کد خبر:281795
پ
اپل
پژواک گزارش می‌دهد:

اپل از تراشه‌های سری M3 رونمایی کرد/ اولین پردازنده‌های ۳ نانومتری دنیای کامپیوتر

اپل در رویداد Scary Fast از نسل جدید پردازنده‌های خود رونمایی کرد.

اپل در رویداد Scary Fast از نسل جدید پردازنده‌های خود رونمایی کرد.

 

*** رونمایی از تراشه‌های سری M3 اپل

 

به گزارش پژواک، تراشه‌های سری M3 اپل که در سه مدل M3 ،M3 پرو و M3 مکس معرفی شده‌اند، با لیتوگرافی ۳ نانومتری به تولید رسیده‌اند و قدرت چندین مک‌بوک را تأمین می‌کنند.

اپل هنگام معرفی تراشه M3، آن را یک پیشرفت بزرگ نسبت به M1 معرفی کرد، بنابراین به نظر می‌رسد صاحبان مک‌های مجهز به تراشه M2 هنوز دلیل مهمی برای ارتقای سیستم خود ندارند. یکی از ویژگی‌های اصلی تراشه M3 مربوط به پردازشگر گرافیکی آن می‌شود که حالا از رهگیری پرتو سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند.

به گفته اپل، پردازشگر گرافیکی M3 در برنامه‌های حرفه‌ای تا ۱٫۸ برابر سریع‌تر از M2 و تا ۲٫۵ برابر سریع‌تر از M1 است، البته همان‌طور که می‌توان حدس زد، کوپرتینویی‌ها معیارهای آزمایش خود را فاش نکرده‌اند.

 

مشخصات پردازنده‌های سری M3 اپل

 

*** مشخصات پردازنده‌های سری M3 اپل

 

پردازنده M3 به ۸ هسته پردازشی شامل ۴ هسته قدرتمند و ۴ هسته کم‌مصرف و حداکثر ۱۰ هسته گرافیکی مجهز شده است. طبق ادعای اپل، این پردازنده تا ۳۵ درصد از M1 سریع‌تر است و از ۲۴ گیگابایت رم یکپارچه پشتیبانی می‌کند.

تراشه M3 پرو به ۱۲ هسته پردازشی شامل ۶ هسته قدرتمند و ۶ هسته کم‌مصرف مجهز شده است و پردازشگر گرافیکی با ۱۸ هسته دارد. این پردازنده می‌تواند از حداکثر ۳۶ گیگابایت رم پشتیبانی کند. به گفته اپل، عملکرد تک‌رشته‌ای این تراشه تا ۳۰ درصد از M1 پرو سریع‌تر است.

درنهایت با چیپ M3 مکس روبه‌رو هستیم که اپل برای آن ۱۶ هسته پردازشی شامل ۱۲ هسته قدرتمند و ۴ هسته کم‌مصرف درنظر گرفته و همچنین آن را به ۴۰ هسته گرافیکی مجهز کرده است. این پردازنده از حداکثر ۱۲۸ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند. طبق ادعای اپل، این تراشه تا ۸۰ درصد سریع‌تر از M2 مکس است.

خانواده M3 اولین تراشه‌های ۳ نانومتری دنیای کامپیوتر محسوب می‌شود و این درحالی است که سری M1 و M2 با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید شدند. استفاده از لیتوگرافی ۳ نانومتری به‌معنای افزایش تعداد ترانزیستورها و درنتیجه افزایش کارایی و کاهش مصرف انرژی است. به گفته اپل، هسته‌های قدرتمند M3 تا ۱۵ درصد و هسته‌های کم‌مصرف تا ۳۰ درصد سریع‌تر از هسته‌های M2 هستند.

 

تراشه M3 مکس اپل

 

کوپرتینویی‌ها ادعا می‌کنند که موتور عصبی مورد استفاده در تراشه‌های سری M3 در اجرای وظایف مربوط به هوش مصنوعی تا ۶۰ درصد سریع‌تر از M1 است. همچنین در این پردازنده‌ها از موتور مدیا با شتاب‌دهنده سخت‌افزاری برای H.264 ،HEVC و ProRes استفاده شده است. این موتور همچنین از دیکد ویدیو AV1 پشتیبانی می‌کند که استریم محتوای AV1 را با مصرف انرژی کمتری انجام می‌دهد.

تراشه‌های جدید M3 اپل در محصولاتی ازجمله آی‌مک ۲۴ اینچی و نسل جدید مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی استفاده شده‌اند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه