کد خبر:267628
پ
قالیباف
رئیس مجلس در صحن علنی:

انتظارات مجلس از دولت/ بودجه ۱۴۰۱ با نقشه راه منطبق با برنامه هفتم تنظیم شود/ معتقدم امروز در کشور ۱۰۰ مشکل وجود دارد

رئیس مجلس ضمن برشمردن انتظارات این نهاد از دولت بر ضرورت تنظیم بودجه ۱۴۰۱ با نقشه راه منطبق با برنامه هفتم تاکید کرد.

رئیس مجلس ضمن برشمردن انتظارات این نهاد از دولت بر ضرورت تنظیم بودجه ۱۴۰۱ با نقشه راه منطبق با برنامه هفتم تاکید کرد.

 

*** رابطه میان دولت و مجلس باید برای آیندگان مثال زدنی باشد

 

به گزارش پژواک، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی مجلس که با حضور رئیس جمهور و اعضای هیات دولت برگزار شد، ضمن خیر مقدم به رئیس جمهور و اعضای کابینه و همچنین با اشاره به روز بزرگداشت مجلس و سالروز شهادت عالم مجاهد شهید مدرس، گفت:

آقای رئیس جمهور به عنوان یک نماینده و خادم نمایندگان، گواهی می دهم که شاهد بودم شما در این ۱۰۰ روز تلاش مجاهدانه داشتید، شما و همکارانتان حتی پنجشنبه و جمعه ها هم مشغول کار هستید.
از سوی دیگر سفرهای استانی که انجام شد امر بسیار حائز اهمیتی بود. همه به این موضوع رسیده ایم که نفس سفر استانی و میان مردم بودن نعمت بزرگی است تا مسئولیت ما را از مردم غافل نکند و دغدغه مردم میان ما باقی بماند البته این دغدغه میان ما و نمایندگان نیز کاملا وجود دارد.
 
وی در ادامه افزود:
آقای رئیسی مطمئنم شما در حوزه سیاست خارجی و در حوزه رفع تحریم ها نیز تلاش خواهید کرد که هم مذاکره ای خوب و عزتمندانه را شاهد باشیم و همچنین با تلاش خوب حق مردم گرفته شود و این تحریم های ظالمانه نیز رفع شود.
رابطه میان دولت و مجلس در این مجلس یازدهم و دولت سیزدهم باید ماندگار و برای آیندگان مثال زدنی باشد.
همکاری ما بدون شک یک همکاری مسئولانه است. مجلس حامی دولت بوده و قطعا ناظر دلسوز دولت و یکایک وزرا می باشد.
مجلس برای حل مشکل مردم خود را یار و یاور یکایک اعضای هیات دولت و رئیس جمهور می داند.
امروز فلسفه وجودی یکایک ما زیر سقف مجلس نباید جز دغدغه مردم باشد. اگر غیر از این باشد به دین و انقلاب، به مردم، شهدا و به خودمان ظلم کرده ایم.
قطعا مطمئنم که دولت هم برای تعیین اولویت های واقعی مردم تلاش می کند. اولویت هایی که امروز مردم برای آن له می شوند و سختی می کشند ولی مقتدرانه می ایستند.
 
 

*** اعتماد به نظرات کارشناسی

 
 
قالیباف در ادامه بیان داشت:
ما باید به نظرات کارشناسی نمایندگان اعتماد کنیم و آنها را همراه خود بدانیم، چرا که آنها نمایندگان مردم و در میان مردم هستند.
در این راستا ما از دولت توقعات و انتظاراتی داریم.
اجرای قانون، تحقق قانون، تحقق احکام بودجه و احکام برنامه، رسیدگی به موضوع بورس، معیشت، اشتغال، مسکن، جوانی جمعیت و بالا بردن قدرت خرید مردم توقعات و انتظارات مجلس از دولت می باشد.
بدانید همه همکاران از هیچ تلاش و کمکی در تحقق این خواسته ها دریغ نخواهند کرد. مسئولیت تحقق این موارد و بار این مسئولیت به دوش اعضای دولت و رئیس جمهور است اما ما با شما همکاری می کنیم و صادقانه پای کار هستیم.
اگر این هماهنگی دولت و مجلس منجر به هم افزایی و کارآمدی برای رفع مشکلات مردم نشود، هیچ ارزشی ندارد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد:
ما امروز محکوم به این هستیم که کارآمدی دین را در اداره جامعه نشان دهیم و اما چون بار این مهم بر دوش دولت است ما یار و یاور و همکار او خواهیم بود.
 
 

*** ساختار بودجه

 
 
وی در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد:
ما همیشه در خصوص مشکلات و مباحث گذشته به بحث و طرح مسائل کارشناسی می پردازیم ولی امروز باید بیشترین وقت را بر این بگذاریم و مشخص کنیم که قرار است رو به جلو حرکت کنیم چه باید کرد؟
اگرچه باید از اتفاقات گذشته تجربه کسب کنیم.
چرا که برای مثال بحث اصلاح ساختار بودجه که بحث امروز و دیروز نیست.
ساختار بودجه ما از قبل انقلاب تا به امروز دچار مشکل می باشد.
مردم و همچنین برخی نمایندگان از ما سوال می پرسند که شما هر هفته در جلسه روسای قوا چه می گویید و چه مشکل و موضوعی را حل و رفع می کنید؟
این جلسه قطعا مهمترین جلسه در تصمیم گیری و اداره کشور است ولی به عنوان یک عضو از این سه عضو می گویم اگر این جمع امروز در مجلس مسائل را دنبال نکنند ما سه عضو نمی توانیم کاری را به پیش ببریم.
اگرچه مردم هم باید بدانند تصمیم گیری های ما به چه سو و چه سمتی می باشد.
 
قالیباف در ادامه با تاکید بر اینکه ما باید تصمیم های سخت و شجاعانه بگیریم، عنوان کرد:
اگر اینگونه نباشد هر چیزی در خدمت مردم زیر سوال می رود.
قطعا هر تصمیم عاقلانه و عادلانه ای تصمیم انقلابی است.
مردم اگر مطمئن باشند تصمیمی در اجرا و طراحی درست می باشد آن را همکاری می کنند و اگر هزینه ای باشد می پذیرند، اما ما در گذشته شاهد تصمیم هایی بودیم که در اجرا و طراحی دچار مشکل بود.
ما باید بدانیم که برای بودجه ۱۴۰۱ چه می خواهیم؟ این بودجه باید رو به جلو باشد و بر برنامه هفتم نیز منطبق، بودجه ۱۴۰۱ باید با یک نقشه راه که بر برنامه هفتم منطبق باشد تنظیم شود.
 
 

*** امروز در کشور ۱۰۰ مشکل وجود دارد

 
 
وی در ادامه بیان داشت:
امروز مشکلات کشور زیاد است.
اکنون نظر شخصی خود را می گویم و معتقدم امروز در کشور ۱۰۰ مشکل وجود دارد اما معتقدم اگر صرفا به سه مشکل متمرکز شویم بسیاری از مسائل رفع خواهد شد و آن سه مشکل اقتصاد، آب و جمعیت می باشد.
البته وقتی از جمعیت سخن می گویم منظور من موالید، مهاجرت و اختلاف طبقاتی می باشد. تکلیف آب هم که روشن است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در همین خصوص ادامه داد:
اما در خصوص اقتصاد ده ها چالش وجود دارد. امروز در همین تحریم ها ده ها میلیارد دلار ظرفیت هایی وجود دارد که چون ما تصمیم شجاعانه نمی گیریم هر روز آن را از دست می دهیم.
اینها فرصت بزرگی است که به تهدیدهای بزرگ تبدیل می شود اما تهدیدها در کجاست؟ ناترازی در ساختار بودجه، معنا ندارد که ۹۰۰۰ ردیف برنامه ای داشته باشیم، بار اضافی به بانک ها تحمیل نکنیم و جلوی خلق پول را بگیریم.
از سوی دیگر در حوزه انفال باید توجه کنیم که بخش عمده ای از فلزات معادن، کانی ها و انرژی ها اکنون به بدترین شکل ممکن در حال از بین رفتن می باشد که سهم مردم و دولت از اینها کمتر از ۵ یا ۶ درصد است.
ارزش پروژه های نیمه تمام ما ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان می باشد که اکنون هم این ارزش دو یا سه برابر شده، اینها باید تعیین تکلیف شود.
تکلیف ۱۰ هزار اموال غیر مولد دولتی باید مشخص شود.
ما باید یک بازآفرینی ساختاری مطمئن برای تامین مالی این حرکت ها انجام دهیم.
 
 

***  بودجه ۱۴۰۱

 
 
به گزارش پژواک، رئیس مجلس در پایان با تاکید بر لزوم هدایت نقدینگی در بخشی دیگر عنوان کرد:
من معتقدم فقط کافیست در بودجه سال ۱۴۰۱ و برنامه هفتم صرفا به این سه یا چهار موضوع توجه کنیم که موضوعاتی همچون بورس، تورم، قدرت خرید، اشتغال و معیشت مردم در گرو اینها می باشد.
همه شما و ما دلداده مردم و مطیع فرمایش رهبری معظم انقلاب هستیم و راه امام و شهدا را دنبال می کنیم. باید مطمئن باشیم که خدا در سختی ها با ما است.
 
 
 
انتهای پیام///
منبع
پژواک
ارسال دیدگاه