کد خبر:283947
پ
پول دیجیتال
پژواک گزارش می‌دهد:

سناریوهای آینده پول دیجیتال/ ایجاد پیشنهادهای تجاری ارزشمند؛ کلید افزایش پول دیجیتال

در دنیایی با نرخ‌های بهره به طور قابل توجهی بالاتر، ارزش اقتصادی حاصل از تسهیل پرداخت‌ها می‌تواند بزرگتر و حتی بیشتر مورد بحث باشد.

در دنیایی با نرخ‌های بهره به طور قابل توجهی بالاتر، ارزش اقتصادی حاصل از تسهیل پرداخت‌ها می‌تواند بزرگتر و حتی بیشتر مورد بحث باشد.

 

*** سناریوهای آینده پول دیجیتال

 

به گزارش پژواک، پول در حال دست‌خوش تغییرات اساسی در نحوه ایجاد و استفاده از خود است که به طور بالقوه باعث ایجاد نظم مجدد چشم‌گیر در سیستم مالی می‌شود. در حالی که نوسانات، بازارهای ارزهای دیجیتال را در طول سال گذشته متزلزل کرده و باعث ورشکستگی‌های متعددی شده است، بسیاری از‌بخش ‌های اکوسیستم دارایی‌‌های دیجیتال عمدتاً بدون تأثیر این آشفتگی به پیش می‌‌روند.

اینها شامل حوزه‌هایی می‌شود که دارای بیشترین پتانسیل بلند مدت برای تغییر امور مالی، از جمله توکن‌سازی دارایی‌ها و سپرده‌های مالی و توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) توسط اکثر اقتصادهای بزرگ جهان است.

ظهور دارایی‌های دیجیتال و فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) همچنان به پتانسیل تغییر چشم انداز رقابتی، ایجاد رقبای جدید، کارآمد و زیرک ادامه می‌دهد، اما همچنین به متصدیان فعلی فرصت جدیدی برای زندگی ارائه می‌دهد. مدیران اجرایی و سیاست گذاران باید بر فرصت‌ها و ریسک‌های مرتبط با دارایی‌های دیجیتال متمرکز بمانند.

آینده دارایی‌های دیجیتال به‌طور کلی به شدت به آینده پول دیجیتال بستگی دارد، زیرا پرداخت‌ها به سیستم مالی قدرت می‌بخشند. با این حال پول دیجیتال می‌تواند به روش‌های کاملا متفاوتی تکامل یابد. برای مثال اشکال مختلفی از پول دیجیتال وجود دارد که می‌‌تواند مبنای رویکردهای جدید باشد. این رویکردها شامل CBDC، سپرده‌‌های توکن‌سازی ‌شده و انواع مختلف استیبل کوین ‌ها می‌شود.

مجریان و سیاست گذاران باید به جای تکیه بر یک پیش ‌بینی واحد، در قالب چند سناریو فکر کنند. این رویکردها مدل‌های کسب‌‌وکار را متحول می‌‌کنند، زیرا به نفع انواع مختلف صادرکنندگان هستند و به کار گیری آن‌ها نقدینگی، بازار‌سازی و مدیریت ریسک را تغییر می‌ دهد که می‌‌تواند به طور قابل توجهی بر سیستم مالی گسترده ‌تر تأثیر بگذارد.

این گزارش برای کمک به مدیران و سیاست گذاران صنعت، چهار پارادایم را بر اساس صادرکنندگان پول، فناوری انتخابی آن‌ها و موارد استفاده مورد نظر ارائه می‌‌کند. موسسات مالی سنتی می‌‌توانند با موفقیت پیشرفت کنند یا با ظهور واسطه ‌های دیجیتالی به چالش کشیده شوند. از طرف دیگر، شبکه‌‌های جهانی می‌‌توانند بازارهای مالی و مدل ‌های تجاری را متحول کنند، یا دولت ‌ها می‌‌توانند کنترل خود را بر پول گسترش دهند و نقش‌بخش خصوصی و مدل ‌های تجاری آن را تغییر دهند.

در دنیایی با نرخ‌های بهره به طور قابل توجهی بالاتر، ارزش اقتصادی حاصل از تسهیل پرداخت‌ها می‌تواند بزرگتر و حتی بیشتر مورد بحث باشد. ایجاد پیشنهادهای تجاری ارزشمند برای مقیاس‌بندی اشکال مختلف پول دیجیتال بسیار مهم است. دوام آن‌ها به نوبه خود به چشم انداز سیاست، نوآوری‌های تکنولوژیکی و انتخاب‌های طراحی زیرساختی که صادرکنندگان پول انجام می‌دهند، بستگی دارد. هر عاملی در تعیین برندگان نقش دارد.

سیاست گذاران و رهبران ارشد صنعت مالی، اعم از متصدیان و برافکنان، باید طیفی از سناریوهای قابل قبول آینده را در نظر بگیرند، تأثیر بالقوه آن‌ها را ارزیابی کنند، برای محتمل ‌ترین تحولات پاسخ ‌هایی را برنامه ‌ریزی کنند، و چگونگی به دست آوردن مطلوب‌‌ترین نتایج را در نظر بگیرند. این فرآیند ممکن است در پرداخت‌های برون مرزی، تسویه دارایی و پرداخت‌های داخلی خرده فروشی کاملاً متفاوت عمل کند(شکل ۱).

 

 

فناوری طرز تفکر و استفاده ما از پول را از اولین پرداخت‌های الکترونیکی در عصر تلگراف تا ظهور پرداخت‌های موبایلی و ارزهای دیجیتال تغییر داده است. امروز این روند به سرعت در حال افزایش است. فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)، مانند بلاک چین، الهام‌بخش ایجاد اشکال جدیدی از پول است.

از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و سپرده‌های توکن‌سازی شده تا استیبل کوین‌ها انواع مختلف پول هستند. این پول‌‌های دیجیتالی این پتانسیل را دارند که پرداخت ‌ها را سریعتر، ارزانتر و امن‌تر کنند و فعالیت ‌های اقتصادی و مدل ‌های تجاری جدید را ممکن سازند.

این دگرگونی پول سنتی هم هست و هم با تغییر گسترده ‌تر سیستم مالی به پیش برده می‌ شود. DLT ایجاد طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها را امکان پذیر می‌کند، از نسخه‌های دیجیتالی ابزارهای مالی سنتی را در بر می‌گیرد. سهام و اوراق قرضه و دارایی‌های غیر نقدی تاریخی مانند هنر، املاک و مالکیت معنوی تا وسایل نقلیه دیجیتالی بومی راه‌های جدیدی برای انتقال ارزش ارائه می‌دهند.

این دارایی ‌ها می‌‌توانند مشارکت طیف وسیعتری از نهادها و سرمایه‌ گذاران را به خود جلب کنند، همچنین نحوه مشارکت آن‌ها را تغییر می‌‌دهند و باعث رشد محصولات مالی و مدل ‌های تجاری جدید می‌‌شوند.

دارایی‌های دیجیتال و فناوری نیز شکل خدمات و بازارهای مالی را تغییر خواهند داد. DLT با ارائه اطلاعات معاملات و مالکیت در یک دفتر کل مشترک، شرکت کنندگان را قادر می‌سازد تا بدون دخالت واسطه‌های مالی سنتی با یکدیگر معامله کنند. اتوماسیون و هماهنگی فرآیندهای تراکنش بین سهامداران متعدد را امکان پذیر می‌کند که هزینه و توزیع محصولات مالی را تغییر می‌دهد.

این می‌تواند شبکه‌های خصوصی جدیدی را به پیش برد که واسطه‌های موجود را جابجا کرده و امکان اتوماسیون و ادغام بیشتر در سراسر مرزها و طبقات دارایی را فراهم می‌کند. از طرف دیگر می‌ تواند فرصت‌‌های جدیدی را برای بانک ‌ها، صرافی‌‌ها، متولیان و سایر مؤسساتی ایجاد کند که از DLT استقبال می‌‌کنند و مدل‌‌های تجاری خود را تطبیق می‌‌دهند(شکل ۲).

 

 

پول در قلب این نوآوری‌ها قرار دارد. یک بازار پر رونق دارایی‌های دیجیتال به روشی یکپارچه برای تجارت این دارایی‌ها نیاز دارد. یک راه حل بومی دیجیتالی که پول را در چارچوب توزیع شده مشابه خود دارایی‌ها قرار می‌دهد، سرعت و مقرون به صرفه بودن پرداخت‌ها و همچنین اتصال به خدمات مرتبط مانند مدیریت وثیقه و افزایش بازده را به حداکثر می‌رساند. البته، چنین راه حلی باید قابل اعتماد، مطمئن، پایدار و ایمن باشد.

در حالی که دارایی‌های دیجیتال پتانسیل تغییر روش ذخیره و تبادل ارزش را دارند، موفقیت آن‌ها در نهایت به این بستگی دارد که آیا می‌توانند با سیستم مالی موجود ادغام شوند یا خیر. چنین ادغامی این پتانسیل را دارد که تراکنش‌های سریع‌تر و ایمن‌تر را در سراسر سیستم مالی ممکن کند.

پرداخت ‌ها را می‌ توان فوراً و با خیال راحت در هر زمانی از روز تسویه کرد، و همزمان دارایی ‌ها مبادله می‌‌شوند، فرآیندی که به عنوان تسویه اتمی شناخته می‌‌شود. با توجه به سرعت و اتوماسیون آن، سیستم مالی می‌تواند به طور قابل توجهی تغییر کند زیرا پول دیجیتال بر نقدینگی، بازار‌سازی و مدیریت ریسک تأثیر می‌گذارد.

 

*** ایجاد پیشنهادهای تجاری ارزشمند؛ کلید افزایش پول دیجیتال

 

اما دوام این گزاره‌ها به شدت به چشم انداز سیاست و نوآوری‌های تکنولوژیکی بستگی دارد. نیازهای سرمایه و نقدینگی تأثیر عمده‌‌ای بر امکان ‌سنجی پیشنهادهای تجاری خواهد داشت، در حالی که ادغام پول دیجیتال در سراسر مرزها می‌‌تواند حجم حیاتی برای تقویت مدل ‌های تجاری جدید ایجاد کند.

اما هر دوی این عناصر نیازمند یک رویکرد هماهنگ توسط تنظیم کننده‌های ملی هستند که هنوز در مرحله اولیه است. در عین حال پیشرفت در فناوری باعث می‌شود که این سوال به وجود آید که آیا پلتفرم‌ها می‌توانند حجم فعالیت مورد نیاز را مدیریت کنند یا خیر.

پلتفرم ‌های جدید همچنین با مشکل کلاسیک مرغ و تخم ‌مرغ مواجه هستند: چگونه می‌‌توان زمانی که ارزش اقتصادی برای شرکت ‌کنندگان به حجم معاملات بالا بستگی دارد، مصرف ‌کنندگان و تولیدکنندگان را جذب کرد.

بازیگران کلیدی در حال حاضر سرمایه گذاری‌های حیاتی و تصمیمات استراتژیک می‌گیرند که آینده را شکل خواهد داد. در دنیایی با نرخ‌های بهره به طور قابل توجهی بالاتر، ارزش اقتصادی ایجاد شده توسط تسهیل پرداخت‌ها می‌تواند بزرگتر و حتی بیشتر مورد بحث باشد.

مدیران باید شروع به آماده کردن خود برای روش‌هایی کنند که پول دیجیتال می‌تواند چشم انداز رقابتی را که در آن فعالیت می‌کنند تغییر دهد. ما چهار پارادایم ارائه می‌کنیم تا تصویری را برای چگونگی انجام این دگرگونی ترسیم کنیم.

آینده پول احتمالاً ترکیبی از این پارادایم‌‌های مختلف و به نسبت‌‌های بالقوه متفاوت در‌بخش ‌های مختلف و موارد استفاده را ترکیب خواهد کرد. رهبران صنعت باید با در نظر گرفتن طیف کامل سناریوهای قابل قبول برای آینده آماده شوند.

بانکداری الکترونیک

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه