کد خبر:280863
پ
سندباکس
پژواک گزارش می‌دهد:

انگیزه پشت سندباکس چیست؟/ شرکت‌کنندگان از چه الزاماتی باید پیروی کنند؟

در جایی که رویکردهای محافظه کارانه، نامشخص یا بیش از حد سنگین بر مقررات حاکم است، سندباکس این پتانسیل را دارد که جرقه‌ای از گفت‌وگوها، تغییرات فرهنگی و اجماع را که برای امکان‌پذیر ساختن اصلاحات نظارتی بعدی و گسترده‌تر ضروری است، ایجاد کند.

در جایی که رویکردهای محافظه کارانه، نامشخص یا بیش از حد سنگین بر مقررات حاکم است، سندباکس این پتانسیل را دارد که جرقه‌ای از گفت‌وگوها، تغییرات فرهنگی و اجماع را که برای امکان‌پذیر ساختن اصلاحات نظارتی بعدی و گسترده‌تر ضروری است، ایجاد کند.

 

*** انگیزه پشت سندباکس

 

به گزارش پژواک، سندباکس نوآوری به عنوان «افزودنی واقعاً جدید به زرادخانه نظارتی» توصیف شده است. این یک ابزار رسمی و ساختارمند سیاست‌گذاری است که توسط یک مرجع نظارتی ایجاد شده است و به شرح درست محققان: «زمین بازی امنی را ارائه می‌دهد که در آن تجربه، جمع‌آوری تجربیات، و بازی بدون نیاز به روبه‌رو شدن با قوانین سختگیرانه دنیای واقعی انجام شود».

در کنار مراکز نوآوری، آزمایش‌های قانونی و سایر ابتکارات مشابه، سندباکس‌ها بخشی از مجموعه‌ای از ابتکارات نظارتی جدید و سازگار با نوآوری هستند که طی پنج سال گذشته توسعه یافته‌اند. افراد و نهادها برای ورود به سندباکس‌ها درخواست می‌دهند. پس از پذیرش، شرکت‌کنندگان به سندباکس خدمات آزمایشی، محصولات و مدل‌های کسب‌وکار جان می‌بخشند که به ‌راحتی با چارچوب قانونی موجود مطابقت ندارند یا توسط آن مسدود می‌‌شوند.

در حین حضور در سندباکس، شرکت‌کنندگان از الزامات نظارتی و اشتراک‌گذاری داده‌ها، محدودیت‌های مقیاس، و سایر پادمان‌های کاهش ریسک که برای محافظت از عموم طراحی شده‌اند، پیروی می‌کنند. به این ترتیب، سندباکس محیطی کنترل ‌شده برای نوآوری ارائه می‌‌دهد که بسته به زبان مورد استفاده در‌بخش مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار و یا حمایت عمومی بر آن تأکید دارد. هنگامی که دوره آزمایشی سندباکس یک شرکت‌کننده به پایان می‌رسد، تنظیم‌کننده شواهد را بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که آیا به شرکت‌کننده اجازه دهد تا محصول، خدمات یا مدل خود را فراتر از سندباکس عرضه کند یا خیر.

رگولاتور با توجه به آنچه که از تعاملات سندباکس می‌آموزد، ممکن است اصلاحات نظارتی گسترده‌تری را نیز انجام دهد. به خودی خود، نمی‌توان انتظار داشت که یک سندباکس باعث ایجاد تغییرات مقرراتی تحول آفرین شود. با این حال، می‌تواند اصلاحات را تسریع بخشد، به ویژه در زمینه‌هایی که نسبتاً به نوآوری یا رقابت مربوط می‌شود. یا در جایی که رویکردهای محافظه کارانه، نامشخص یا بیش از حد سنگین بر مقررات حاکم است، سندباکس این پتانسیل را دارد که جرقه‌ای از گفت‌وگوها، تغییرات فرهنگی و اجماع را که برای امکان‌پذیر ساختن اصلاحات نظارتی بعدی و گسترده‌تر ضروری است، ایجاد کند.

در اواسط دهه ۲۰۰۰، با افزایش فین‌تک، سندباکس‌های نظارتی در‌بخش مالی ظاهر شدند. تا نوامبر ۲۰۲۰، ۷۳ سندباکس مالی در ۵۷ حوزه قضایی در سراسر جهان در حال کار بودند. سندباکس‌های فین‌تکی توجه زیادی را از سوی نهادهای بین‌المللی و فراملی، اتاق‌های فکر و موسسات ظرفیت‌سازی نظارتی و پژوهشگران به خود جلب کرده‌اند. شواهد تجربی مربوط به اثربخشی سندباکس، همانطور که به روش‌‌های مختلف اندازه‌گیری می‌‌شود، هنوز نسبتاً ناچیز است. با این حال، برای اهداف ما، حداقل به اندازه معیارهای اثربخشی، این سؤال مهم است که واژه «اثربخشی» چه چیزی را اندازه‌گیری می‌‌کند.

 

*** رگولاتور با ایجاد سندباکس دقیقاً به دنبال چه چیزی است؟

 

به طور قابل توجهی، سندباکس‌ها (به ‌عنوان محصولی نشات گرفته از زمینه مقررات مالی که از آن سرچشمه می‌‌گیرند) مکانیسم‌ها و تکنیک‌های بازار محور، به ‌جای تعهدات هنجاری صریح به روشی که ممکن است انتظار داشته باشیم در برخی عرصه‌‌های نظارتی دیگر ببینیم، پیش ‌زمینه هستند. این بدان معنا نیست که تنظیم‌کننده‌های مالی به طور بالقوه تعهدات واقعی و صادقانه‌ای برای دستیابی به اهداف هنجاری مانند شمول مالی ندارند.

آن‌ها ممکن است به خوبی این کار را انجام دهند. با این حال، مقررات مالی از قانون اوراق بهادار آمریکا در سال ۱۹۳۳ و قانون بورس اوراق بهادار در سال ۱۹۳۴ بر این فرض استوار شده است که یک بازار منصفانه و کارآمد، از طریق شرایط مرزی مانند مکانیسم‌‌های افشا، و درجه‌ای از مقررات احتیاطی و ثبت‌‌کننده در سطح بالا امکان ‌پذیر است که خود نیروی خلاقی خواهد بود که بهترین موقعیت را برای ابداع راهکارهایی برای چنین مشکلاتی دارد.

 

*** نقش نیروهای بازار

 

در امور مالی، در بازارهای سرمایه اصلی مانند لندن (و همچنین در مقررات اوراق بهادار به طور کلی)، نیروهای بازار نقش مهمی را ایفا می‌‌کنند و نوآوری در محصولات و شیوه‌‌های جدید مشمول بررسی ‌های نظارتی مبتنی بر کیفیت (بر خلاف افشای مبتنی بر کمیت) نمی‌‌شود. مقررات در یک محیط به طور کلی طرفدار نوآوری، تا زمانی که افشای اطلاعات به مشتریان و قوانین سندباکس و سلامت محتاطانه رعایت شود، عمل می‌کند.

این نشانه ممکن است ادعای اخیر یک وزیر دولت استرالیا در مورد سندباکس فین تکی را اثبات کند البته پیش از رسوایی خدمات بانکی و مالی آن کشور، به این مضمون که «این رقابت است (نه مقررات) بهترین وسیله برای حصول اطمینان از اینکه مصرف کنندگان ارزش پول را در خدمات مالی دریافت می‌کنند».

همانطور که یک محقق اشاره کرده است، مفهوم سندباکس نظارتی بر اساس «نقش منافع عمومی برای تنظیم کننده‌ها در بهبود انتخاب، قیمت و کارایی مصرف‌کننده، یک محرک کاملاً متفاوت از یک قانون نظارتی مدل مبتنی بر کاهش ریسک است.

با در نظر گرفتن این موضوع، هدف آشکار یک سندباکس فین‌تک، «تسهیل نوآوری مالی» است. گاهی اوقات این نیز معادل یا سازگار با ارتقای نوآوری رقابتی، توسعه بازار و احتمالاً رشد اقتصادی توصیف می‌‌شود. انتشارات اداره رفتار مالی بریتانیا (FCA) که اولین سندباکس فین‌تکی را تأسیس کرد، این موضوع را تأیید می‌‌کند و در عین حال پیوند صریح‌تری بین رقابت، نوآوری و نتایج مصرف‌کننده ترسیم می‌‌کند و باری را که «عدم قطعیت نظارتی» می‌‌تواند برای آن ایجاد کند شناسایی می‌کند.

به ویژه مبتکران در مقاله اولیه نوامبر ۲۰۱۵ خود که توصیه می‌‌کرد یک سندباکس فین‌تکی ایجاد شود، FCA خاطرنشان کرد که می‌‌خواهد «با حمایت از نوآوری تحول‌آفرین، سطح رقابت را ارتقا دهد».

FCA اشاره کرد که عدم قطعیت نظارتی می‌تواند نوآوری را کم یا کند کند، جذب سرمایه را برای نوآوران دشوارتر کند و تعداد محصولات نوآورانه‌ای را که وارد بازار می‌شوند محدود کند. در نتیجه با کاهش عدم قطعیت نظارتی، سندباکس پیشنهادی «باید از طریق، برای مثال، افزایش دامنه محصولات و خدمات، کاهش هزینه‌ها و بهبود دسترسی به خدمات مالی، به نتایج بهتری برای مصرف‌کنندگان منجر شود».

پس از یک سال فعالیت سندباکس فین‌تکی، FCA به این نتیجه رسید که سندباکس واقعاً زمان و هزینه ارائه ایده‌های نوآورانه به بازار را کاهش داده است، به تسهیل دسترسی نوآوران به منابع مالی کمک کرده است، محصولات را قادر به آزمایش و معرفی به بازار کرده است، و به FCA اجازه داده بود تا با مبتکران برای ایجاد ضمانت‌‌های حفاظتی مناسب در محصولات و خدمات جدید کار کند.

در سال ۲۰۱۹، FCA بریتانیا گزارش داد که سندباکس فین‌تکی آن تأثیر مفیدی بر شرکت‌ها دارد که می‌‌تواند نوآوری‌ها را سریعتر و با اطمینان بیشتر نظارتی به بازار بیاورد. در مورد نتایج مصرف‌کننده، هم شرکت‌های جدید و هم شرکت‌های فعلی پیشنهادات خود را در نتیجه افزایش رقابت بهبود دادند و در مورد «کمک به محیط نظارتی حمایتی بریتانیا در فین‌تک» و آوردن «نوآوری مثبت» به بازار در مقیاس وسیع کارا بوده است.

 

*** اثر رژیم‌‌های سندباکس

 

همانطور که اشاره FCA به «محیط نظارتی حمایتی بریتانیا» نشان می‌دهد، اغلب انتظار می‌‌رود که در سطح کلان رژیم‌‌های سندباکس به رشد اقتصادی ملی کمک کنند یا در خدمت حفظ رقابت‌پذیری یک بازار به عنوان یک مرکز مالی باشند. در واقع صرفاً به این دلیل که نشان می‌دهد یک تنظیم‌‌کننده طرفدار نوآوری است، یک سندباکس می‌‌تواند جرقه نوآوری را در داخل و خارج از سندباکس، نه تنها در حوزه قضایی تنظیم‌ کننده، بلکه به طور بالقوه در حوزه‌‌های قضایی دیگر، ایجاد کند.

با توجه به وعده‌‌های اقتصادی که فین‌تک می‌‌تواند به ارمغان بیاورد، تنظیم‌کننده‌ها انگیزه دارند تا نتایج ملموسی به دست آورند و با سایر حوزه‌‌های قضایی برای کسب‌وکار فین‌تکی رقابت کنند (از جمله اینکه بیشتر به ‌عنوان «مشاور و متحد» عمل کنند).

به نظر می‌‌رسد که این مزایا نه تنها در سطح اقتصاد ملی، بلکه در سطح اکوسیستم فین‌تک نوآورانه جریان دارد: یک مقایسه در سطح کشوری در بین ۹ حوزه قضایی پیشرو فین‌تکی نشان داد که نسبت به کشورهای بدون سندباکس، وجود سندباکس‌ها می‌‌تواند مقیاس، سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در یک کشور و افزایش احتمال اینکه نوآوران بتوانند برای حمایت از ابتکارات خود بودجه جمع‌آوری کنند، را افزایش دهد.

شرکت‌کنندگان انفرادی سندباکس نیز می‌‌توانند انتظار مزایای دیگری مانند راهنمایی‌های نظارتی شخصی‌سازی شده را داشته باشند (آنچه FCA آن را «هدایت غیررسمی» می‌‌نامد). این نوع نتایج از نظر تئوری می‌توانند اثرات ضربه‌ای مانند جذب سایر نوآوران به حوزه قضایی به منظور استفاده از سندباکس ایجاد کنند.

 

*** درک شرکت‌ها از انتظارات نظارتی

 

ممکن است مزایایی وجود داشته باشد که فراتر از این موارد رقابت محور باشد. یک سندباکس نظارتی همچنین می‌‌تواند به طور بالقوه درک شرکت‌ها از انتظارات نظارتی و سوپروایزوری را افزایش دهد، می‌‌تواند دانش تنظیم‌کننده‌ها را در مورد نوآوری‌‌های مالی افزایش دهد و می‌‌تواند از طریق آزمایش مستقیم، رویکرد قانون‌گذاران را برای تنظیم و نظارت بر مدل‌‌ها، محصولات و خدمات نوآورانه کسب‌وکار مالی آگاه کند.

از آنجایی که درک بهتر باید منجر به بهبود نتایج نظارتی شود، برخی از حوزه‌های قضایی سندباکس ظرفیت بهبود یافته خود را به جهت دستیابی به اهداف اساسی قانونی خود (کمک به ثبات مالی، ارتقای اعتماد، و تضمین حمایت از مصرف‌کننده) به عنوان توجیهی برای سندباکس شناسایی کرده‌اند.

همچنین در نظرسنجی جهانی فین‌تک (GFS) 2019، ۸۵ درصد از تنظیم‌کننده‌‌ها گزارش دادند که سندباکس‌ها به آن‌ها در ارزیابی مناسب بودن چارچوب ‌های رگولاتوری/قانونی‌شان کمک کرده‌اند، و ۷۳ درصد گزارش کردند که سندباکس‌ها در ایجاد ظرفیت نقش داشته است.

با این حال استفاده از سندباکس در جهت تلاش برای دستیابی به اصلاحات جامع‌تر یا سیستمی، ممکن است کمتر موثر باشد. در شرایطی که در حال حاضر گفتگوهای قابل توجهی در مورد نوآوری وجود دارد، که ممکن است در حال حاضر در‌بخش فین‌تک لندن و جاهای دیگر وجود داشته باشد، رویکرد تدریجی و موردی که سندباکس‌ها را تعریف می‌‌کند ممکن است کمتر از اصلاحات جامع‌تر موثر باشد. که برای مثال، موانع مالی، حقوقی، فنی یا سایر موانع موفقیت تجاری نوآوران را برطرف می‌کند.

یک مطالعه در مورد اثربخشی سندباکس در تقویت هدف خاص تعبیه مالی شواهد کمی پیدا کرد که نشان دهد آن‌ها تغییرات قانونی رسمی لازم را انجام داده بودند. تغییر مقررات رسمی همیشه تنها شاخص معنی‌دار تغییر نظارتی نیست. تأثیر سندباکس‌ها بر روی عملکرد نظارتی می‌‌تواند در سطح غیررسمی‌تری نیز رخ دهد (مثلاً با کمک به تنظیم‌کننده ‌ها در تفسیر مجدد قوانین موجود)، و این تغییرات ظریف‌تر ممکن است زمان ببرد تا توسعه یابد و برای افراد خارجی آشکار شود.

با این حال واضح است که سندباکس‌ها نوآوری برای تسریع اصلاحات جامع طراحی نشده‌اند. آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اجازه آزمایش‌های کنترل شده و خاص را بدهند که فقط برای هر یک از شرکت‌کنندگان سندباکس خاص که برای آن‌ها اعمال می‌شود، طراحی شده‌اند.

 

 

همچنین بخوانید:

اخبار و تحلیل‌های کارشناسی پیرامون انتخابات ایران و جهان

 

 

*** سخن پایانی

 

به گزارش پژواک، سندباکس‌های نظارتی یک گوی اصلاحات نظارتی جادویی نیستند. آن‌ها صرفا ابزاری در جعبه ابزار هستند و مانند هر ابزار دیگری، برای همه موقعیت‌ها ایده‌آل نخواهند بود. در زمینه نوآوری قانونی در سراسر حوزه‌های قضایی انگلیس-آمریکایی، که در آن نوآوری در حوزه نظارتی مدت‌هاست که از نظر قانونی محدود شده است، استراتژی ساختار یافته، آزمایشی و با زمان محدود به عنوان مکانیزم کنترل ‌شده و مؤثر برای تسریع تغییرات نویدبخش است.

با توجه به این نوآوری در خدمات حقوقی در بهترین حالت در حالی که فین‌تک به یک پدیده جهانی در حال حرکت تبدیل شده است، مدل سندباکس در واقع برای زمینه نوآوری قانونی مناسب‌تر است تا با زمینه فین‌تک که از آن منشأ گرفته است. همچنین سندباکس‌های نوآوری حقوقی فرصتی برای درنظرگرفتن اینکه چه مقرراتی در حوزه قانونی ممکن است فرمالیستی یا حمایت ‌گرایانه باشد و چه استراتژی‌های جدیدی برای ارائه خدمات حقوقی ممکن است با اهداف حمایت از مردم و تقویت حاکمیت قانون همخوانی داشته باشد، فراهم می‌‌کند.

سندباکس خود یک آزمایش است که می‌تواند در موقعیتی باشد که از تجربه خود درس بگیرد و عملکرد خود را بهبود بخشد. و با گذشت زمان، تنظیم‌کننده‌‌ها ممکن است متوجه شوند که دانشی که از طریق پروژه‌های سندباکسی به دست آورده‌اند به گزینه‌‌های دیگر سیاست‌گذاری نیز اشاره می‌کند.

نوآوری و مقررات در یک رابطه بازتابی هستند. هر یک به طور مداوم بر دیگری تأثیر می‌گذارد. سندباکس‌ها نه تنها می‌توانند ارتباط و کیفیت خدمات حقوقی را افزایش دهند، بلکه ارتباط و کیفیت مقررات را نیز افزایش می‌دهند.

به عنوان بهترین سناریوی ممکن که در آن هرگونه تضاد منافع احتمالی از سوی تنظیم‌کننده‌ها یا مدیران سندباکس قانونی کاهش می‌ یابد، همکاری تقویت ‌شده تنظیم‌کننده-شرکت‌کننده که سندباکس ارائه می‌‌دهد می‌‌تواند به پرورش ذهنیت و اکوسیستمی در کل‌بخش کمک کند تا فضا برای نوآوری بازتر باشد.

ابتکارات سندباکس می‌تواند تغییرات معنی‌داری را در نحوه ارائه خدمات حقوقی تسریع کند. در بلند پروازانه‌ترین حالت، یک سندباکس ممکن است پتانسیل تغییر معنادار رابطه بین تنظیم‌کننده و تنظیم‌شده را بدون به خطر انداختن تعهدات یا اختیارات نظارتی داشته باشد.

ممکن است این پتانسیل را داشته باشد (اگر و فقط اگر به خوبی اجرا شود) که یک تنظیم‌کننده را از لفاظی و برخی از غیرقابل توجیه‌‌ترین تعهدات قانون‌گذاری آن رها کند، در حالی که همچنان تضمین می‌‌کند که از منافع عمومی محافظت می‌‌شود، پایگاه اطلاعاتی نظارتی آن را تقویت می‌‌کند و در راستای مدیریت میزان اختلال در صنعت موجود تلاش می‌کند.

تعهدات وکلا در قبال مردم و حاکمیت قانون، در دنیایی در حال تغییر، ممکن است همه ما را ملزم به بررسی راه‌‌های جدید ارائه خدمات حقوقی کند. در آمریکای شمالی و جاهای دیگر، بحران دسترسی به عدالت سرسختانه در برابر بیشتر تلاش‌های دیگر تا به امروز مقاومت کرده است.

مجوز اجتماعی وکلا و تنظیم‌کننده حرفه حقوقی در این مرحله به تمایل آن‌ها برای جدی گرفتن این مشکلات بستگی دارد. هنگامی که به درستی طراحی، منابع ارائه شده و پیاده‌‌سازی شود، سندباکس نوآوری قانونی پتانسیل واقعی برای پرورش تفکر خلاق در مورد اینکه چگونه خدمات حقوقی می‌‌تواند به روش‌های در دسترس، مقرون‌ به‌ صرفه‌تر و عادلانه‌تر به مردم ارائه شود، را ارائه می‌دهد.

بانکداری الکترونیک

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه