کد خبر:267102
پ
۳۳۳۴۲۰۹
معاونت علمی و فناوری اعلام کرد

رونق صادراتی محصولات دانش‌بنیان نانویی توسط ۳۸ شرکت فناورانه

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از رونق صادراتی محصولات دانش بنیان نانویی توسط ۳۸ شرکت فناورانه خبر داد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از رونق صادراتی محصولات دانش بنیان نانویی توسط ۳۸ شرکت فناورانه خبر داد.

 

*** رونق صادراتی محصولات دانش‌بنیان

 

به گزارش پژواک، معاونت علمی و فناوری ریاتس جمهوری اعلام کرد:

در حال حاضر ۴۱ کشور متقاضی محصولات نانویی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایرانی هستند.

از نظر ارزش صادرات، بیشترین میزان صادرات نانویی ایران به ترتیب به کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان با ارزش حدود ۵ میلیون دلار برای هر کشور تعلق می‌گیرد. کشورهای ازبکستان، گرجستان و آذربایجان نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

گسترش برنامه‌های صادراتی ستاد نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ویژه در سال‌های اخیر، سبب شد تا بستر ورود کالا، تجهیزات و خدمات حوزه فناوری نانو ایران به بازارهای جهانی فراهم شود.

ولی در سال های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از نوسانات ارزی و همچنین موانع صادراتی مرتبط با تحریم، صادرات کالاهای نانویی ایران به کشورهای دیگر کاهش یافت و حدود ۶ درصد از کل بازار فناوری نانوی ایران را تشکیل می‌دهد.

البته این رقم مربوط به صادرات رسمی کالاها است.

۳۸ شرکت دانش‌بنیان و خلاق حوزه نانو توانستند با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی موجود، محصولات خود را به بازارهای جهانی برسانند.

۴۱ کشور خریدار محصولات نانویی ایران‌ساخت است و در بین حوزه‌های صنعتی مختلف، بیشترین سهم صادرات محصولات نانوی ایران ( حدود ۴۸ درصد) مربوط به حوزه ساخت‌وساز است که رقمی حدود ۶.۱۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

در رتبه های بعدی به ترتیب اپتوالکترونیک با ۲۳ درصد، دارو و سلامت و پلیمر و کامپوزیت با ۷درصد و نساجی با ۶.۵ درصد قرار دارند.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه