کد خبر:260586
پ
نوآوری
سلسله گزارش‌های نواحی نوآوری/ 4:

رشد و توسعه نواحی نوآوری

نواحی نوآوری قابلیت‌های خاموش یک جامعه را فعال کرده و مزایای گسترده‌ای را برای محله‌ها و مناطق اطراف ایجاد می‌کند.

نواحی نوآوری قابلیت‌های خاموش یک جامعه را فعال کرده و مزایای گسترده‌ای را برای محله‌ها و مناطق اطراف ایجاد می‌کند.

 

*** رشد و توسعه نواحی نوآوری

 

به گزارش پژواک، در سال‌های اخیر اهمیت و ارزش شهرها بیشتر از قبل نمایان شده است.
نیاز به رشد اقتصادی پایدار و حرکت سریع‌تر به سمت اقتصاد دانش‌محور در اغلب آنها دیده می‌شود و تمایل به رقابت بیشتر با سایر شهرها از طریق تقویت ظرفیت و نوآورانه خود دارند.
مفهوم نوآوری می‌تواند ابزاری کلیدی برای کمک به شهرها در سرعت بخشیدن به شکوفایی پتانسیل‌هایشان باشد.
در مقیاس محلی شهرها می‌توانند از مفهوم نوآوری برای جذب، ایجاد یا حفظ سرمایه‌های انسانی، کارآفرینان خلاق و شرکت‌های نوآور استفاده کند، بخش غیرمولد شهر را احیا کنند و مزایای رقابتی‌شان را از طریق محصولات و خدمات نوآورانه برای تبدیل شدن و باقی ماندن به عنوان یک مرکز نوآوری تقویت کنند.

 

*** اهمیت توسعه نواحی نوآوری

 

ایجاد و توسعه یک ناحیه نوآوری از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که باعث غلبه بر برخی چالش‌های اقتصادی و اجتماعی در جهت تثبیت رشد اقتصادی و استاندارد زندگی بدست آمده می‌شود.

این چالش‌ها شامل تاثیرات پیری و کاهش رشد جمعیت در رقابت‌های جهانی سنگین‌تر و ریسک اتوماسیون مشاغل می‌شود.

تشویق نوآوری و کارایی در افراد کلید اصلی است، چراکه اقتصادها، کسب و کارها و شغل‌هایی که در این محیط شکوفا می‌شود بیشتر احتمال دارد که دارایی‌های فکری بسازد، عملیات موثرتری اجرا کنند و در بازارهای با رشد سریع فعالیت داشته باشد.

در حال حاضر راه حل‌هایی برای مهمترین مشکلات جهان از واکسن‌های احتمالی کووید ۱۹ گرفته تا سیستم‌های داده محور برای پیگیری و ردیابی، در مناطق نوآوری سراسر جهان در حال توسعه است، بنابراین ضروری است که شتاب خود را حفظ کنیم و حمایت از تلاش‌های آنها ادامه دهیم.

 

*** دلایل اهمیت‌ نواحی نوآوری

 

به طور کلی ۵ دلیل است که برای اهمیت نواحی نوآوری وجود دارد:

  • ١- نواحی نوآوری توانایی شهرها را تقویت کرده تا مشاغلی را ایجاد کنند که با نیروهای متغیر اقتصادی سازگار باشد و همچنین موقعیت اقتصادی شهرها را بهبود بخشد.

نواحی نوآوری شرکت ها، و کارآفرینان، کارکنان، محققان و سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا در بخش ها و موسسات مختلفی کار کنند، ایده های جدید تجاری سازی نمایند و هم افزایی در اختراع و تولید داشته باشند.

این نواحی با جمع کردن افراد با دانش و تجربیات مختلف به ایجاد یک اقتصاد همگرا کمک می‌کنند.

این همگرایی به تقویت رشد شرکت ها، ایجاد اشتغال با کیفیت بالا و گسترش بخش‌های خدمات شهری و عمومی منجر می‌شود.

 

  • ٢- نواحی نوآوری می‌توانند به طور خاص موجب توانمندسازی کارآفرینان به عنوان وسیله اصلی رشد اقتصادی و ایجاد شغل شوند.

مطالعات نشان می‌دهد کارآفرینان و استارتاپ‌ها نقش مهمی در رشد و مشاغل شهر ایفا می‌کند و نواحی نوآوری می‌توانند از چند طریق زیر روند حمایت کنند.
افزایش امکانات و فضاهای مشارکتی می‌تواند با ارائه فضاهای کم هزینه کم ریسک و تامین فضاهای فنی که در آن فناوری‌های بسیار گرانبها به اشتراک گذاشته می‌شود، هزینه‌های سربار را کاهش دهد.
در عین حال رویدادهای برنامه‌ریزی نویسی و شبکه‌سازی مبتکرانه می‌تواند از ایده‌پردازی پشتیبانی کند و به طور موثر شرکت‌های جوان را به مشاغل متخصص و سرمایه‌گذاران بالقوه پیوند دهد.

 

  • ‌٣- نواحی نوآوری می‌توانند در زمان فقر و نابرابری اجتماعی شغل‌های بهتر قابل دسترس‌تری به وجود آورد.

تعداد زیادی از نواحی ن‍وآوری نوظهور در جوار محله‌هایی با درآمد متوسط و پایین ایجاد شده‌اند و چشم‌اندازی جهت اشتغالزایی و تقویت فرصت‌های آموزشی برای دهک‌های ضعیف‌تر جامعه ارائه می‌دهند.
رهبران بسیاری از نواحی نوآوری موفق در حال حاضر به تخصیص منابع برای احیای برخی محله‌ها از طریق سرمایه‌گذاری روی مسکن‌های مقرون به صرفه، آموزش، زیرساخت‌ها و اینترنت بهتر و کاهش مالیات‌های درآمدی پرداخته‌اند.
این رهبران به طور خاص بر افزایش مشارکت ساکنین محله به عنوان نیروی کار تمرکز دارند و برای تحقق این امر به ترویج آموزش هایی در حوزه STEM می‌پردازند.

 

  • ۴- نواحی نوآوری می‌توانند با کاهش انتشار گاز کربن دی اکسید به محیط زیست کمک کرده و از نگرانی بیشتر در مورد آلودگی هوا جلوگیری کنند.

نواحی نوآوری یک موتور بالقوه برای توسعه پایدار هستند، چرا که قابلیت ایجاد تراکم جمعیتی و شغلی با استفاده استراتژیک از حمل و نقل، ساختمان های تاریخی، خیابان‌ها و زیرساخت‌های موجود دارند.
برخی نواحی حتی در مورد جلوتر رفته و منبع اصلی تامین انرژی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر گذاشته‌اند.
در این نواحی، ساختمان‌ها، خیابان‌ها، پارک‌ها به آزمایشگاه‌های فعالی برای آزمایش پروژه‌های تکنولوژی محور شرکت‌های فناوری و کارآفرینان تبدیل شده‌اند.

 

  • ۵- در نهایت نواحی ن‍وآوری می‌توانند به افزایش درآمد و تعدیل ترازنامه‌ها در زمانی که دولت‌ها رو به افول هستند کمک کنند.

شهرداری‌ها معمولاً برای درآمد متکی به مالیات‌های املاک، کسب و کارها و فروش هستند.
نواحی نوآوری می‌توانند از طریق افزایش فعالیت‌های اقتصادی، ارزش املاک و تقاضا برای خدمات و محصولات درآمد داشته باشند.

این درآمدها افزایش یافته می‌توانند در ادامه برای سرمایه‌گذاری‌های ضروری بر زیرساخت‌ها و امنیت عمومی، مسکن مقرون به صرفه،مدرسه‌های محلی و خدمات ضروری استفاده شوند.

ظهور نواحی ن‍وآوری با پویایی عصر ما همسو است و نشان‌دهنده راهی روشن برای شهرها و کلانشهرها است.
تصمیم گیرندگان محلی، مقامات منتخب و روسای شرکت‌های بزرگ و کوچک، دانشگاه‌ها، خیرین شوراهای محله و اتاق‌های بازرگانی باید این نواحی را پشتیبانی و تسریع کنند.

 

*** چگونه باید این نواحی را توسعه داد؟

 

١- ایجاد یک شبکه رهبری مشارکتی

شامل رهبران موسسات اصلی، تصمیم‌گیرندگان و رهبران سازمان‌ها و بخش‌ها به منظور همکاری رسمی در زمینه طراحی، تحویل سرمایه‌گذاری و ارتقا ناحیه

 

٢- تعیین چشم‌اندازی برای رشد

بر اساس درک مزیت رقابتی، تعیین چگونگی رشد و توسعه یک ناحیه نوآوری، همکاری نهادها با هم و مشخص شدن ویژگی‌های موقعیت مکانی، ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها

 

‌٣- کشف استعداد و فناوری

از طریق ابتکار عمل برای جذب، حفظ و توسعه افراد با استعداد و ماهر با تلفیق فناوری‌های جدید در فعالیت زیرساخت‌های فیزیکی ناحیه ن‍وآوری

 

۴- ارتقاء رشد فراگیر

از طریق بازسازی محله های فرسوده، افزایش مشارکت در بازار کار و تشویق به کارآفرینی محلی

 

۵- جذب سرمایه

با استفاده از منابع مالی بخش دولتی و خصوصی برای حمایت از رشد نواحی نوآوری

 

*** ناحیه نوآوری Towerside

 

به گزارش پژواک، ناحیه نوآوری Towerside الگوی اقتصادی عادلانه‌ای از ن‍وآوری، رشد شهری، زندگی سالم و تاب آوری خواهد بود.
این زیرساخت‌ها سراسر منطقه را در قرن جدید با افراد توانمند شرکت‌های بزرگ و فضاهای طراحی شده پیوند خواهد زد.
نیروی حاصل از این منابع برای سرعت بخشیدن و تسهیل رشد پتانسیل فوق العاده توسعه در ناحیه استفاده خواهد شد که این امر نیازمند مداخله و همکاری بخش خصوصی و عمومی است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه