کد خبر:281382
پ
استارلینک
پژواک گزارش می‌دهد:

ایلان ماسک می‌خواهد استارشیپ تا ۴ سال دیگر بدون سرنشین روی مریخ فرود آید

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، در جریان یک کنفرانس درباره دومین پرواز آزمایشی و برنامه‌های آینده استارشیپ صحبت کرد.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، در جریان یک کنفرانس درباره دومین پرواز آزمایشی و برنامه‌های آینده استارشیپ صحبت کرد.

 

*** برنامه‌های فضایی ایلان ماسک

 

به گزارش پژواک، راکت استارشیپ شرکت اسپیس‌ایکس در آستانه دومین پرواز آزمایشی خود قرار دارد و «ایلان ماسک»، مدیرعامل این شرکت فضایی خصوصی، اخیراً در کنگره بین‌المللی فضانوردی (IAC) درباره انتظارات مربوط به این پرواز آزمایشی صحبت کرده است. به گفته او، «شانس زیادی» وجود دارد که استار‌شیپ در دومین پرواز آزمایشی خود به مدار زمین برسد و احتمالاً «طی چهار سال آینده» یک مأموریت بدون سرنشین برای فرود روی سطح مریخ انجام خواهد شد.

اولین پرواز آزمایشی استارشیپ در ۲۰ آوریل انجام گردید و فضاپیمای اسپیس‌‌ایکس در هوا منفجر شد. با‌این‌حال، SpaceX داده‌های زیادی از اولین آزمایش راکت خود جمع‌آوری کرده است تا اکنون برای پرواز آزمایشی دوم خود آمادگی داشته باشد. ماسک در جریان کنگره IAC توضیح داد که نمی‌خواهد برای دومین پرواز Starship «انتظارات را بالا ببرد». با‌این‌حال، او تأکید کرد که اولین پرتاب، حتی با وجود انفجار موشک، موفقیت‌آمیز بوده است.

او همچنین در سخنرانی خود به برخی از تغییرات استارشیپ اشاره کرد. به گفته ماسک، این اولین‌بار خواهد بود که اسپیس‌ایکس اقدام به اجرای فرایند جدایی داغ (Hot Staging) می‌کند و افزود که این «خطرناک‌ترین بخش پرواز» خواهد بود. در این شرایط، اگر استارشیپ به مدار برسد، قبل از فرودآمدن بر فراز اقیانوس آرام، کمتر از یک دور کامل در اطراف زمین پرواز خواهد کرد.

ماسک همچنین گفت اگر استارشیپ وارد مدار زمین شود، اسپیس‌ایکس برای اولین‌بار سپر حرارتی موشک را آزمایش خواهد کرد.

 

*** مأموریت استارشیپ برای فرود روی مریخ

 

اما استارشیپ سرانجام چه زمانی به مریخ خواهد رسید؟ ماسک توضیح داد که اسپیس‌ایکس قصد دارد «طی چهار سال آینده» یک مأموریت بدون خدمه به مریخ برای فرود روی سطح سیاره سرخ انجام دهد. درنهایت، این موشک قادر خواهد بود تا در هر نقطه‌ای از یک سطح جامد در منظومه شمسی فرود بیاید.

اسپیس‌ایکس مشتاق است تا استارشیپ را دوباره به پرواز درآورد؛ به‌خصوص که مقامات ناسا اخیراً به نگرانی‌های خود درباره تأخیر احتمالی فرود خدمه روی ماه در مأموریت آرتمیس III توسط استارشیپ اشاره کرده‌اند.

ماه گذشته سازمان هوانوردی فدرال (FAA) نتایج تحقیقات خود در مورد اولین پرواز آزمایشی استارشیپ را منتشر کرد که در آن به ۶۳ اقدام اصلاحی اشاره شده بود که اسپیس‌ایکس «باید برای جلوگیری از تکرار حادثه انجام دهد».

 

پس از این گزارش، ماسک در یکی از پست‌های ایکس خود نوشت:

«به اسپیس‌ایکس برای تکمیل و مستندسازی ۵۷ مورد از اقدامات مورد‌نیاز FAA برای دومین پرواز استارشیپ تبریک می‌گویم. ۶ مورد از ۶۳ اقدام اعلام‌شده مربوط به پروازهای بعدی هستند.»

اکنون این شرکت باید برای پرتاب دوباره استارشیپ مجوزهای FAA و همچنین تأییدیه زیست‌محیطی سازمان خدمات ماهی و حیات‌وحش ایالات‌متحده را کسب کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه