کد خبر:283318
پ
RonenYehoshuaCol-910×600
پژواک گزارش می‌دهد:

درآمد باج‌افزارها در سال ۲۰۲۳ به رکورد ۱٫۱ میلیارد دلار رسید

پرداخت‌ باج از طریق بدافزارهای مختلف از ۵۶۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱٫۱ میلیارد دلار در ۲۰۲۳ رسیده است.

پرداخت‌ باج از طریق بدافزارهای مختلف از ۵۶۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱٫۱ میلیارد دلار در ۲۰۲۳ رسیده است.

 

*** درآمد باج‌افزارها در سال ۲۰۲۳ به رکورد ۱٫۱ میلیارد دلار رسید

 

به گزارش پژواک، پرداخت‌ باج از طریق بدافزارهای مختلف در سال گذشته میلادی تقریباً دو برابر شد، یعنی از ۵۶۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱٫۱ میلیارد دلار رسید. هدف افراد سوءاستفاده‌گر بیشتر روی مؤسسات بزرگ، بیمارستان‌ها، مدارس و سازمان‌های دولتی متمرکز بوده است.

در سال ۲۰۲۳ قریب به ۴۶ سیستم بیمارستانی در ایالات متحده مستقیماً تحت‌تأثیر باج‌افزارها قرار گرفتند و به دلیل عدم دسترسی به سیستم‌های فناوری اطلاعات بیماران دچار اختلال شدند. این رقم نسبت به ۲۵ عدد در سال ۲۰۲۲ و ۲۷ عدد در سال ۲۰۲۱ افزایش چشمگیری یافته است.

با کاهش میزان باج‌افزارها در سال ۲۰۲۲، گمان می‌رفت که ابزارها، قوانین و اقدامات امنیتی به ثمر بنشینند، اما به نظر می‌رسد این سال تنها یک استثنا بوده و احتمالاً مسائل ژئوپلتیکی مانند حمله روسیه به اوکراین موجب کاهش میزان باج‌ها شده بود. درگیری بین این دو کشور، نه تنها عملکرد برخی از مهاجمان سایبری را مختل کرد، بلکه تمرکز آن‌ها را از منافع مالی به حملات سایبری با انگیزه سیاسی و اهداف جاسوسی و تخریب تغییر داد.

بسیاری از اپراتورهای باج‌افزارها در اروپای شرقی مانند روسیه و اوکراین مستقر هستند؛ به همین دلیل با فروکش‌کردن نسبی جنگ بین دو کشور، شاهد رشد رقم باج‌افزارها در سال ۲۰۲۳ هستیم. براساس برخی گزارش‌ها، در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۳۸ نوع باج‌افزار جدید ایجاد شده است.

اپراتورهای باج‌افزارها در سال ۲۰۲۳ معمولاً به سمت شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ رفته‌اند، که احتمال گرفتن مبالغ کلان در آن‌ها بیشتر است. برای مثال تنها از استودیوی معروف MGM حدود ۱۰۰ میلیون دلار باج گرفته شد.

تا زمانی که تعداد حملات افزایش یابد و سازمان‌های بزرگ به پرداخت این باج‌‌ها ادامه دهند، عملیات باج‌افزارها می‌تواند بسیار سودآور باقی بماند. به‌طورکلی، سال ۲۰۲۳ با وجود تلاش‌های مجریان قانون برای ایجاد اختلال در عملکرد باج‌گیری، سال خوبی برای باج‌افزارها بوده است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه