کد خبر:284395
پ
اسنپدراگون
پژواک گزارش می‌دهد:

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد/ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

اسنپدراگون X پلاس بسیاری از ویژگی‌های تراشه X الیت را به ارث برده است؛ اما احتمالاً در پیکر محصولات اقتصادی‌تر ظاهر می‌شود.

اسنپدراگون X پلاس بسیاری از ویژگی‌های تراشه X الیت را به ارث برده است؛ اما احتمالاً در پیکر محصولات اقتصادی‌تر ظاهر می‌شود.

 

*** مشخصات تراشه اسنپدراگون X پلاس کوالکام

 

به گزارش پژواک، بالاخره بعد از انتشار شایعات و جزئیات غیررسمی متعدد، کوالکام به‌صورت رسمی از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ تراشه‌ای که به‌صورت اختصاصی برای لپ‌تاپ‌ها درنظر گرفته شده‌است و انتظار حضور گسترده آن در اولترابوک‌های مبتنی بر ویندوز را خواهیم داشت.

مایکروسافت و کوالکام چندین سال است که مشغول به همکاری با یکدیگر جهت ارائه پاسخ مناسب و قوی به تراشه‌های سری M اپل هستند تا بتوانند گزینه‌ای قدرتمند با مصرف انرژی بهینه برای دستگاه‌های ویندوزی پدید آورند. اسنپدراگون X پلاس، جدیدترین حاصل این همکاری است و مانند برادر قدرتمندتر خود یعنی اسنپدراگون X الیت، از هسته‌های جدید اُریون با وعده مصرف انرژی کمتر و قدرت بیشتر، بهره می‌برد.

 

snapdragon x plus

 

تعداد هسته‌های اُریون در اسنپدراگون X پلاس ۱۰ عدد اعلام شده‌است که به حداکثر فرکانس کاری ۳.۴ گیگاهرتز دست پیدا می‌کنند؛ درحالی نسخه الیت از ۱۲ هسته مشابه بهره می‌برد. تراشه جدید کوالکام با ۴۲ مگابایت حافظه کش، قادر به پشتیبانی از حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR5x است و حداکثر پهنای باند ۱۳۵ گیگابایت بر ثانیه را هم ارائه خواهد داد. از دیگر امکانات آن می‌توان به واحد پردازش عصبی Hexagon با قدرت ۴۵ TOPS و موتور گرافیکی Adreno با قدرت ۳.۸ ترافلاپ اشاره نمود. برای مقایسه باید گفت که تراشه الیت از همین سری، حداکثر فرکانس کاری ۳.۸ گیگاهرتز و قدرت پردازش گرافیکی ۴.۶ ترافلاپ را ارائه می‌نماید؛ اما مقدار حافظه مورد پشتیبانی و واحد پردازش عصبی در هر دو مدل یکسان است.

 

اسنپدراگون X پلاس

 

کوالکام ادعا دارد که عملکرد تراشه اسنپدراگون X پلاس تا ۳۷ درصد بهتر از رقبای اصلی خود خواهد بود و تا ۵۴ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. بهره‌گیری از واحد پردازش عصبی قدرتمند باعث شده‌است تا انجام کارهایی مثل کدنویسی با استفاده از ابزار Codegen در ویژوال استودیو یا ساخت موسیقی با ابزار Riffusion در برنامه Audacity به آسانی روی لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه مذکور، امکان‌پذیر باشد. کوالگام در هنگام معرفی تراشه جدید خود، دمویی از قرار دادن خودکار زیرنویس به‌صورت همزمان در برنامه OBS و ترجمه همزمان ۱۰۰ زبان زنده دنیا را هم نشان داد.

 

مقایسه تراشه کوالکام

 

تراشه جدید کوالکام براساس فرایند ساخت ۴ نانومتری توسعه یافته است و می‌تواند تا حداکثر ۳ نمایشگر جانبی با رزولوشن ۴K و نرخ نوسازی تصویر ۶۰ هرتز با قابلیت HDR را پشتیبانی کند. وای‌فای نسخه ۷ و بلوتوث نسخه ۵.۴ هم از فناوری‌های ارتباطی درنظر گرفته شده برای آن به‌شمار می‌روند. حداکثر رزولوشن مورد پشتیبانی دوربین هم ۶۴ مگاپیکسل به‌صورت تکی یا ۳۲ مگاپیکسل با آرایه لنز دوگانه در کنار فیلمبرداری ۴K اعلام شده‌است. مودم X65 5G کوالکام هم می‌تواند اتصال به شبکه از طریق سیم‌کارت را فراهم سازد. انتظار می‌رود که در اواسط سال جاری میلادی، شاهد عرضه اولین سری از دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون X پلاس و الیت از سوی تولیدکنندگان مطرح لپ‌تاپ‌های ویندوزی باشیم.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه