کد خبر:280149
پ
ناهنجاری
پژواک گزارش می‌دهد:

مواجهه‌ اصولی با یک رابطه ناهنجار در نوجوانان

اگر متوجه شدید که متاسفانه فرزندتان رابطه غیر متعارفی داشته، باید به او بگویید که متوجه چنین مسئله‌ای شده‌اید، اما بیان این موضوع نیاز به ملاحظاتی دارد

اگر متوجه شدید که متاسفانه فرزندتان رابطه غیر متعارفی داشته، باید به او بگویید که متوجه چنین مسئله‌ای شده‌اید، اما بیان این موضوع نیاز به ملاحظاتی دارد

 

*** مواجهه‌ اصولی با یک رابطه ناهنجار 

 

به گزارش پژواک، یکی از مشکلات در دوران نوجوانی که بر خلاف تصور رایج فقط در کمین پسران نیست، تمایل به برقراری روابط خارج از عرف با همجنسان خود است. این مسئله بار روانی زیادی به خانواده، وارد و در بسیاری از موارد، آن‌ها را به حدی مستاصل و نگران می‌کند که دست به رفتار‌های اشتباه می‌زنند و ماجرا را حادتر می‌کنند. در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد و چند توصیه به والدینی داریم که متوجه ارتکاب فرزندشان به چنین خطایی می‌شوند.

 

*** هر تمایلی، انحراف نیست

 

در دوران میانی نوجوانی، امکان مشاهده چنین رفتاری در نوجوانان وجود دارد و ممکن است فرد بیش از حد به یکی از دوستان همجنس خود فکر کند. علاوه بر این اشتغال ذهنی، او ممکن است هدایای زیادی برای او ببرد، مرتب از او صحبت کند و حتی رفتار‌های صمیمانه و عاشقانه هم با او داشته باشد و او را شریک عاطفی خود بداند. به دلیل مخالفت خانواده‌ها با این مسئله، نوجوانان چنین روابطی را از خانواده، پنهان و معمولا در خفا یا نزد دوستان صمیمی و مورد اعتماد خود فاش می‌کنند. در این جا باید تاکید کنیم برخلاف تصوری که بیشتر افراد دارند، هر تمایل به همجنسی در دوره نوجوانی لزوماً به معنی انحراف جنسی نوجوان یا تمایل به همجنس در دوره بزرگ سالی نیست، اما می‌تواند زنگ خطری باشد که باید توسط والدین جدی گرفته شود.

 

*** علل افتادن نوجوانان در چنین دام خطرناکی

 

درباره علت تمایل نوجوانان به همجنس خود چندین علت را می‌توان در نظر گرفت:

در جست‌و‌جوی هویت‌یابی| مهم‌ترین اتفاقی که در نوجوانی رخ می‌دهد، مسئله هویت‌یابی است. به همین دلیل نوجوانان به بررسی و امتحان کردن رشته‌های مختلف ورزشی، هنری یا درسی رو می‌آورند تا با تجربه هر یک از آن‌ها ولو برای مدت کوتاه به شناخت بهتری از خود برسند. به همین دلیل آن‌ها سوالات فلسفی درباره زندگی و … می‌کنند تا دید عمیق‌تری از جهان اطراف خود پیدا کنند. هویت‌یابی جنسی هم دقیقا بخشی از این ماجراست. نوجوان با کنجکاوی و تجربه اعمال جنسی و عاطفی با همجنس خود در صدد برآورده کردن بخشی از این ماجراجویی است. به همین دلیل این مسئله در بیشتر موارد یک دوره کوتاه‌مدت بوده و خود نوجوان به این نتیجه می‌رسد که علاقه‌ای برای ادامه این راه ندارد، اما این نکته از آسیب‌های افتادن در این دام، کم نخواهد کرد.

 

دسترسی آسان به همجنس| علت مهم بعدی دسترسی آسان و راحت نداشتن به هم سالان جنس‌مخالف است. به دلیل این‌که نوجوانان با سهولت بیشتری می‌توانند با همجنسان خود رفت‌و‌آمد کنند، در محیط مدرسه یا جمع‌های دوستانه و فامیلی آن‌ها را ببینند پس گزینه‌های راحت‌تری برای تجربه عاطفی هستند و نیازی به راضی کردن خانواده یا زیر پا گذاشتن قوانین خانه نیست.

مهم‌بودن داشتن دوست در نوجوانی| نکته مهم بعدی اهمیت ارتباط دوستانه برای نوجوانان و اولویت داشتن دوستان بر خانواده است. همین صمیمیت بیشتر، در میان گذاشتن مسائل خصوصی و تعامل بیشتر گاهی اوقات آن‌ها را به سمت رابطه عاطفی با یکدیگر سوق می‌دهد.

 

 

همچنین بخوانید:

اخبار و تحلیل‌های کارشناسی پیرامون انتخابات ایران و جهان

 

 

*** والدینی که متوجه چنین خطایی شدند، چه کنند؟/ حال رفتار والدین هنگام متوجه شدن چنین روابط اشتباه و پرآسیبی از سمت فرزندشان چگونه باید باشد؟

 

شلوغ کاری، سرزنش و تهدید ممنوع| اولین نکته حفظ کردن آرامش خودتان است. دقت داشته باشید شلوغ کاری، سرزنش و تهدید از سمت شما فقط باعث فاصله گرفتن بیشتر نوجوان از شما و سوق پیدا کردن بیشتر به سمت دوست همجنس است. چون در آن جا می‌تواند آرامش از دست رفته را پیدا کند و علاوه بر این شما خود را درگیر یک جنگ قدرت می‌کنید و نوجوان تصمیم می‌گیرد که هرطور شده پیروز این جنگ باشد.

 

به‌دنبال جزئیات اشتباه نروید| به فرزندتان به آرامی بگویید که متوجه چنین مسئله‌ای شده‌اید، ولی او را بازجویی نکنید و دنبال جزئیات ماجرا نروید. به او بگویید که متوجه این کنجکاوی در دوره نوجوانی هستید، ولی در جایگاه یک والد نگرانی‌های خود را هم دارید و می‌ترسید که در آینده او با خطرات زیادی درگیر شود، مثلا به افت تحصیلی، گوشه‌گیری، مبتلا شدن به بیماری‌های مقاربتی، درگیر شدن ذهن با مسائل مربوط به بزرگ سالان و ….

 

از جمع خانوادگی فراری‌اش ندهید| سعی کنید ارتباط خود را با او بهتر و کاری کنید که حضور در جمع خانواده برایش امری دلپذیر باشد. متاسفانه در بیشتر اوقات هنگامی که نوجوان در جمع‌های خانوادگی حاضر می‌شود، اعضای خانواده شروع به نصیحت، تکه‌پرانی و سرزنش او می‌کنند و همین او را از این گونه جمع‌ها فراری می‌دهد.

 

با افراد سالم و مفید، آشنایش کنید| تا حد امکان سرگرمی‌های سالم و گروهی برای او ایجاد کنید تا فرصت تماس با افراد جدیدتر و مشغله‌های ذهنی مفیدتر پیدا کند. دقت داشته باشید قطع ارتباط یا محروم کردن نوجوان از دیدن همجنس که شدنی هم نیست، فقط اوضاع را پیچیده‌تر و خشم نوجوان را بیشتر می‌کند.

 

از مشاور کمک بگیرید| در پایان به او اطمینان بدهید که در صورت نیاز به کمک حتما از مشاور یا روان شناس کمک می‌گیرید تا اوضاع را به شکل بهتری مدیریت کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه