کد خبر:265121
پ
بازار سرمایه
پژواک گزارش می‌دهد:

مشکلات شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به بازار سرمایه / بازار فرابورس باید راهکار ارائه دهد

شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به بازار سرمایه با مشکلات مختلفی روبرو هستند که به اعتقاد کارشناسان، نیاز به اصلاحات جدی در سازوکار پذیرش این شرکت‌ها و ارائه راهکار مناسب است.

شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به بازار سرمایه با مشکلات مختلفی روبرو هستند که به اعتقاد کارشناسان، نیاز به اصلاحات جدی در سازوکار پذیرش این شرکت‌ها و ارائه راهکار مناسب است.

 

*** ورود شرکت‌های دانش بنیان به بازار سرمایه

 

به گزارش پژواک، به نقل از صنایع، چند وقتی است که ورود شرکت‌های دانش بنیان به بازار سرمایه مورد توجه و بحث کارشناسان قرار گرفته است زیرا بسیاری از این شرکت‌ها علیرغم پیگیری‌های چندساله هنوز نتوانستند موانع پیش روی خود برای ورود به بورس را برطرف کنند.

در رابطه با ورود شرکت‌های دانش بنیان به بازار سرمایه نظرات برخی کارشناسان را احصاء کردیم که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** قیمت‌گذاری مشکل اصلی شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به بورس

 

به اعتقاد کارشناسان، بعضی از شرکت‌های بزرگ که فروش بالایی دارند و در نتیجه در بین مردم شناخته شده هستند باید وارد بورس شوند و بازار آن‌ها شفاف شود.

در این رابطه بحث ارزش‌گذاری یک بحث تخصصی است که به روش‌های مالی گوناگون انجام می‌شود.

در این زمینه نهاد ارزش‌گذاری، قیمت‌گذاری را با روش‌ها و پارامتر‌های مختلف انجام می‌دهد و بورس کالا این ارزش‌گذاری را به بازار اعلام می‌کند.

 

*** مشکلات قیمت‌گذاری بر اساس فکر و ایده

 

قیمت‌گذاری برای شرکت‌هایی که با پایه‌ دانش بنیان آغاز به کار می‌کنند و الان نیز فعالیت دارند، بسیار مشکل است.

شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو که دارای یک خط تولید و دارایی‌های مشهود هستند براساس همان دارایی‌ها ارزش‌گذاری می‌شوند و هزینه‌های این نوع از شرکت‌ها محاسبه می‌شود.

اما در شرکت‌هایی مثل دیجی کالا که شرکت‌هایی به اصطلاح دانش‌بنیان هستند و در بین مردم به محبوبیت رسیده‌اند و فعالیت می‌کنند، چون بر اساس فکر و ایده هستند، قیمت‌گذاری کار دشواری است.

اما بازار فرابورس برای تقسیم‌بندی شرکت‌های کوچک و این چنینی فضایی را تشکیل داده‌است به عنوان بازار ایده فرابورس که این دسته از شرکت‌ها در این تقسیم‌بندی قرار می‌گیرند و می‌توانند حق مالکیت ایده خودشان را دریافت کنند.

 

*** بازار فرابورس باید راهکار ارائه دهد

 

به گزارش پژواک، برخی کارشناسان معتقدند، طرح بازار ایده فرابورس از سمت بازار فرابورس یک ایده‌ نا پخته بود، زیرا اساس این قیمت‌گذاری بر اساس فکر و ایده به ظرفیت کشور وابسته است و نیازمند متخصصان خبره است که هم‌اکنون ما هیچ کدام از این ویژگی‌ها را نداریم.

برای مشکل قیمت‌گذاری باید خود بازار فرابورس راهکار ارائه دهد و این مورد موضوعی است که از ریشه و پایه مشکل دارد و برای نخستین بار در حال رخ دادن است به همین دلیل ارائه یک راهکار و حل این مشکل به عهده بازار فرابورس است.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه