کد خبر:280662
پ
هوش مصنوعی طراحی
حکم قاضی آمریکایی:

هوش مصنوعی نمی‌تواند برای آثار هنری خود کپی‌رایت بگیرد

قاضی آمریکایی در حکمی اعلام کرده است که آثار خلق‌شده توسط هوش مصنوعی را نمی‌توان تحت قانون کپی‌رایت قرار داد.

قاضی آمریکایی در حکمی اعلام کرده است که آثار خلق‌شده توسط هوش مصنوعی را نمی‌توان تحت قانون کپی‌رایت قرار داد.

 

*** هوش مصنوعی نمی‌تواند برای آثار هنری خود کپی‌رایت بگیرد

 

به گزارش پژواک، یک قاضی منطقه‌ای آمریکایی به‌نام «بریل ای. هاول» روز جمعه در حکمی اعلام کرد که آثار هنریِ خلق‌شده توسط هوش مصنوعی را نمی‌توان تحت قانون کپی‌رایت یا حق نشر قرار داد. او این حکم را در خلال کار روی پرونده‌ای صادر کرده است که طی آن فردی به‌نام «استیون تالر» از اداره کپی‌رایت آمریکا به‌خاطر رد درخواست کپی‌رایت یک اثر برای هوش مصنوعی اجتناب کرده بود.

استیون تالر در گذشته چندبار سعی کرده بود تا حقوق معنوی یک تصویر را به الگوریتم Creativity Machine که خودش آن را توسعه داده بود، واگذار کند. اما درخواست او مکرراً رد شده بود. تالر درنهایت پارسال از اداره کپی‌رایت آمریکا شکایت کرد، اما حالا قاضی هاول هم درخواست او را رد کرده است.

این قاضی منطقه‌ای ایالات متحده در حکم خود اعلام کرده است که کپی‌رایت تاکنون هرگز به اثری که فاقد هرگونه هدایت دست انسان بوده باشد، ارائه نشده است. او می‌گوید ابتکار انسانی الزامی اساسی برای قانون کپی‌رایت محسوب می‌شود.

 

اثر هنری هوش مصنوعی

 

 

همچنین بخوانید:

اخبار و تحلیل‌های کارشناسی پیرامون انتخابات ایران و جهان

 

 

*** ماجرای کپی‌رایت و هوش مصنوعی به همین جا ختم نمی‌شود

 

به گزارش پژواک، قاضی هاول قبول دارد که بشریت درحال حرکت به سمت مرزهای جدیدی در حوزه کپی‌رایت است؛ جایی که هنرمندان برای خلق آثار جدید خود به‌سراغ ابزارهای هوش مصنوعی خواهند رفت. او می‌گوید این اتفاق سؤالات چالش‌برانگیزی را در این باره به‌وجود می‌آورد که چه مقدار ورودی انسانی ضروری است تا یک اثر هنری بتواند کپی‌رایت بگیرد. او یادآور شده است که مدل‌های هوش مصنوعی از روی آثار موجود آموزش داده می‌شوند.

استیون تالر حالا قرار است برای این حکم درخواست تجدیدنظر کند. وکیل او، «رایان ابوت» می‌گوید: «با حفظ احترام، با تفسیر دادگاه از قانون کپی‌رایت مخالفیم.» از آن طرف، اداره کپی‌رایت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که قاضی به‌درستی در این باره تصمیم‌گیری کرده است.

چندی قبل «سارا سیلورمن» و دو نویسنده دیگر از OpenAI و متا بابت استفاده از آثار خود در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود شکایت کرده بودند. افزون‌براین، پرونده‌های بسیاری همین حالا در هر دو سوی ماجرا درباره موضوع کپی‌رایت در جریان است و به‌نظر می‌رسد که دستورالعمل‌های این قانون باید در سال‌های آینده دستخوش شفاف‌سازی‌های جدیدی شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه