کد خبر:283052
پ
مالیات بدون لوگو
سخنگوی سازمان امور مالیاتی پاسخ داد

کارتخوان‌های خارج از کشور مالیات می‌دهند؟

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات کارتخوان‌های خارج از کشور توضیحاتی ارائه داد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات کارتخوان‌های خارج از کشور توضیحاتی ارائه داد.

 

*** مالیات کارتخوان‌های خارج از کشور

 

به گزارش پژواک، طبق آخرین گزارش‌های رسمی ایران پس از چین بیشترین دستگاه کارتخوان را دارد بطوریکه براساس آمارهای بانک مرکزی، به ازای هر ۱۰۰ ایرانی ۹٫۵ دستگاه کارتخوان دارای تراکنش وجود دارد. پس از ایران هم کشور آمریکا در رتبه سوم قرار دارد.

تنها در سال گذشته طبق رییس اداره اجرایی مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی برای اجرای ساماندهی کارتخوان‌ها با همکاری بانک مرکزی، ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار ابزار پرداخت (دستگاه کارتخوان) غیرفعال شد. طبق گفته این مقام مسئول حدود ۱۸ میلیون و ۷۷۹ هزار ابرازهای پرداخت وجود دارد که از این تعداد حدود ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار کارتخوان به صورت فعال به پرونده‌های مالیاتی متصل شدند.

اما موضوع جالب توجه فراوانی دستگاه‌های کارتخوان در کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و عراق است که این کارتخوان‌ها فعال هستند و تراکنش دارند اما موضوع جالب‌تر این است که این دستگاه‌های کارتخوان با چه سازو کاری از کشور خارج شدند و اطلاعات دقیقی هم از این دستگاه‌های کارتخوان در خارج از کشور وجود ندارد و اینکه آیا این کارتخوان‌ها هم مانند کارتخوان‌ها در ایران مشمول مالیات می‌شوند یا خیر.

 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی دراین باره، اظهار داشت:

سازمان امور مالیاتی آماری از کارتخوان‌های خارج از کشور ندارد اما تعداد شرایط و قوانینی که برای کارتخوان‌هایی که به سیستم شبکه بانکی کشور متصل هستند برای کارتخوان‌های خارج از کشور هم ساری و جاری است.

هر قاعده‌ای که برای دستگاه کارتخوان‌هایی به یک حساب در داخل از کشور متصل هستند حکم می‌کند، دستگاه‌های خارج از کشوری که به شبکه پرداخت داخلی کشور متصل است را هم شامل می‌شود. هر دستگاه کارتخوان برای فعالیت و تراکنش‌ها باید به یک پرونده مالیاتی الصاق شوند و هیچ دستگاه کارتخوانی که به پرونده مالیاتی متصل نیست نباید امکان فعالیت را داشته باشد.

 

مهدی موحدی درپاسخ به این سوال که آیا دستگاه‌های کارتخوان خارج از کشور به پرونده مالیاتی متصل هستند، گفت:

کارتخوان‌های خارج از کشور اگر به شبکه پرداخت داخلی متصل باشند باید به یک پرونده مالیاتی الصاق شده باشند و دراین باره باید بانک مرکزی پاسخگو باشد اما اگر کارتخوانی به پرونده مالیاتی متصل نباشد نمی‌تواند فعال باشد و اساسا هر کارتخوانی زمانی می‌تواند فعال باشد که به یک پرونده مالیاتی وصل باشد.

سازمان امور مالیاتی کنترلی بر جغرافیای فعالیت دستگاه‌های کارتخوان ندارد و این اقدام جزو وظایف این سازمان هم نیست مگر اینکه بانک مرکزی این شرایط را برای کنترل دستگاه‌های کارتخوان فراهم کند و اطلاعات به دست آمده را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه