کد خبر:268967
پ
متاورس
پژواک گزارش می دهد:

ساختن دنیایی جدید با متاورس/ آیا ایران نیز وارد دنیای جدید دیجیتال خواهد شد؟

متاورس دنیای دیجیتال جدیدی است که بزودی بخش‌های بزرگی از جهان را فرا می‌گیرد و ایران نیز شامل این بخش‌های بزرگ می‌شود.

متاورس دنیای دیجیتال جدیدی است که بزودی بخش‌های بزرگی از جهان را فرا می‌گیرد و ایران نیز شامل این بخش‌های بزرگ می‌شود.

 

*** متاورس چیست؟

 

به گزارش پژواک، متاورس در ساده‌ترین تعریف، متاورس دنیای دیجیتال جدیدی است که بزودی بخش‌های بزرگی از جهان را فرا می‌گیرد. در حال حاضر ما در دنیای خود به وسیله گوشی یا سیستم به اینترنت وصل می‌شویم و تمام ارتباط ما با اینترنت از طریق صفحه نمایش گوشی یا مانیتورمان است. در متاورس اما کاربران محدود به یک صفحه نمایش نیستند بلکه تمام ذهن آن‌ها درگیر زندگی در دنیای جدید است (شاید مثل یک خواب متفاوت). دنیایی که بسیاری از محدودیت‌ها را زیر پا می‌گذارد و ممکن است مفهوم زمان و مکان را برای ما تغییر دهد.

 

*** متاورس دنیایی که در آن زمان می‌ایستد و شاید به عقب برگردد!

اگر متاورس را دنیایی تصور کنیم که امکان ثابت نگه داشتن زمان در آن وجود دارد و امکان مشاهده تغییرات، زندگی و حتا بازگشت به عقب در آنوجود دارد، اغراق نکرده‌ایم. به‌طوری که در تمام پلتفرم‌های محاسباتی مختلف، VR، AR، رایانه‌های شخصی، دستگاه‌های تلفن همراه و کنسول‌های بازی ما قابل دسترسی خواهد بود. اکوسیستم آن متشکل از عناصر همگن و ناهمگنی مثل عناصر کاربر محور از جمله آواتار، تولید محتوا، اقتصاد مجازی، مقبولیت اجتماعی، امنیت و حریم خصوصی، اعتماد و مسئولیت‌پذیری است.

 

*** در متاورس (Metaverse) با محتوا دنیای جدیدتان را می‌سازید

 

لازم به ذکر است، متاورس (Metaverse) را می‌توان به عنوان یک فضای مجازی چند کاربره در زمان واقعی تعریف کرد که در آن افراد در سراسر جهان می‌توانند از طریق یک شبکه به هم متصل شوند، همزیستی کنند، شخصی اجتماعی برای خود خلق کنند و به مبادله ارزش (در قالب دارایی‌های مجازی) بپردازند.
چیزی که Metaverse را از یک تجربه چند نفره سنتی متمایز می‌کند، توانایی مردم برای ایجاد و اشتراک‌گذاری محتوا برای شکل دادن به دنیای اطرافشان در تنظیمات کم و بیش پایدار است. یک نمونه روشن در این زمینه، World of Warcraft است که نزدیک به چند دهه است که با متاورس مجازی و دیجیتال در دنیای مبتنی بر اقتصاد دیجیتال و مجازی حضور پر رنگی دارد.

 

*** متاورس فرصت شکوفایی استعداد‌ها به‌دور از سایه مافیا

 

بر همین اساس، قبل از بحث در مورد متاورس اول به اینترنت و بخصوص اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی فکر کنید. ببینید وقتی در اینترنت واسطه‌ها یا سایه‌ی شرکت‌های بزرگ که انحصار یک محصول یا خدمات را در دست داشتند حدف شدند چقدر استعداد‌های جدید شکوفا شدند یا کسب و کارهای کوچک تا چه میزان رشد کردن.
متخصصان بازاریابی و ارتباطات باید به Metaverse توجه کنند، زیرا این مرز بعدی برای تعامل آنلاین است، درست مانند رسانه‌های اجتماعی که چشم‌انداز بازاریابی آنلاین را متحول کردند.
متاورس این امکان را برای ما به وجود می‌آورد تا ایده‌های تجاری خود را که به دلایل مختلف مثل کم بودن نقدینگی یا عدم حمایت از طرف شرکت‌های بزرگ همچنان بالقوه باقی مانده‌اند را تبدیل به ماهیتی بالفعل کنیم.
فعالیت‌هایی مانند کنفرانس ویدیویی، ارزهای دیجیتال، ایمیل، واقعیت مجازی، رسانه‌های اجتماعی، پخش زنده، هوش مصنوعی، بلاک چین، بینایی کامپیوتر و غیره، همگی بخشی از Metaverse هستند. در این دنیا مردم می‌توانند تعامل داشته باشند، بازی کنند، تجارت کنند و با دیگران ارتباط برقرار کنند و خیلی کارهای دیگر انجام دهند.

 

*** با متاورس در روستا بنشینید و در دنیای دیگر زندگی کنید

 

لازم به ذکر است، Metaverse فرصت‌های عظیمی را برای خالقان و هنرمندان به ارمغان می‌آورد. به افرادی که می‌خواهند کار کنند و خانه‌هایی دور از مراکز شهری امروزی داشته باشند و افرادی که در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که فرصت‌های تحصیل یا تفریح ​​محدودی دارند به یاری متاورس از سد این محدودیت‌ها عبور خواهند کرد.
افراد می‌توانند از طریق واقعیت مجازی به‌طور کامل مجازی وارد Metaverse شوند یا با کمک واقعیت افزوده و ترکیبی با بخش‌هایی از فضای فیزیکی خود تعامل داشته باشند.
تصور کنید جلسات کاری و مصاحبه‌های خود را در یک دفتر مجازی انجام می‌دهید و دیگر نیازی به زوم یا وب کم ندارید. کار بزرگ بعدی در این زمینه به صنعت حمل‌ونقل از راه دور و Metanomics باز می‌گردد.
موارد یاد شده ایده‌های فوق عالی هستند، اما شما به عنوان یک صاحب پروژه، یک صاحب کسب و کار یا یک فرد چه کاری می‌توانید انجام دهید.

 

*** متاورس آزمایشگاه ایده‌های تجاری و سیاسی

 

گفتنی است؛ Metanomics مطالعه مقررات اقتصادی و مدل‌های کسب و کار Metaverse است. فایده این مطالعه این است که چگونه مشاغل دنیای واقعی می‌توانند از دنیای مجازی به عنوان بخشی از استراتژی خود استفاده کنند. اگر حتی عمیق‌تر نگاه کنیم، Metanomics شامل به‌کارگیری جهان‌های مجازی به‌عنوان آزمایشگاه برای مطالعه کسب‌وکارهای دنیای واقعی یا مسائل مربوط به سیاست‌ها خواهد شد.
جالب آن‌که برخی افراد این موضوع را مطرح کرده‌اند که شاید ما اکنون در یک متاورس هستیم، اما خودمان خبر نداریم. کاربران معمولاً به همان دلایلی که کالاهای فیزیکی را خریداری می‌کنند، کالاهای دیجیتالی را خریداری می‌کنند.

حالت مجازی، پوسته‌های آواتار، املاک مجازی، خانه‌ها و اتومبیل‌ها در متاورس همانند دنیای واقعی ارزش خواهند داشت. Netvrk، یکی از برترین پروژه‌های متاورس کریپتو، اخیراً فرایند فروش وسایل نقلیه را آغاز کرده و جالب آن‌که با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو شده است.
با توجه به این‌که محبوبیت NFT روزبه‌روز در حال افزایش است، اگر بتوانید محتوای باکیفیت ایجاد کنید و برای آن بازاریابی کنید نه تنها هیچ محدودیتی برای فعالیت در دنیای Metaverse نخواهید داشت، بلکه به سودآوری خوبی نیز دست پیدا می‌کنید.

 

*** مشاغل جذاب متاورس

 

شایان ذکر است، از مشاغل جذاب دنیای متاورس باید به مشاوران متاورس، توسعه‌دهندگان املاک مجازی، مشاوران فعال در زمینه اجاره خودرو و املاک، طراحان آواتار و هزاران نمونه دیگر اشاره کرد. با این توصیف مشاهده می‌کنیم که شرکت‌ها باید استراتژی‌های بازاریابی خود را از مشاوره آنلاین به ماهیتی در یک اقتصاد مجازی مشترک تغییر دهند. پروژه‌هایی مانند envoy از نمونه‌های قابل تامل در این زمینه هستند.
در جهان متاورس با داشبوردهای غیر متمرکزی روبرو هستیم که تبلیغات را به شکل کاملا متفاوت نشان می‌دهند، درست مثل تابلوی تایم اسکوئر نیویورک.
ساده شدن مفاهیم مهمی مثل مالکیت دارایی‌ها ممکن است برای افرادی که قصد دارند کارهای بزرگی مثل تبدیل یک زمین بایر به یک پارک بزرگ را عملیاتی کنند جذاب باشد.
بیایید کمی عمیق‌تر این مسئله را بررسی کنیم.
مردم به برندهای متاورس مراجعه می‌کنند، زیرا به دنبال برقراری ارتباط با یکدیگر هستند، این برقراری ارتباط لزوماً به این دلیل نیست که به یک محصول یا خدمات نیاز دارند، بلکه به دنبال مشتریانی هستند که در حین فروش یک محصول یا خدمات به شکل ملموس با آن‌ها در ارتباط باشند.
حالا بازی می‌کنید بزودی در بازی زندگی می‌کنید
متاورس دنیای جدیدی است که بسیاری از محدودیت‌ها برداشته می‌شود. هنوز کسی نمی‌داند دقیقا متاورس ما را به کجا می‌برد و چه تجربیات متفاوتی در دنیای جدید خواهیم داشت.
اگر در گذشته برای سرگرم یا شاد شدن بازی می‌کردید، اکنون زمان آن رسیده که در دنیای بازی‌ها سرمایه‌گذاری کنید و شروع به کسب درآمد کنید.

 

*** چه اشخاص یا نهادهایی در حال ساخت متاورس هستند و چگونه وارد Metaverse می‌شویم؟

 

در حالی که برخی رسانه‌ها به این نکته اشاره دارند که هیچ قانونی بر متاورس حاکم نیست، اما واقعیت این است که برخی شرکت‌ها در این زمینه تعهداتی دارند که به آن‌ها پایبند هستند.
با این‌حال، کاربران و افراد علاقه‌مند به ورود به این دنیا، به راهنمایی‌ها و مستندات دقیقی نیاز دارند تا باید‌ها و نبایدها را به درستی شرح دهند. در بلندمدت با ادغام دنیای مجازی و واقعی، با رشد فزاینده تقاضا برای محافظت از داده‌ها، حریم خصوصی، قوانین تبلیغاتی و اطمینان از ایمن بودن دارایی‌های مالکیت معنوی شرکت‌های تجاری روبرو خواهیم بود. برای سال‌های آینده، وکلا و قانون‌گذاران با این چالش روبرو می‌شوند که مطمئن شوند قوانین دنیای واقعی به‌درستی در دنیای مجازی ترجمه شده‌اند.

 

*** پدیدآورنده متاورس کیست؟

 

لازم به ذکر است، متاورس توسط چه فرد یا نهادی ساخته می‌شود؟ صنعت بازی یکی از بهترین نمونه‌های استفاده از متاورس در تجارت امروزی است. دورنمایی که از وضعیت فعلی Metaverse مشاهده می‌کنیم بیان‌گر این موضوع است که نحوه تعامل مردم با دنیای دیجیتال و دنیای واقعی از طریق بازی‌هایی مانند Fortnite و Roblox تا چه اندازه تغییر پیدا کرده است. بنابراین صنعت بازی را باید یکی از بزرگ‌ترین نهادهایی توصیف کنیم که در خط مقدام نوآوری و رشد این فناوری نقش دارد.
به عنوان مثال، بازی Roblox را در نظر بگیرید که در مارس ۲۰۲۱ به شکل عمومی در اختیار کاربران قرار گرفت و تا حد زیادی به جاه‌طلبی‌های شرکت سازنده و قبول Metaverse در آینده شرکت سازنده اشاره دارد.
Roblox، یک پلت‌فرم یا به عبارت دقیق‌تر بازی آنلاینی است که روی تجربه مشترک گیمرها متمرکز است. این پلتفرم به‌اندازه‌ای برای ورود به دنیای متاورس مصمم است که حتا اقتصاد مبتنی بر واحد پولی خود که Robux نام دارد را ایجاد کرده است.
بنیان‌گذاران Second Life و Linden Labs نیز ارز خود را توسعه دادند و تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به رقبا در این زمینه داشته‌اند.

شایان ذکر است، در این شرایط، تجربه کاربری یکی از عوامل کلیدی در موفقیت متاورس است. نکته‌ای که باید درباره واژه متاورس بدانید، معنای لغوی آن است. پیشوند «متا» به معنای فراتر و پسوند ورس به‌معنای جهان است که ترکیب این دو واژه با یکدیگر به فراجهانی اشاره دارد که دنیایی موازی با دنیای واقعی را کلید می‌زند.
منتقدان بر این باورند که چند عنصر کلیدی باید وجود داشته باشد تا متاورس بتواند پتانسیل کامل خود از بالقوه به بالفعل تبدیل کند. از جمله این عناصر کلیدی به موارد زیر باید اشاره کرد:

۱) ماندگاری (Persistence)

۲) توانایی ارائه تجربیات زنده و همزمان (The ability to give live, synchronous experiences)

۳) قابلیت همکاری (Interoperability)

۴) ارزش‌آفرینی (Value creation)

 

*** مالک متاورس چه فرد یا نهادی خواهد بود؟

 

شایان ذکر است، انتظار می‌رود در چند سال آینده بسیاری از سهام‌د‌اران (افراد، شرکت‌های تجاری و ‌ولت ها) در ایجاد و بهره‌برداری از متاورس مشارکت فعالی داشته باشند که کاملا منطقی است. ایجاد جامعه‌ای از سهام‌داران در Metaverse مانند اینترنت فعلی، برای فناوری‌های جدید، مشاغل، خدمات، تولیدکنندگان محتوا، استانداردها و پروتکل‌ها، قوانین و موارد دیگر ضروری است.
هدست واقعیت افزوده هولولنز مایکروسافت و Oculus VR شرکت متا و همچنین سرمایه‌گذاری قابل توجه یونیتی در فناوری دیجیتال دوقلو، همگی به این واقعیت اشاره دارند که بسیاری از غول‌های صنعت فناوری مثل مایکروسافت، متا و یونیتی تقریباً به‌طور قطع در توسعه Metaverse نقش کلیدی خواهند داشت.
در مقطع فعلی، هیچ اتفاق نظری در مورد نحوه کارکرد، چه کسی آن‌را توسعه خواهد داد یا چه کسی (اگر فرد باشد) مالک آن خواهد کرد، وجود ندارد.
با این حال، اجماع گسترده تنها بر این موضوع تاکید دارد که متاورس وجود خواهد داشت و زاییده تصورات یک فرد یا شرکت خاص نخواهد بود.
مهم نیست در آینده چه اتفاقی می‌افتد، یک موضوع کاملا روشن است: Metaverse به مرور زمان با تکامل قابلیت‌ها و هم‌افزایی فناوری‌های مختلف با یکدیگر گسترش خواهد یافت.

 

*** متاورس و واقعیت مجازی

 

بر همین اساس، شاید در زمان نگارش این مقاله با خواندن مقالات مختلف در ارتباط با Metaverse تصویری کلی از این جهان به‌دست آورید و ممکن است این‌گونه تصور کنید که شباهت زیادی میان متاورس و واقعیت مجازی وجود دارد، اما در این‌جا تفاوت‌های اساسی وجود دارد.
برخلاف واقعیت مجازی، Metaverse به خوبی تعریف نشده است.
با وجود این‌که واقعیت مجازی به خوبی درک شده است، متاورس هنوز کمی رازآلود است.
زاکربرگ، مدیر عامل متا، متاورس را به عنوان “اینترنت تجسم یافته که به جای تماشای صرف محتوا، در آن مشارکت‌کننده هستید” توصیف می‌کند.
در نقطه مقابل، مایکروسافت آن‌را “یک محیط دیجیتال دائمی پر از دوقلوهای دیجیتالی از افراد، مکان ها و اشیاء” می‌نامد.
اگر این توصیفات را با آن‌چه در مورد واقعیت مجازی می‌دانیم مقایسه کنیم، متوجه تناقضات زیادی می‌شویم.
لازم به ذکر است، این تناقضات دو علت دارد، اما آن‌که هیچ‌‌کس حتا شرکت‌های فناوری اطلاعات تعریف قطعی و واحدی در این زمینه ندارند یا دوم این‌که همه شرکت‌ها در پشت صحنه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که به‌تدریج اطلاعات کلیدی در اختیار مردم قرار دهند.
برای فیس‌بوک، تغییر نام تجاری یکی از جنبه‌های ضروری ایجاد یک «متاورس» بود. برای انعکاس بهتر کار خود، نام جدیدی را انتخاب کرد. با این حال، این موضوع به هیچ وجه تنها توضیح قابل تصور نیست. یکی از دلایل انجام این‌کار مشکلاتی است که فیس‌بوک در چند سال گذشته با آن‌ها روبرو بود.
ممکن است برخی استدلال کنند که Metaverse صرفاً تعبیری برای پیشرفت‌های فناوری جدید در زیرساخت اینترنتی فعلی است. با این‌حال، حقیقت مهمی که وجود دارد این است که فیس‌بوک مالک همه فناوری‌هایی نیست که کاربرانش از آن استفاده می‌کنند.
یکی از چالش‌های بزرگ در این زمینه است که که چه کسی قادر است تعریف واحدی برای متاورس ارائه کند.
Oculus Rift متعلق به فیس‌بوک است که به‌طور قابل توجهی بر واقعیت مجازی تأثیر می‌گذارد، اما بازیگران متعددی در این صنعت وجود دارد که یک چنین سخت‌افزارهایی را ارائه می‌کنند و فیس‌بوک یکی از آن‌ها است.

گفتنی است؛ فیس‌بوک تنها شرکتی نیست که به‌دنبال معنا بخشیدن کامل به متاورس است. Microsoft Mesh یک نمونه معاصر از پلتفرم واقعیت ترکیبی مایکروسافت است که با Metaverse و معانی متعدد آن قابل مقایسه است. همان‌طور که بیانیه اخیر فیس‌بوک نشان می‌دهد، آن‌ها به پیاده‌سازی سریع‌تر Metaverse کمک می‌‌کنند و در نظر ندارند چیزی را از پایه پیاده‌سازی کنند.
این بدان معناست که متاورس بسیار بزرگتر از آن چیزی است که هر شرکتی بتواند آن‌را مدیریت کند، مانند واقعیت مجازی.

 

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه