کد خبر:262755
پ
مجلس
پژواک گزارش می‌دهد:

تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه

نمایندگان مجلس در جلسه علنی ۵ خردادماه با کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه موافقت کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی ۵ خردادماه با کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه موافقت کردند.

 

*** تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه

 

به گزارش پژواک، در جلسه علنی ۵ خرداد مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه، نمایندگان با کلیات این طرح با ۱۳۲ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

 

*** سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس/هدف طرح؛ مهار سوداگری در بازار ملک، طلا، ارز و خودرو 

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح گزارش این کمیسیون در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه، این طرح را یکی از طرح‌های مهم در مجلس یازدهم در سال پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی‌ها دانست و تصریح کرد:

یکی از مهمترین موانع تولید رقیب‌تراشی برای سرمایه‌گذاری در تولید است.

 

طغیانی، هدف این طرح را مهار سوداگری در بازار ملک، طلا، ارز و خودرو اعلام کرد و گفت:

طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر موضوع تقویت تولید تمرکز دارد و اجازه ورود واسطه‌ها به اقتصاد را نمی‌دهد و مانع سوداگری در اقتصاد کشور خواهد شد.

مالیات بر عایدی سرمایه صرفاً فردی را هدف قرار می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های مولد انجام نمی‌دهد و فقط ۴ بازار املاک، خودرو، طلا و ارز را هدف قرار می‌دهد.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

اگر فرد بیش از نیاز مصرفی در این ۴ بازار خرید داشته باشد، مالیات بر عایدی سرمایه شامل او می‌شود.

در سال‌هایی که تورم شدید را تجربه کردیم مانند سال ۹۹ که تورم ۴۰ درصدی را پشت سر گذاشتیم، افزایش در ۴ بازار نامبرده بیش از ۴۰ درصد بود بنابراین علاوه بر تورم موجود در اقتصاد ما برای سوداگران بازار ملک، خودرو، طلا و ارز موضوع عایدی ایجاد کرده‌ایم.

 

*** پایانی بر سوداگری در بازارهای کاذب با طر مالیات بر عایدی سرمایه

 

طغیانی با بیان اینکه در واقع نام اصلی این طرح مالیات بر سوداگری و دلالی است، افزود:

۱۳۳ کشور جهان این قانون را مصوب کرده‌اند و نزدیک به ۷ الی ۸ درصد درآمد مالیاتی خود را از همین محل کسب می‌کنند، این مالیات از حرکت نقدینگی به سمت بازارهای غیرمولد جلوگیری می‌کند.

 

نماینده مردم در مجلس یازدهم با یادآوری اینکه موضوعاتی همچون قرعه‌کشی در خرید خودرو و بخت‌آزمایی در این حوزه به دلیل وجود سوداگرانی است که بیش از نیاز خود خودرو خریداری می‌کنند، تصریح کرد:

برای اینکه جلوی این سوداگری‌ها گرفته شود هیچ راهی جز مالیات بر سوداگری وجود ندارد

 

وی با برشمردن اهداف این طرح، کمک به تولید را نخستین هدف این طرح مهم برشمرد و تأکید کرد:

هدف دوم این طرح تضعیف فعالیت‌های مالی غیرمولد در ۴ بازار نامبرده است.

 

طغیانی، هدف سوم را افزایش عدالت و کاهش فاصله طبقاتی خواند و گفت:

متأسفانه حضور در بازارهای سوداگری باعث شده برخی افراد به دلیل نبود همین قوانین ره صد ساله را یک شبه طی کرده‌اند.

هدف دیگر این قانون جلوگیری از نوسان قیمت‌ها به ویژه قیمت ارز است که شاهد بودیم چه میزان نوسانات ارز روی زندگی مردم تأثیر گذاشته است.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان ضمن درخواست از نمایندگان درباره اینکه رأی قاطعی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه بدهند تا نسبت به اصلاح ساختار اقتصادی کشور گام مهمی برداشته شود، گفت:

یک سال است که منتظر دریافت لایحه اصلاح نظام مالیاتی کشور هستیم و این در حالی است که متأسفانه معاون اول رئیس جمهور در شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کند لوایح دولت در مجلس بررسی نمی‌شود در حالی که دریغ از یک لایحه مهم و اساسی.

 

*** معاون وزیر اقتصاد/ اقدام مجلس در زمینه پرهزینه کردن دلالی گام مثبتی است

 

در ادامه بررسی این طرح معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد اقدام مجلس در زمینه پرهزینه کردن دلالی را گام مثبتی دانست و عنوان کرد:

دولت نیز در لایحه اصلاح امور مالیاتی بسته‌ای جامع در خصوص مالیات بر عایدی تدوین کرده که در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شده و می‌تواند منظور نمایندگان را تأمین کند.

 

*** رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس/ سوداگران؛ مخاطب واقعی طرح عایدی بر سرمایه مصرف‌کننده 

 

همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه آنچه در این طرح آمده تجربه‌ای است که در سایر کشورها در طی چند دهه اجرا شده و چیز جدیدی نیست، گفت:

برخی از مخالفان عنوان کردند به این دلیل که ما در شرایط تحریمی به سر می‌بریم امکان اجرای این طرح وجود ندارد در حالی که کشوری که با شرایط تحریمی مواجه باشد، اساساً شرایط بهتری برای اجرای این قانون مهم دارد و به تعادل‌بخشی در اقتصاد کشور کمک می‌کند.

دلالی است که هزار واحد مسکونی می‌خرد، آن را دو سال خالی نگه می‌دارد و سپس با قیمتی چند برابر می‌فروشد

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دو نوع تقاضا در اقتصاد وجود دارد که یکی تقاضای واقعی و دیگری تقاضای سفته‌بازی است، افزود:

همه تقاضاهای مصرفی و واقعی در قانون دیده شده و مخاطب این قانون مصرف‌کننده واقعی نیست بلکه دلالی است که هزار واحد مسکونی می‌خرد، آن را دو سال خالی نگه می‌دارد و سپس با قیمتی چند برابر می‌فروشد.

 

وی با یادآوری اینکه این ابزار باعث کمک در کاهش تورم در کشور خواهد شد، درباره لایحه دولت در این زمینه گفت:

ابتدای تشکیل مجلس یازدهم سوابق رسیدگی به مالیات بر عایدی را از مجالس گذشته جمع‌آوری کردیم و حتی در مجلس دهم کلیات لایحه دولت رأی آورد و این لایحه به دولت بازگشت.

وزارت اقتصاد کاملاً با این لایحه موافق بود و حتی متن مصوبه در کمیسیون اقتصادی نهایی شد اما چه اتفاقی می‌افتد که هیأت وزیران برخلاف نظر وزارت اقتصاد به این لایحه رأی منفی می‌دهد.

دولت در جایگاه هیئت وزیران علاقه نداشت که این سوداگری‌ها به پایان برسد و ما برخی مسائل را اینجا مطرح نمی‌کنیم، در حالی که ما نیز با لایحه وزارت اقتصاد موافق بودیم.

 

*** طرح مالیات بر عایدی سرمایه دوشوری خواهد بود

 

به گزارش پژواک، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به رأی بالای مجلس به قانون بانک مرکزی، اظهار کرد:

طرح مالیات بر عایدی سرمایه دوشوری خواهد بود و جزئیات آن در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت لذا خواهش بنده رأی مثبت همه نمایندگان به این طرح است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه