کد خبر:284112
پ
هواوی
پژواک گزارش می‌دهد:

پردازنده Kirin 9010 هواوی معرفی شد؛ در ظاهر پرچمدار، در عمل میان‌رده

پردازنده کرین ۹۰۱۰ هواوی که در گوشی‌های سری پورا ۷۰ حضور دارد، نسخه‌ی بهینه‌شده‌ی کرین ۹۰۰۰s است.

پردازنده کرین ۹۰۱۰ هواوی که در گوشی‌های سری پورا ۷۰ حضور دارد، نسخه‌ی بهینه‌شده‌ی کرین ۹۰۰۰s است.

 

*** معرفی پردازنده Kirin 9010 هواوی

 

به گزارش پژواک، هواوی ساعاتی پیش گوشی‌های سری پورا ۷۰ را با پردازنده‌ی جدید Kirin 9010 رونمایی کرد. این سیستم-روی-چیپ رده‌بالا درمقایسه‌با نسل قبل عملکرد بهینه‌تری دارد و از چیدمان متفاوتی برای هسته‌هایش استفاده می‌کند.

آن‌طور که به نظر می‌رسد، پردازنده کرین ۹۰۱۰ هواوی در واحد CPU از ۱۲ هسته استفاده می‌کند که شامل دو هسته‌ی پرقدرت ۲٫۳ گیگاهرتزی، ۶ هسته‌ی میانی ۲٫۱۸ گیگاهرتزی و چهار هسته‌ی کم‌مصرف ۱٫۵۵ گیگاهرتزی می‌شود؛ اما حقیقت این است که کرین ۹۰۱۰ همچنان پردازنده‌ای هشت هسته‌ای است و افزایش تعداد هسته‌ها به فناوری هایپرتردینگ ارتباط دارد.

مدل پیشین تراشه‌ی کرین ۹۰۱۰ یعنی Kirin 9000s که در هواوی میت ۶۰ استفاده شده بود، یک هسته‌ی پرقدرت ۲٫۶۲ گیگاهرتزی، سه هسته‌ی میانی ۲٫۱۵ گیگاهرتزی و چهار هسته‌ی کم‌مصرف ۱٫۵۳ گیگاهرتزی داشت.

فرکانس هسته‌ی اصلی کرین ۹۰۱۰ از ۲٫۶۲ گیگاهرتز به ۲٫۳ گیگاهرتز کاهش پیدا کرده و فرکانس هسته‌های میانی از ۲٫۱۵ گیگاهرتز به ۲٫۱۸ گیگاهرتز افزایش یافته است. فرکانس هسته‌های کم‌مصرف در کرین ۹۰۰۰ اس ۱٫۵۳ گیگاهرتز بود، اما در کرین ۹۰۱۰ به ۱٫۵۵ گیگاهرتز می‌رسد.

پردازنده‌ی کرین ۹۰۱۰ هواوی در عمل نسخه‌ی اصلاح‌شده و بهینه‌شده‌ی کرین ۹۰۰۰ اس است و تفاوت‌های چشمگیری با آن ندارد و همچنان از واحد گرافیکی اختصاصی Maleoon 910 استفاده می‌کند.

فعلا جزئیاتی درباره‌ی مودم به‌کاررفته در تراشه‌ی جدید هواوی منتشر نشده است؛ با این‌حال فرض را بر این می‌گیریم که کرین ۹۰۱۰ همچون پردازنده‌ی قبلی به مودم ۵G مجهز باشد.

بنچمارک‌های فاش‌شده نشان می‌دهند که هواوی کرین ۹۰۱۰ در گیک‌بنچ ۶ به امتیاز تک‌هسته‌ای ۱٬۴۴۲ و امتیاز چند هسته‌ای ۴٬۴۷۱ دست پیدا می‌کند. بدین ترتیب کرین ۹۰۱۰ حتی توانایی شکست‌دادن پردازنده‌ی میان‌رده‌ی اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳ را هم ندارد.

هواوی سال گذشته جزئیات رسمی درباره‌ی لیتوگرافی کرین ۹۰۰۰ اس ارائه نداد، اما بررسی کارشناسان نشان می‌داد که آن تراشه از لیتوگرافی هفت نانومتری شرکت چینی SMIC استفاده می‌کند. به احتمال زیاد کرین ۹۰۱۰ نیز مبتنی‌بر همین لیتوگرافی است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه