کد خبر:280469
پ
ناسا برنج
پژواک گزارش می‌دهد:

کمک ناسا به برنج‌کاران!

ناسا می‌خواهد با ارائه اطلاعات به شالیکاران در صرفه‌جویی مصرف سوخت و آب کمک کند.

ناسا می‌خواهد با ارائه اطلاعات به شالیکاران در صرفه‌جویی مصرف سوخت و آب کمک کند.

 

*** کمک ناسا به برنج‌کاران

 

به گزارش پژواک، بنگلادش یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان است. این کشور تا حد زیادی به برنج به عنوان غذای اصلی خود وابسته است. کشت برنج به ویژه در فصول خشک از ماه ژانویه تا ماه ژوئن، زمانی که کشاورزان به پمپاژ آب زیرزمینی از سفره‌های زیرزمینی متکی هستند، به آب و انرژی زیادی نیاز دارد.

این کار به کاهش شدید سطح آب زیرزمینی منجر می‌شود که علاوه بر آن به انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز کمک می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن و وزارت کشاورزی بنگلادش برای مقابله با این چالش، سیستمی را توسعه داده‌اند که از داده‌های ماهواره‌ای ناسا و شرکای آن استفاده می‌کند تا به کشاورزان در مورد میزان آب مورد نیاز برای محصولات خود توصیه کند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی جدید ناسا، این سیستم IRAS نام دارد.

 

*** سیستم IRAS

 

کلمه IRAS مخفف عبارت Integrated Rice Advisory System به معنی سیستم یکپارچه مشاوره برنج است. این سیستم، داده‌های مأموریت NASA/USGS Landsat، مأموریت اندازه‌گیری بارش جهانی ناسا/جاکسا(GPM) و سیستم پیش‌بینی جهانی سرویس آب‌وهوای ملی ایالات متحده(GFS) را تجزیه و تحلیل می‌کند تا توصیه‌های هفتگی آبیاری را به بیش از ۱۰ میلیون کشاورز در سرتاسر بنگلادش ارائه دهد.

تیم ماموریت IRAS تخمین می‌زند که این سیستم می‌تواند به کاهش هدر رفت آب در کشاورزی تا حدود ۳۰ درصد، کاهش مصرف سوخت تا ۴۵ درصد، صرفه‌جویی ۱۱۵ میلیون دلاری سالانه در یارانه سوخت و کاهش انتشار کربن تا ۳۰۰ هزار تن در سال کمک کند.

IRAS نمونه‌ای از چگونگی همکاری جهانی و به اشتراک‌گذاری داده‌های حیاتی بین کشورهاست که می‌تواند به بهبود امنیت غذایی، مدیریت آب و حفاظت از محیط زیست در سراسر جهان کمک کند.

فیصل حسین، استاد مهندسی عمران و محیط زیست در دانشگاه واشنگتن و رهبر IRAS می‌گوید: استفاده همزمان از اطلاعات ماموریت‌های Landsat، GPM و GFS می‌تواند به دنیا کمک کند تا در زمینه رشد مواد غذایی از نظر آب و انرژی کارآمدتر شود و در عین حال برای کشاورزان مقرون به صرفه‌تر و راحت‌تر شود.

 

 

همچنین بخوانید:

اخبار و تحلیل‌های کارشناسی پیرامون انتخابات ایران و جهان

 

 

*** ترکیب داده‌های ماهواره‌ای

 

به گزارش پژواک، IRAS با ترکیب داده‌های ماهواره‌ای در مورد مصرف آب، میزان بارش و پیش‌بینی آب و هوا با ویژگی‌های تقاضای آب برای پرورش محصولات و ایجاد توصیه‌های مکانی خاص برای کشاورزان کار می‌کند.

این توصیه‌ها به کشاورزان اطلاع می‌دهند که چه مقدار آب در اختیار دارند، در حال استفاده از چه مقدار از آن هستند و چقدر آب برای محصولات خود نیاز دارند.

این توصیه‌ها همچنین به کشاورزان اگر مزارع خود را در گذشته بیش از حد یا کم آبیاری کرده باشند، هشدار می‌دهند.

تیم IRAS اولین تلاش سراسری خود را در ژوئن ۲۰۲۳، پس از همکاری با کارکنان بخش توسعه کشاورزی و خدمات اطلاعات کشاورزی-هواشناسی بنگلادش برای توسعه و نصب این سیستم به پایان رساند.

فیصل حسین و همکارانش امیدوارند که بتوانند دامنه IRAS را در آینده گسترش دهند و همچنین آن را برای سایر محصولات پرمصرف از لحاظ مصرف آب مانند نیشکر اعمال کنند.

حسین می‌گوید: امید ما این است که این الگو را بتوان برای هر منطقه‌ای که‌ می‌دانیم چه محصولی در آن در حال رشد است و چه مقدار آب نیاز دارد، اعمال شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه