کد خبر:266540
پ
انصاری
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس:

ایجاد تغییرات اساسی در طرح اولیه مجلس درباره صیانت از کاربران در فضای مجازی

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از ایجاد تغییرات اساسی در طرح اولیه مجلس درباره صیانت از کاربران در فضای مجازی خبر داد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از ایجاد تغییرات اساسی در طرح اولیه مجلس درباره صیانت از کاربران در فضای مجازی خبر داد.

 

*** طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی 

 

به گزارش پژواک، مجید انصاری با اشاره به بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در کمیسیون مشترک مجلس، اظهار داشت:

فضایی که درباره این طرح ایجاد شده به دو موضوع سابقه و موارد مطرح شده در این طرح که قبلا تحت عنوان صیانت بود، برمی‌گردد.

عنوان طرح از «صیانت» به «حمایت از حقوق کاربران» تغییر کرده که این دو واژه از نظر مفهومی تفاوت زیادی دارند.

 

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه تغییرات اساسی در این طرح ایجاد شده است، گفت:

ممکن است بسیاری از پیشنهادهای طرح اولیه در بررسی‌های کمسیون مشترک، از سوی کارشناسان این حوزه و نمایندگان بازبینی و حتی حذف شود.

پیشنهادهای مندرج در این طرح به منزله قانون نیست و این طرح پس از بررسی در جلسات مختلف از سوی اعضای کمیسیون مشترک و اعلام نظر شورای نگهبان به قانون تبدیل می‌شود.

 

*** نظام‌مند کردن و قانونی کردن فضای مجازی

 

انصاری با بیان اینکه این طرح به دنبال نظام‌مند کردن و قانونی کردن فضای مجازی است، گفت:

اگر چه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی از سوی شورای عالی فضای مجازی در این زمینه وجود دارد، اما این دستورالعمل‌ها اجرایی و عملیاتی نشده است.

نظام‌مند کردن دستورالعمل‌ها و پوشاندن لباس قانون به آنها باعث می‌شود در جایگاه برتر قرار بگیرند و دستگاه‌های ذی ربط خود را ملزم به اجرایی کردن این بخش‌نامه و آیین‌نامه‌ها بدانند.

برخی بر این باورند که این طرح به محدود سازی فضایی کسب و کارمنجر می شود در حالی که اتفاقا در این طرح تلاش شده که این فضا اهمیت بیشتری پیدا کند و حتی ظرفیت اشتغال بیشتری فراهم کند.

 

نماینده مردم ممسنی و رستم با بیان اینکه در پاره‌ای از مواقع ممکن است حقوق کاربران یا حقوق کسانی که در فضای مجازی به کسب و کار مشغول اند مورد تضییع قرار گیرد، گفت:

قانونگذار در طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در پی حمایت از حقوق کاربران و کسانی است که در این فضا به کسب و کار مشغول هستند. این طرح تکالیفی را برای پلتفرم‌هایی که در این فضا فعال هستند مشخص می‌کند و ‌اینگونه نیست که سهم ایجاد کنندگان و کار آفرینان نادیده گرفته شود.

 

*** نگاه طرح حمایت به فضای مجازی مثبت است

 

انصاری با بیان اینکه نگاه طرح حمایت به فضای مجازی مثبت است، بیان داشت:

باید منتظر بررسی و تصمیم کمیسیون مشترک در مورد این طرح باشیم، نخبگان، صاحب نظران، منتقدین و حتی مخالفین این طرح که احساس می‌کنند جاهایی از این طرح در تعارض با حقوق کاربران است و یا محدودیتی ایجاد خواهد کرد و چنین برداشتی را از این طرح دارند فرصت خوبی است تا در کمیسیون مشترک حضور یافته و نظرات خود را بیان کنند.

 

نماینده مردم ممسنی و رستم با اشاره به فرصت ایجاد شده برای منتقدان طرح در کمیسیون مشترک، اظهار کرد:

بر خلاف صحن که غیر از نمایندگان و نماینده دولت کسی نمی‌تواند در صحن حضور پیدا کند، در کمیسیون‌ها فرصت خوبی برای صاحب نظران، کارشناسان، نخبگان و منتقدین فراهم شده که استدلال‌های خود را بیان کنند چه بسا این نوع حضور و نظرات منطقی منتقدین به اصلاح یا حتی حذف یک ماده از طرح منجر شود.

 

*** قوانین تصویب شده کمیسیون مشترک آزمایشی است

 

انصاری با بیان اینکه قوانین تصویب شده کمیسیون مشترک آزمایشی است، گفت:

قوانین مصوب در صحن دائمی هستند، در حالی که مصوبات کمیسیون مشترک برای مدت زمان‌ آزمایشی تصویب می‌شوند و مانند سایر مصوبات مجلس، نیازمند تایید شورای نگهبان هم هستند.

وقتی مصوبات در صحن بررسی می شود زمان و وقت کافی برای بررسی موارد ریز کارشناسی وجود ندارد در حالی که در کمیسیون مشترک موضوعات با فرصت و فراغ بال بررسی می‌شود.

در صحن علنی نمی‌توان به اندازه کافی از نظرات صاحبنظران استفاده کرد در حالی که در کمیسیون مشترک فرصت بررسی دیدگاه‌های مختلف وجود دارد.

 

*** استفاده از ظرفیت نخبگان

 

به گزارش پژواک، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان، بیان داشت:

یکی از معایب بررسی طرح در کمیسیون مشترک این است که همه نمایندگان نمی‌توانند در این زمینه اظهار نظر کنند و از سوی دیگر افزایش مدت زمان و استفاده از ظرفیت نخبگان در کمیسیون مشترک یک حُسن محسوب می‌شود.

این طرح بعد از بررسی در کمیسیون و رای شورای نگهبان به صورت قانون آزمایشی اجرا می‌شود و با اجرایی شدن می‌توان اصلاحاتی بر روی این طرح انجام داد و حتی ممکن است با توجه به نگاه مجلس به قانون دائمی هم تبدیل نشود.

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه