کد خبر:281247
پ
اسنپدراگون
پژواک گزارش می‌دهد:

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ احتمالاً در دو نسخه با لیتوگرافی ۳ و ۴ نانومتری از راه می‌رسد

کوالکام ماه آینده میلادی از جدیدترین تراشه پرچمدارش یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ رونمایی می‌کند که طبق اطلاعات جدید، ظاهراً این چیپ در دو نسخه با لیتوگرافی ۳ و ۴ نانومتری معرفی می‌شود.

کوالکام ماه آینده میلادی از جدیدترین تراشه پرچمدارش یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ رونمایی می‌کند که طبق اطلاعات جدید، ظاهراً این چیپ در دو نسخه با لیتوگرافی ۳ و ۴ نانومتری معرفی می‌شود.

 

*** اسناد لورفته کوالکام

 

به گزارش پژواک، یک رسانه کره‌ای به نام gamma0burst در گزارشی مدعی دستیابی به اسناد لورفته کوالکام شده که در آن به اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و مشخصات آن اشاره شده است.

 

*** تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با دو لیتوگرافی؟

 

طبق این اسناد، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به هسته قدرتمند Cortex-X4، هسته پرقدرت Cortex-A720 و هسته کم‌مصرف Cortex-A520 مجهز می‌شود. اگرچه این موارد منطقی هستند، اما در این سند به یک نسخه دوم هم اشاره شده است. درحالی‌که نسخه اول این تراشه با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC به تولید می‌رسد، نسخه دوم با فرایند ۳ نانومتری N3E شرکت TSMC ساخته می‌شود. درحال‌حاضر تنها تراشه A17 Pro اپل با لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید شده است.

استفاده از لیتوگرافی کوچک‌تر به‌معنای کاهش اندازه ترانزیستورها خواهد بود. بنابراین شرکت‌ها می‌توانند در فضای یکسان، از ترانزیستورهای بیشتری استفاده کنند که نتیجه‌اش قدرت بالاتر و البته مصرف انرژی پایین‌تر خواهد بود. بنابراین نسخه ۳ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نسبت به نسخه ۴ نانومتری، ترانزیستورهای بیشتری خواهد داشت.

درحالی‌که شاید تصور کنید که نسخه ۳ نانومتری می‌تواند دیرتر معرفی شود، طبق اسناد اخیر باید منتظر معرفی هر دو نسخه به‌صورت هم‌زمان باشیم. این احتمال وجود دارد که کوالکام بخواهد به‌صورت هم‌زمان از نسخه استاندارد و پلاس تراشه پرچمدار جدیدش رونمایی کند که به‌ترتیب لیتوگرافی ۴ و ۳ نانومتری دارند.

پیکربندی هسته‌های این دو نسخه و همچنین پردازشگر گرافیکی آن‌ها یکسان خواهد بود، بااین‌حال از لیتوگرافی متفاوتی برای ساخت آن‌ها استفاده خواهد شد.

رویداد کوالکام برای رونمایی از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در تاریخ ۲۴ اکتبر (۲ آبان‌ماه) یک رویداد برگزار خواهد کرد.

 

صنایع – صنعت معدن تجارت – منتخبین انتخابات – روستا کشاورزی – سروش – پژواک فناوری

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه