کد خبر:282410
پ
مهدی حسینی پژواک
کارشناس اقتصاد بین الملل در واکنش به آمار کاهش حدود 50 درصدی صادرات ایران به آفریقا:

آمار کاهش حدود ۵۰ درصدی صادرات ایران به قاره افریقا، آماری نادرست و با هدف زیر سوال بردن عملکرد دولت در حوزه تجارت خارجی منتشر شده است/ انتشار آمار نادرست تک مرجعی در حوزه تجارت خارجی به تجارت و تجار ایرانی آسیب وارد می‌کند + فیلم

کارشناس اقتصاد بین الملل در واکنش به آمار کاهش حدود ۵۰ درصدی صادرات ایران به آفریقا، با نادرست خواندن این آمار، هدف ناشران این آمارها را زیر سوال بردن عملکرد دولت در حوزه تجارت خارجی بخصوص تجارت با کشورهای آفریقایی دانست.

کارشناس اقتصاد بین الملل در واکنش به آمار کاهش حدود ۵۰ درصدی صادرات ایران به آفریقا، با نادرست خواندن این آمار، هدف ناشران این آمارها را زیر سوال بردن عملکرد دولت در حوزه تجارت خارجی بخصوص تجارت با کشورهای آفریقایی دانست.

 

*** واکنش‌ها به خبر کاهش حدود ۵۰ درصدی صادرات ایران به آفریقا

 

به گزارش پژواک به نقل از صنایع، اخیرا در رسانه‌ها، گزارش تجارت هفت ماهه اول سال جاری ایران و قاره آفریقا منتشر شد که حاکی از کاهش ۵۳ درصدی ارزش و ۳۳ درصدی در وزن صادرات ایران به این قاره دارد.

این خبر با توجه به تمرکز دولت سیزدهم بر تجارت با قاره آفریقا و اقدامات مختلف صورت گرفته در این خصوص، تعجب و واکنش برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه را به همراه داشت.

با توجه به اهمیت این موضوع، خبرنگار صنایع برای بررسی صحت آمار و ارقام اعلامی و آخرین وضع تجارت ایران و آفریقا، گفتگویی اختصاصی را با یکی از کارشناسان ارشد مسائل اقتصاد بین‌الملل که تجربه قابل توجه‎ای در تجارت با آفریقا دارد، انجام داده که وی در این گفتگو ضمن بررسی ظرفیت‌های تجارت با آفریقا، شرایط تجارت ایران با کشورهای آفریقایی و دلایل و چگونگی انتشار آمارهای اخیر را تشریح کرد.

 

*** تجارت ایران و قاره آفریقا از آمار تا واقعیت

 

سید مهدی حسینی در ابتدای این گفتگو با تشریح شرایط کشورهای آفریقایی و ظرفیت‌های تجارت با این کشورها، تاکید کرد، اعلام آمار تجارت با قاره آفریقا نمی‌تواند صرفاً بر اساس اطلاعات یک منبع یا مرجع نظیر گمرک باشد و اخبار و آماری که پشتوانه تک مرجعی دارند، ضمن اینکه اطلاعات و آمار درستی را به مسئولان، تجار و تصمیم‌گیران اقتصادی کشور نمی‌دهد، به بخش خصوصی نیز آسیب وارد می‌کند.

 

کارشناس ارشد مسائل آفریقا در ادامه با انتقاد از اینکه حجم بزرگی از تجارت ایران به کشورهای آفریقایی به اسم کشورهای همسایه ثبت می‌شود، خاطرنشان کرد:

متاسفانه یک راهبرد مشخص در ارائه آمار تجارت ایران با کشورهای آفریقایی وجود ندارد و این باعث انتشار آمارهای اشتباه در این خصوص می‌شود که تاثیر منفی بر تجارت و تجار ایرانی را به همراه خواهد داشت.

 

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در ادامه تصریح کرد:

به عنوان مثال شخص خود بنده از فروردین تا شهریور ماه سال جاری حدود ۱۰ میلیون دلار تجارت ثبت شده با یک کشور آفریقایی دارم که تا الان نزدیک ۱٫۷ میلیون دلار آن به کشور بازگشته است و محصولات صادر شده در کشور مقصد در حال توزیع شدن است.

بنابراین در همین یک کشور رشد ۳۰۰ درصدی در ارزش و حدود ۴۰۰ درصدی در وزن محصولات صادر شده نسبت به سال گذشته داشتیم در حالی که طبق آمار اعلامی، صادرات ایران به این کشور زیر یک میلیون دلار بوده است.

با توجه به این شرایط، اگر سایر آمارهای اعلام شده نظیر همین یک کشور باشد واقعاً جای تاسف دارد.

 

 

بیشتر بخوانید:

مهمترین اخبار صنایع ایران را اینجا مطالعه کنید

 

 

*** پشت پرده انتشار آمارهای نادرست درباره تجارت ایران و آفریقا

 

به گزارش پژواک، حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در پشت پرده برخی از این آمار و ارقام‌ اعلامی، جریانات سیاسی وجود دارد که قصد تضعیف و منفی نشان دادن عملکرد دولت در تجارت با کشورهای آفریقایی را دارند، گفت:

این جریانات تلاش دارند اقدامات و عملکرد دولت در تجارت با قاره آفریقا را زیر سوال برده و تجارت خارجی کشور را ضعیف نشان دهند.

 

در ادامه می‌توانید ویدیوی مشروح گفتگوی خبرگزاری صنایع با کارشناس ارشد مسائل اقتصاد بین‌الملل را ملاحظه نمایید:

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه