کد خبر:263886
پ
تالارپشتی
در گفتگوی اختصاصی با صنایع مطرح شد:

انتقادات تند دبیر کمیته صنعت ستاد حجت الاسلام رئیسی از عملکرد دولت در صنعت خودرو/ دولت دوازدهم کفایت و درایت لازم را از خود نشان نداد/ آیا این آقایان برای منافع کشور خودشان کار می‌کنند؟/ چرا سهام دولت از ایران خودرو ۶٫۵ درصد اما دخالتش در مدیریت ۶۰۰ درصد؟

دبیر کمیته صنعت ستاد حجت الاسلام رئیسی ضمن تشریح عملکرد دولت دوازدهم در صنعت خودرو، نسبت به دخالت‌های نادرست دولت در این صنعت انتقاد و تاکید کرد دولت دوازدهم کفایت و درایت لازم را در این حوزه از خود نشان نداد.

دبیر کمیته صنعت ستاد حجت الاسلام رئیسی ضمن تشریح عملکرد دولت دوازدهم در صنعت خودرو، نسبت به دخالت‌های نادرست دولت در این صنعت انتقاد و تاکید کرد دولت دوازدهم کفایت و درایت لازم را در این حوزه از خود نشان نداد.

 

*** عملکرد دولت دوازدهم در صنعت خودرو

 

به گزارش پژواک، به نقل از صنایع، عزت الله اکبری تالارپشتی در گفتگوی اختصاصی با این رسانه پیرامون عملکرد دولت دوازدهم در صنعت خودرو، اظهار داشت:
نظر کارشناسی ما در صنعت خودرو این است که دولت نباید در امور دو خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا و ایران خودرو دخالت داشته باشد.
آخرین خبری که درباره سهام دولت از ایران خودرو وجود دارد این است که سهام دولت از این شرکت ۶٫۵ درصد است، اما از آن طرف ۶۰۰ درصد در مدیریت آن دخالت می کند.
این آسیب جدی است که خودروسازی‌های ما به عنوان حیات خلوت دولت ها تلقی شده‌اند و این موضوع موجب ایجاد آسیب به مردم و ساختار خودروسازی‌ها شده است.

 

*** مدیریت قرون وسطایی در صنعت خودرو

 

وی در ادامه به ضرورت رقابتی شدن صنعت خودروسازی در ایران اشاره کرد و گفت:
نظر بنده به عنوان رئیس کمیسیون صنایع و معادن و همچنین همکاران ما دراین کمیسیون این است که خودروسازی باید رقابتی شود.
در مرحله اول ساختار خودروسازی دو خودروساز بزرگ کشور باید به یک ساختارمنطقی بنگاه اقتصادی عاری از هرگونه دخالت دولت تبدیل شود که این امر باید در حوزه مدیریت و همچنین قیمت‌گذاری اتفاق بیافتد.
در حال حاضر باید به بخش خصوصی کمک شود که آنها نیز ظرفیت‌های خود را افزایش دهند.

اگر حوزه خودروسازی رقابتی شود، کشور از این امر بسیار منتفع می‌شود و در عین حال به نفع منافع ملی خواهد بود و ما قادر خواهیم بود صادرات قابل توجهی را در این حوزه داشته باشیم.
مدیریتی که در حاضر بر این صنعت حاکم است، مدیریت قرون وسطایی است، به این معنی که دولت در مدیریت و ساختار شرکت ها دخالت می‌کند.

 

*** واردات اتوبوس دسته دوم از سوی دولت

 

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اشاره و بیان داشت:

در یک سال گذشته در حوزه ناوگان حمل و نقل بارها اعتراض کردیم و جلوی یکسری از رفتارهای غلط دولت را گرفتیم.

معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده بود، در ستاد کرونا تصویب شده است که در حوزه ناوگان حمل و نقل می‌خواهیم ۵۰۰ میلیون یورو اتوبوس دسته دوم وارد کنیم.

محصول دسته دوم وقتی وارد شود خدمات پس از فروش آن محصول یا وسیله بر عهده چه کسی است؟

وزیر راه اعلام می کند که ما از شخص رئیس جمهور مجوز داریم که ۳ هزار کشنده دسته دوم را برای امسال وارد کنیم.

ما تهدید کردیم که اگر این کار را انجام دهید، شما را تحویل مراجع قضایی خواهیم داد.

 

*** دولت آقای روحانی کفایت و درایت لازم را نداشت

 

وی در ادامه افزود:

شما اگر می‌خواهید ناوگان را نوسازی کنید باید در حوزه اتوبوس و کشنده چه دربخش خصوصی و چه در بخش دولتی، از حداکثر ظرفیت تولید داخل استفاده کنید.

در مرحله دوم باید رفت، محصول نو از شرکت‌هایی که قبول می‌کنند بعد یک یا ۳ سال در کشور خودمان خط تولید آن محصول را ایجاد کنند و مثلا ۳۰ درصد را داخلی‌سازی کنند، واردات صورت گیرد.

با این وجود چرا دولت این کار را انجام نمی‌دهد؟

چرا وزرای دولت اقای روحانی فقط روی واردات خودروهای دسته دوم تمرکز کرده اند؟

این اتفاق فقط یک پیام با این مضمون دارد که آلودگی اقتصادی وجود دارد.

مگر می شود معاون اول رئیس جمهور باشی و اعلام کنی که در ستاد کرونا تصویب کردیم که اتوبوس های دسته دوم وارد کشور کنیم؟

این اتفاق در حالی صورت میگیرد که اتوبوس در ایران خودرو و عقاب افشان سمنان تولید می‌شود.

آیا غیر از دولت باید این مسئله را حل و تقویت کند؟

این دولت از نظر بنده هم کفایت لازم را ندارد و هم درایت لازم را از خودش نشان نداده است و هم اینکه این احساس به آدم دست می‌دهد که این آقایان برای منافع کشورهای دیگر کار می کنند نه کشور خودشان.

 

*** توصیه رئیس کمیسیون صنایع و معادن به دولت آینده

 

تالارپشتی در ادامه و در توصیه‌ به دولت آینده، بیان داشت:

توصیه ما به دولت آینده این است که بر توانمندی‌های داخلی کشور، تکیه کند و در عین حال اگر قرار است واردات انجام شود باید خودروهای نو وارد کشور شود تا بتوانیم یک امتیازی را از آن کشور سازنده بگیریم که این اتفاق معنای واقعی نوسازی ناوگان داخلی است.

درباره نارضایتی که در بین مردم در حوزه خودرو به ویژه خودروهای سواری و دیزلی وجود دارد، توصیه ما به دولت آینده این خواهد بود که دخالت در حوزه خودروسازی و این سبک از مدیریت شرکت‌ها را کنار بگذارد و از دستور دادن به این شرکت‌ها پرهیز کند.

این شرکت ها باید در قالب یک بنگاه اقتصادی اداره شوند و در این میان، دولت باید به عنوان نظام جامع تامین اجتماعی وارد شود، به این معنی اگر خودرویی تولید شد و شهروندان قدرت خرید آن خودرو را نداشته باشند، در اینجا دولت باید ورود کند و حمایت‌های لازم را انجام دهد.

مثلا فرد جوانی می خواهد خودوریی را خریداری کند و با آن کار کند.

نقش دولت در اینجا این است که آن فرد را به یک بانک برای دریافت تسهیلات معرفی کند و از آن حمایت کند.

 

*** دولت روحانی، حوزه تامین اجتماعی را با دخالت‌های نابجا اشتباه گرفته

 

به گزارش پژواک، به نقل از صنایع، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان، اظهار داشت:
دولت آقای روحانی حوزه تامین اجتماعی را با دخالت‌های دستوری در حوزه تولید، صنعت و اقتصاد اشتباه گرفته است.
استقرار نظام جامع تامین اجتماعی در حمایت از شهروندان از وظایف دولت است، در صورتی که تولیدات یک بنگاه اقتصادی قواعد خودش را دارد.
این امر قابل قبول نیست که اگر قیمت تمام شده یک خودرو ۱۰ میلیون تومان است، دولت اعلام کند که این خودرو را ۸ میلیون تومان به فروش برسانید، بدون اینکه هیچ مسئولیتی را قبول کند.
از نظر ما اگر در اقتصاد، دولت ضروری دید که در جاهایی به نفع مردم به صورت دستوری عمل کند، می تواند این کار را انجام دهد اما باید هزینه آن را پرداخت کند.

 

در پایان می‌توانید فیلم گفتگوی اختصاصی اکبری تالارپشتی با صنایع را مشاهده نمایید:

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه