کد خبر:279456
پ
سعید سیفی
در برنامه کنکاش رادیو اقتصاد مطرح شد

رمزارزها در ایران و جهان/ هر آنچه باید درباره رمزارزها بدانیم/ خلاء محسوس قانون در حوزه دارایی‌های نامشهود/ لایحه دولت برای قانون‌گذاری دارایی‌های دیجیتال در راه است + فیلم

در برنامه کنکاش رادیو اقتصاد با حضور کارشناسان جایگاه قانون‌گذاری رمزارزها به عنوان بخشی از دارایی‌های نامشهود مورد بررسی قرار گرفت.

در برنامه کنکاش رادیو اقتصاد با حضور کارشناسان جایگاه قانون‌گذاری رمزارزها به عنوان بخشی از دارایی‌های نامشهود مورد بررسی قرار گرفت.

 

*** رمزارزها و خلاء قانون‌گذاری

 

به گزارش پژواک به نقل از صنایع، رمزارز (یا ارز رمزپایه) گونه‌ای پول دیجیتال است که در آن تولید واحد پول و تأیید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری کنترل می‌شود و معمولاً به صورت نامتمرکز (بدون وابستگی به یک مرجعیت مرکزی) کار می‌کند.

در کشور ما قانون جامع، کاملی برای رمزارزها وجود ندارد و تنها یکسری قوانین برای خرید و فروش و استخراج ارز دیجیتال وجود دارد.

در این قوانین، به طور صریح اعلام نشده که خرید و فروش و استفاده از ارزهای دیجیتال جرم بوده و یا غیرقانونی است که باعث می‌شود 

در قوانین ارز دیجیتال که در ایران به تصویب رسیده، افراد نتوانند از ارز دیجیتال برای انجام پرداخت‌ها خود استفاده کنند؛ برای مثال امکان خرید یک کالا با استفاده از ارز دیجیتال وجود ندارد و این قوانین صرفا برای حوزه استخراج است.

در این خصوص کارشناسان نسبت به نبود قانون جامع و کامل در حوزه دارایی‌های نامشهود یا دیجیتال که رمزارزها بخشی از آن است انتقاد و بر قانون‌گذاری در این زمینه تاکید دارند.

به همین بهانه برنامه هفته گذشته کنکاش رادیو اقتصاد به این موضوع اختصاص داشت.

 

*** تاریخچه رمزارزها در جهان

 

مجری کارشناس این برنامه با اشاره به رمزارزها، اظهار داشت:

رمزارزها از انواع ارزهای مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولاً به صورت غیر متمرکز اداره می‌شود، یعنی هیچ موسسه‌ای رمز‌ارزی را کنترل نمی‌کند.

 

دکتر سعید سیفی در خصوص تاریخچه ارزهای دیجیتال، تصریح کرد:

نخستین بار در دهه ۹۰ میلادی فناوری زنجیره بلوک معرفی شد و در سال ۲۰۰۹ پس از وقوع بحران عظیم اقتصادی در جهان رمزارز غیر متمرکزی به نام بیت کوین بر اساس فناوری زنجیره بلوک توسط فرد یا گروهی ناشناس با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» پا به عرصه تجارت‌های پنهان گذاشت.

 

وی پیرامون ویژگی‌های ارزهای دیجیتال نیز، عنوان کرد:

از جمله ویژگی‌های رمزارزها می‌توان به دیجیتالی بودن، غیرمتمرکز بودن، مبادله شخص با شخص، حفظ هویت و ناشناس بودن و کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت تراکنش‌ها اشاره کرد.

در حال حاضر رمزارزها در در کشورهای مختلف دنیا با قوانین مختلفی معامله می‌شوند، در کشور ما نیز قوانینی در این خصوص مصوب شده اما تاکنون قانون جامع کاملی در این خصوص وضع نشده است و خود این موضوع به یکی از چالش‌های رمزارزها تبدیل شده است.

 

*** رمزارزها در ایران و جهان

 

در ادامه این برنامه دکتر سیفی با عباس آشتیانی که در حال حاضر مدیر عامل انجمن بلاکچین ایران است به گفتگو نشست.

 

آشتیانی در خصوص آخرین وضعیت رمزارزها در جهان، اظهار داشت:

یکی از چالش‌های جهانی طی سال‌ها گذشته شناسایی این نوع ماهیت بود که تقریبا دنیا از دو و نیم سال پیش به یک اجماع رسید.

طبق تعاریف بین‌المللی IFRS به عنوان موسسه استاندارد بین المللی حسابرسی قرار داده کلاس جدید از دارایی‌ها تحت عنوان دارایی‌های دیجیتال شناخته شد که این کلاس و رسته دارایی در کنار سایر حوزه‌های سنتی بازارهای مالی نظیر بازار سهام، بازار املاک بازار ارز و بازار فلزات گران بها تونسته بخشی از ثروت جهان را به سمت خود جلب کند.

در حال حاضر حدود ۱٫۲ تریلیون دلار حجم کل بازار دارایی‌های رمزنگاری شده در جهان است.

 

محمدمهدی فاطمیان که ریاست هیئت مدیره انجمن فین‌تک را بر عهده دارد دیگر مهمان برنامه بود که در خصوص وضعیت رمزارزها در ایران، این چنین، گفت:

امروزه در کشور ما یکی از معضلات جدی که در حوزه رمزارز وجود دارد همین موضوع قانون‌گذاری است که یک فضای عدم شفافیت را برای فعالین این حوزه درست کرده است.

در واقع کسب و کارهای مرتبط با حوزه رمزارزها از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم هستند و با چالش‌هایی در نهادهای مختلف مواجه می‌شوند.

لذا با اوجه به اینکه تعداد فعالین حوزه رمزارزها و اقتصاد دیجیتال روز به روز در حال افزایش است ما به جای اینکه از این ظرفیت برای کشور و خودمان فرصت بسازیم با تعیین تکلیف نکردن این حوزه کشور را با مشکلات روبرو کردیم.

بنابراین باید شفافیت در حوزه رمزارزها و دارایی‌های نامشهود از جانب حاکمیت بیشتر و کلیف کسب و کارها نیز مشخص شود.

 

محمدرضا پورابراهیمی که ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس را بر عهده دارد نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه و در خصوص روند قانون‌گذاری در حوزه رمزارزها از دولت دوازدهم تا کنون، اظهار داشت:

پدیده رمزارزها در طی یک دهه اخیر به عنوان یک موضوع مهم در حوزه اقتصادی و در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی اتفاق افتاده و ایران نیز به عنوان یک یکی از اقتصاد‌های مطرح در منطقه نیاز داشت تا مسیری متناسب با این حوزه تعریف کند.

مجلس از ابتدای دولت دوازدهم به این موضوع ورود کرد و معتقد بود که باید ضابطه مشخصی در حوزه رمزارزها باید مشخص شود.

نشست‌های مشترکی در همان زمان با رئیس وقت بانک مرکزی برگزار شد که در این جلسات نقطه نظرات مطرح شد.

یکی از اشکالاتی که از سمت دولت وقت به این موضوع مطرح می‌شد این بود که قانون‌گذاری در این حوزه اشکالاتی را برای کشور ایجاد می‌کند.

در آن بازه زمانی علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته، با دولت دوازدهم نتوانستیم به نتیجه برسیم.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون ادامه روند قانون‌گذاری در حوزه رمزارزها در دولت سیزدهم نیز، تشریح کرد:

با تشکیل دولت سیزدهم این موضوع در دستورکار مجدد قرار گرفت و طی نشست‌های انجام شده با معاون اقتصادی رئیس کمیسیون به نقطه نظرهای مشترکی دست پیدا کردیم.

براساس پیشنهاد تیم اقتصادی دولت سیزدهم قرار شد دولت لایحه را با ابعاد کارشناسی جامع‌تری آماده کند.

براساس آخرین اطلاع بنده پیش‌نویس لایحه قوانین و مقررات حوزه رمزارزها در دولت تدوین و قرار است پس از تصویب در کمیسیون اقتصادی دولت و سپس هیئت وزیران به مجلس ابلاغ شود.

 

*** بایدها و نبایدهای قانون‌گذاری در حوزه دارایی‌های نامشهود

 

به گزارش پژواک، در ادامه دکتر سیفی به عنوان مجری کارشناس این برنامه به اتفاق رئیس انجمن فین‌تک، رئیس انجمن بلاکچین و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص بایدها و نبایدهای قانون‌گذاری در حوزه دارایی‌های نامشهود یا همان دارایی‌های دیجیتال به بحث و گفتگو نشستند که در ادامه می‌توانید این گفتگو که در برنامه کنکاش رادیو اقتصاد انجام شد گوش دهید:

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه