کد خبر:279942
پ
قوه قضائیه
پژواک گزارش می‌دهد:

سامانه سیاق قوه قضائیه چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

به گفته کارشناسان، با راه اندازی سامانه سیاق (سامانه یکپارچه احکام قضائی)، زمینه برای ابلاغ و اجرای برخط و آنی احکام قضائی در شبکه بانکی فراهم شده است.

به گفته کارشناسان، با راه اندازی سامانه سیاق (سامانه یکپارچه احکام قضائی)، زمینه برای ابلاغ و اجرای برخط و آنی احکام قضائی در شبکه بانکی فراهم شده است.

 

*** رونمایی از سامانه سیاق (سامانه یکپارچه احکام قضائی)

 

به گزارش پژواک، روز گذشته بانک مرکزی با همکاری قوه قضائیه از سامانه سیاق (سامانه یکپارچه احکام قضائی) رونمایی کرد.

سامانه سیاق بر اساس ماده ۱۹ و ۲۱ نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و بند الف و ت ماده ۱۱۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم راه اندازی شده است.

سامانه‌ای که معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص آن گفت که با بهره گیری از سامانه سیاق از این پس با حذف مکاتبات کاغذی و دیوان‌سالاری بین دستگاهی و از طریق گسترش تعاملات الکترونیکی بین نظام بانکی و دستگاه‌های قضائی، کلیه مراحل شناسایی حساب‌ها توسط مرجع قضائی، صدور دستور مسدودی و رفع مسدودی حساب، به صورت آنلاین و در لحظه و در تمام ساعات شبانه روز قابل انجام است.

 

*** کارشناس امور بانکی/ برخط بودن و حذف کاغذ بازی

 

به گزارش پژواک، فرزانی برخط بودن و حذف کاغذ بازی را از جمله مزیت‌های این سامانه دانست و گفت:

این سامانه و این حذف کاغذ بازی تاثیر به سزایی در تحقق عدالت، کاهش زمان رسیدگی و رسیدن نتیجه در پرونده‌های قضائی به نفع مردم خواهد داشت.

یکی از دغدغه‌های اشخاص در طرح دعوا یا شکایت در مراجع قضائی امکان جابه‌جایی سریع اموال به ویژه از طریق حساب بانکی است.

فرد در هر مرحله از رسیدگی و یا حتی بعد از صدور حکم نگران این مسئله خواهد بود که فرد مقابل در این مراحل اموال خود را جابه‌جا کند.

با راه اندازی این سامانه پیش‌بینی این فرآیند برخط می‌تواند این دغدغه را تا حد خوبی برطرف کند و حاشیه امنی را برای افراد ایجاد کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه