کد خبر:282024
پ
گرافیک لپ تاپی AMD Radeon RX 7900M
پژواک گزارش می‌دهد:

سهم AMD در بازار پردازنده رفته‌رفته بیشتر می‌شود

گزارش تازه‌ای از بازار تراشه‌ها نشان می‌دهد سهم پردازنده‌های AMD در دسکتاپ، لپ‌تاپ و سرور نسبت‌ به سال گذشته بیشتر شده است.

گزارش تازه‌ای از بازار تراشه‌ها نشان می‌دهد سهم پردازنده‌های AMD در دسکتاپ، لپ‌تاپ و سرور نسبت‌ به سال گذشته بیشتر شده است.

 

*** افزایش سهم AMD در بازار پردازنده

 

به گزارش پژواک، AMD تلاش می‌کند که سهم خود را در بازار پردازنده‌های دسکتاپی، لپ‌تاپی و سرور بیشتر کند. گزارشی از Mercury Research، شرکت تحقیقات بازار سخت‌افزار کامپیوتر، نتایج را در دو دسته تقسیم کرده است: میزان سود و تعداد تراشه‌های فروخته‌شده.

بر اساس گزارش جدید، پردازنده AMD حدود ۵٫۸ درصد از سهم تراشه‌های دسکتاپ‌، ۳٫۸ درصد از لپ تاپ و ۵٫۸ درصد از سرور را به‌دست آورده است.

سهم درآمد سالانه‌ی تیم قرمز در دسکتاپ‌ ۴٫۱ درصد، در لپ‌تاپ‌ ۵٫۱ درصد و در سرور ۱٫۷ درصد بوده است.

 

 

بیشتر بخوانید:

مهمترین اخبار صنایع جهان را اینجا مطالعه کنید

 

 

 

*** اینتل همچنان رقیب قدر ای‌ام‌دی در صنعت تراشه‌ است

 

 

اگرچه اسمی از رقبا در گزارش نیامده، صنعت جهانی کامپیوتر فقط یک تأمین‌کننده‌ی اصلی پردازنده‌ دیگر دارد و آن اینتل است که در همه‌ی بخش‌های بازار سهم بزرگی دارد.

اینتل و AMD پردازنده‌های مبتنی بر x86 تولید می‌کنند؛ اما تراشه‌های مبتنی بر معماری آرم کوالکام هم برای لپ‌تاپ‌های ویندوز ارائه می‌شود. سهم بازار تراشه‌های لپ‌تاپی کوالکام درمقایسه‌با اینتل و ای‌ام‌دی بسیار کمتر است. بنابراین، درحالی که هیچ اشاره‌ای به سهم بازار اینتل یا کوالکام نشده، شاید بهتر باشد تیم آبی را حریف اصلی پیشرفت‌های AMD در نظر بگیریم.

 

جدول سهم بازار پردازنده ای‌ام‌دی

 

بر اساس اطلاعات جدول فوق، AMD باور دارد که سهم بازار پردازنده‌های دسکتاپی‌اش در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۳ به ۱۹٫۲ درصد رسیده که نسبت‌ به سهم ۱۳٫۹ درصدی در بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته، ۵٫۳ درصد افزایش داشته است.

در بازار لپ‌تاپ، سهم تقریبی تیم قرمز ۱۹٫۵ درصد محسوب می‌شود که درمقایسه‌با ۱۵٫۷ درصد سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۲، بیشتر شده است. در مورد سرورها، AMD سهم ۲۳٫۴ درصدی به‌دست آورده که نسبت‌ به سهم ۱۷٫۵ درصدی‌اش در سه‌ماهه‌ی مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

گزارش، نشان می‌دهد که حضور قدرتمند AMD به پردازنده‌های EPYC و سری Ryzen 7000 مربوط می‌شود که هر دو در طول سال ۲۰۲۳ عرضه شده‌اند. تولید Ryzen 7000 برای AMD بسیار موفق بوده، زیرا نیازمند ارتقاء به سوکت AM5 و رم DDR5 است.

در مقایسه، CPU اینتل نسل ۱۳ و ۱۴ رپتور لیک هنوز هم مانند نسل ۱۲ آلدر لیک، از همان سوکت LGA 1700 بهره می‌برند و از رم DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کنند، در نتیجه نیازی به مادربرد و رم جدید برای ارتقاء به آخرین پلتفرم ندارند.

بازار جهانی کامپیوتر، بعد از مدت‌ها دوباره روند صعودی خود را آغاز کرده و در چند ماه گذشته، افزایش قابل توجهی در فروش نشان داده است. انتظار حفظ این روند صعودی در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ نیز وجود دارد که خبر خوبی برای تولیدکنندگان تراشه مانند اینتل و AMD به‌حساب می‌آید.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه