کد خبر:281326
پ
اقتصاد دیجیتال
پژواک گزارش می‌دهد:

مهم‌ترین پیشران رسیدن به اقتصاد دیجیتال چیست؟

طبق گفته مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به عنوان مهم‌ترین پیشران رسیدن به اقتصاد دیجیتال در شرایط حاضر به شمار می‌رود و اجرای آن در کشور سبب‌ساز رونق شرکت‌های تکنولوژی و اشتغال‌زایی می‌شود.

طبق گفته مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به عنوان مهم‌ترین پیشران رسیدن به اقتصاد دیجیتال در شرایط حاضر به شمار می‌رود و اجرای آن در کشور سبب‌ساز رونق شرکت‌های تکنولوژی و اشتغال‌زایی می‌شود.

 

*** پیشران رسیدن به اقتصاد دیجیتال

 

به گزارش پژواک، رشته‌های شفاف شیشه‌ای و پلاستیکی یا فیبرنوری اکنون بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را تشکیل داده است؛ فناوری اصلی که طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود، اما در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است و با آغاز به کار دولت سیزدهم اقدامات بسیاری برای پیشبرد این پروژه ملی انجام شد و طبق گفته مسئولان قرار است تا پایان سال ۸ تا ۱۰ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار بگیرند.

در همین راستا آیین عملیات اجرایی نهضت جهادی مخابرات ایران، موسوم به «نجما» با هدف توسعه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران در آذربایجان شرقی، روز گذشته در شهر تبریز برگزار شد. در این مراسم مجید سلطانی- مدیرعامل شرکت مخابرات ایران- با تشریح اهمیت طرح نجما به ویژه در استان مهم و زیرساختی آذربایجان شرقی اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال در شرایط فعلی کشورمان حدود ۶ درصد از کل اقتصاد است و در این بخش با استفاده از توان شهرهایی مانند تبریز و کلیت استان می توانیم به عددمتناسب با مناطق توسعه یافته برسیم.

سلطانی با اشاره به زحمات جهادی کارکنان و مدیران مخابرات آذربایجان شرقی و تبریز، طرح نجما در این استان را مصداق کامل توجه کارشناسان و مدیران به ارتباطات و بخش ستادی شرکت دانسته و گفت: با توجه به پیشرفت‌های مهم طرح نجما و توسعه زیرساختی فیبرنوری طبق طرح‌های مصوب اکنون می‌توانیم نگاه رو به جلو و آینده پژوهی توسعه فیبر نوری را در استان آذربایجان شرقی لحاظ کنیم.

وی بیان کرد با توجه به پیشرفت‌های مهم طرح نجما و توسعه زیرساختی فیبرنوری طبق طرح‌های مصوب اکنون می‌توان نگاه رو به جلو و آینده پژوهی توسعه فیبرنوری را در استان آذربایجان شرقی لحاظ کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات ایران مهم‌ترین پیشران رسیدن به اقتصاد دیجیتال در شرایط حاضر، توسعه صنعت ارتباطی مبتنی بر دسترسی فیبرنوری است و اجرای چنین طرح عظیمی در کشور سبب ساز رونق شرکت‌های تکنولوژی و اشتغال‌زایی خواهد شد که خود موجب رشد تولید و تحقق شعار سال است. در این مسیر، شرکت مخابرات ایران با تمام توان به سمت تحول دیجیتال در حال حرکت است و در برنامه‌های نهضت جهادی توسعه فیبرنوری را عملیاتی خواهد کرد.

بر این اساس، نهضت جهادی توسعه فیبرنوری و ورود به اثردهی لازم در گسترش فیبر نوری، نیازمند سرمایه گذاری است که این سرمایه اکنون با استفاده از طرح نجما، فرصت اقتصادی برای توسعه مراکزداده، استفاده از ظرفیت بالای گردشگری و صنعتی استان‌ها و همچنین کاربردی سازی فیبرنوری را کاملا فراهم کرده و تمام سرمایه گذاران در سطح استانی و ملی می توانند از این توانمندی ارتباطی در جهت رشد اقتصاد دیجیتال، استفاده بهینه به عمل آورند.

از سوی دیگر اواخر هفته گذشته اعلام شد که مهدی روحانی نژاد – معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری برای بررسی روند اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب وکارها به استان کرمانشاه سفر کرده تا ضمن بررسی میدانی موانع کار، سطح هماهنگی‌های میان دستگاهی در این استان ارتقاء پیدا کند.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی براساس بررسی‌های انجام شده توسط بخش کنترل پروژه طرح فیبر نوری منازل و کسب و کارها، میزان پیشرفت فیزیکی پروژه در این استان کمتر از برنامه‌های ابلاغی برای شش ماهه اول سال بود و به همین دلیل معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری به همراه مدیرعامل اپراتور متعهد در این استان حاضر شدند تا اقدامات لازم برای تسریع روند اجرایی پروژه را انجام دهند.

روحانی نژاد و هیات همراه در ادامه برنامه کاری خود نشست مشترکی با شهردار و مدیران شهری کرمانشاه داشتند. همچنین در این جلسه طرفین توافق کردند که شهرداری در اسرع وقت مجوزهای لازم جهت اجرای عملیات حفاری و فیبرکشی را بر اساس نقشه های ارائه شده از سوی شرکت مجری صادر و ابلاغ کند. همچنین مدیرعامل شرکت به عنوان مجری طرح وعده داد در صورت اجرای مصوبات جلسه، پیاده سازی پروژه فیبر نوری در کرمانشاه تا پایان سال به پایان برسد.

معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری در حاشیه این بازدید اعلام کرد که از این پس نظارت‌های میدانی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر روند اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها افزایش می یابد تا وعده دولت درباره ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری پیش از پایان کار دولت سیزدهم محقق شود.

هفته گذشته عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم در دیدار با جمعی از طلاب و فعالان رسانه‌ای فضای مجازی بیان کرد تا زمانی که یک زیرساخت ارتباطی پرسرعت و امن نداشته باشیم، مزیت بخشی برای سرویس‌های داخلی بی معنی است. در این جلسه گفته شد پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها را تعریف شد تا رضایت کاربران نسبت به کیفیت و سرعت اینترنت افزایش یابد و با کار جهادی که انجام شده این پروژه در بیش از ۳۰ شهر تمام شده است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه