کد خبر:270211
پ
سوئیفت
پژواک گزارش می‌دهد:

سوئیفت چیست؟/ چرا ممنوعیت سوئیفت اینقدر جدی است؟

اروپا و آمریکا برای خاتمه دادن به بحران اوکراین در تلاش هستند تا ارتباطا بانک‌های روسیه را با سامانه مالی سوئیفت قطع کنند.

اروپا و آمریکا برای خاتمه دادن به بحران اوکراین در تلاش هستند تا ارتباطا بانک‌های روسیه را با سامانه مالی سوئیفت قطع کنند.

 

*** تلاش اروپا برای قطع ارتباط بانک‌های روسیه با سوئیفت

 

به گزارش پژواک، بحران اوکراین موجب شده است تا فشار برای تحریم های اقتصادی شدیدتر بر مسکو را تشدید کرده است. شنبه شب، ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و آلمان توافق کردند که «بانک‌های منتخب روسیه» را از سوئیفت – شبکه اصلی پرداخت بین‌المللی جهان – با هدف ضربه زدن به تجارت روسیه و سخت‌تر کردن تجارت شرکت‌هایش، حذف کنند.

 

*** سوئیفت چیست؟

 

سوئیفت (انجمن جهانی ارتباطات مالی بین بانکی در سراسر جهان) اصلی ترین سیستم پیام رسانی امن است که بانک ها از آن برای انجام سریع و ایمن پرداخت های بین المللی استفاده می کنند و به تجارت بین المللی اجازه می دهد به راحتی جریان داشته باشد.

این به مکانیزم اصلی برای تامین مالی تجارت بین المللی تبدیل شده است.

در سال ۲۰۲۰، روزانه حدود ۳۸ میلیون تراکنش از طریق پلتفرم سوئیفت ارسال می‌شد که تریلیون‌ها دلار معاملات را تسهیل می‌کرد.

 

*** مالک سوئیفت کیست؟/ چرا ممنوعیت سوئیفت اینقدر جدی است؟

 

لازم به ذکر است، سوئیفت، که در دهه ۱۹۷۰ تاسیس شد، تعاونی متشکل از هزاران مؤسسه عضو است که از این سرویس استفاده می کنند. این شرکت که در بلژیک مستقر است، در اختلافات تجاری بی طرف باقی می ماند و عمدتاً به عنوان خدماتی به اعضای خود اداره می شود.

تراکنش‌های پرمصرف باید مستقیماً بین بانک‌ها انجام شود یا از طریق سیستم‌های رقیب نوپای هدایت شوند که بر هزینه‌ها و ایجاد تاخیر می‌افزاید.

 

*** چرا برخی از کشورها در ابتدا تمایلی به اجرای یک ممنوعیت نداشتند؟

 

برهمین اساس، یکی از دلایل این بود که تأثیر آن بر تجارت روسیه ممکن است چندان جدی نباشد. رئیس یک بانک بزرگ روسی، VTB، اخیراً گفته است که می‌تواند از کانال های دیگری برای پرداخت استفاده کند، مانند تلفن، برنامه های پیام رسانی یا ایمیل. بانک‌های روسی همچنین می‌توانند پرداخت‌ها را از طریق کشورهایی که تحریمی اعمال نکرده‌اند، مانند چین که سیستم پرداخت خود را برای رقیب سوئیفت راه‌اندازی کرده است، انجام دهند. ممنوعیت استفاده روسیه از سوئیفت می‌تواند استفاده از سیستم Cips رقیب چین را تسریع کند.

همچنین این ترس وجود دارد که می تواند به وضعیت دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی آسیب برساند و استفاده از جایگزین هایی مانند ارزهای دیجیتال را تسریع کند.

 

*** آیا ممنوعیت سوئیفت بر سایر کشورها تأثیر خواهد گذاشت؟

 

دولت بایدن نگران بود که این ممنوعیت می‌تواند به متحدانش به اندازه شرکت‌های روسی آسیب برساند. روسیه خریدار بزرگ کالاهای تولیدی خارجی به ویژه از هلند و آلمان است.

روسیه تامین‌کننده اصلی نفت خام، گاز طبیعی و سوخت‌های فسیلی جامد اتحادیه اروپا است و کشورهای اروپایی برای یافتن تامین‌کننده‌های جایگزین مشکل‌تر خواهند بود. با این حال، اتحادیه اروپا نیز اکنون پشت این ممنوعیت قرار گرفته است.

 

*** آیا سوئیفت مشمول تحریم‌های اقتصادی است؟

 

به گزارش پژواک، گفتنی است؛ سوئیفت در گذشته در برابر درخواست‌ها برای اعمال ممنوعیت‌ها بر برخی کشورها مقاومت کرده و خود را بی‌طرف توصیف کرده است. اما در سال ۲۰۱۲، اتحادیه اروپا سوئیفت را از ارائه خدمات به شرکت‌ها و افراد ایرانی تحریم‌شده در رابطه با برنامه هسته‌ای تهران منع کرد و سابقه‌ای برای اقدام علیه روسیه ایجاد کرد. رویترز گفت، سخنگوی سوئیفت از بیان اینکه این سازمان چگونه به هرگونه تحریم ایالات متحده پاسخ خواهد داد، خودداری کرد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه