کد خبر:276146
پ
زارع پور
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

اتصال ۸۰ درصد خانوارها به فیبر نوری با سرعت نامحدود تا پایان سال/ چه اقداماتی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات انجام شده است؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال ۸۰ درصد خانوارها به فیبر نوری با سرعت نامحدود تا پایان سال خبر داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال ۸۰ درصد خانوارها به فیبر نوری با سرعت نامحدود تا پایان سال خبر داد.

 

*** چه اقداماتی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات انجام شده است؟

 

به گزارش پژواک، عیسی زارع پور در جلسه علنی مجلس درباره اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون چه اقداماتی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات داشته است، گفت:

یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحقق شبکه ملی اطلاعات است. چرا که این مسئله یکی از مطالبات اصلی مردم است.

همانطور که در جلسه رأی اعتماد گفتند تحقق شبکه ملی اطلاعات در صدر برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد و بنده برای آنکه این طرح محقق شود، تمام منابع وزارتخانه را بسیج کردم و اولویت اصلی این وزارتخانه تحقق شبکه ملی اطلاعات است.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد:

هر هفته شورای راهبردی توسعه اطلاعات برای بررسی پیشرفت پروژه‌ها تشکیل جلسه می‌دهد، در این مسیر ۷ کلان پروژه تعریف شده است و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده‌ایم.

در تعریف وظایف ۵۳ بند وجود دارد که ۳۷ بند به صورت مستقیم به وزارتخانه مرتبط است و در دو ماه گذشته به دلیل شرایط ویژه هر روز تشکیل جلسه داده‌ایم و روند پیشرفت ۲۰۰ پروژه را پیگیری کرده‌ایم.

بر اساس آخرین سنجشی که صورت گرفته است باید بگویم که در ابتدای دولت سیزدهم و با وجود آنکه قریب به ۱۰ سال بحث شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک خواسته اصلی مطرح شده بود، فقط ۳۰ درصد پیشرفت داشت اما امروز باید با افتخار بگویم که پیشرفت این طرح به نزدیک ۵۹ درصد رسیده است؛ به عبارتی در کمتر از دو سال پیشرفت آن دو برابر شده است.

 

زارع پور در ادامه خاطرنشان کرد:

ما برنامه ریزی کردیم نهایتاً تا یک سال و نیم آینده یعنی تا سال ۱۴۰۳ طرح شبکه ملی اطلاعات را به سرانجام نهایی برسانیم البته شبکه ملی اطلاعات باید به صورت دائم توسعه یابد که نیازمند حمایت‌های دولت و مجلس است. شبکه ملی اطلاعات کار پویا و دائم است و باید متناسب با فناوری‌های روز توسعه پیدا کند تا خدماتی با کیفیت، متنوع و پرسرعت در پهنه ایران ارائه شود.

 

*** اتصال ۸۰ درصد خانوارها به فیبر نوری با سرعت نامحدود تا پایان سال

 

وی با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های هفت کلان پروژه شبکه ملی اطلاعات، توسعه زیرساخت فیبر نوری است، گفت:

در ۱۰ سال گذشته ایران یکی از کشورهای انتهای جدول بود، برنامه ما این است که تا پایان سال، ۸۰ درصد خانوارها و کسب و کارها به فیبر نوری با سرعت نامحدود متصل شده و برای این منظور ۸ درصد درآمد اپراتورها به این پروژه اختصاص دارد.

زیرساخت‌های حقوقی توسعه فیبر نوری در ۵۱ شهر و ۱۲ استان آغاز شده است که تاکنون ۲ میلیون خانوار تحت پوشش قرار دارند و ارزیابی ما این است که تا آخر سال ۲ برابر می‌شود. به دنبال آن هستیم که سال آینده ۷ میلیون خانوار جدید و تا سال ۱۴۰۳ در حدود ۸ میلیون خانوار دیگر به فیبر نوری متصل شوند.

 

زارع‌پور درباره توسعه پیام رسان‌های داخلی، گفت:

در ابتدای دوره مسئولیت، کارگروه ویژه ای با هدف توسعه پیام رسان های داخلی راه اندازی کردیم تا با تنوع و مزیت‌های متفاوت، مردم احساس تفاوت با پلتفرم‌های خارجی را نداشته باشند. هر روز میزان توسعه پلتفرم‌های داخلی را رصد می‌کنیم و هدف ما این است که اگر قرار شد نسخه‌های خارجی فعال شود، پلتفرم داخلی به گونه‌ای تقویت شود که مردم تمایل به استفاده از پلتفرم داخلی داشته باشند.

هر روز افراد جامعه در حال پیوستن به پلتفرم‌های داخلی هستند، به گونه‌ای که در یک روز شاهد پیوستن ۱۷ میلیون کاربر به پلتفرم داخلی بوده‌ایم و برای اولین بار است که ترافیک تولید داخل بیش از دو برابر شده است.

 

وی در ادامه اضافه کرد:

مقام معظم رهبری در فتوایی نقض حریم خصوصی در پلتفرم‌های داخلی را مورد تاکید قرار دادند، بنابراین کسی حق ندارد به اطلاعات مردم در پلتفرم‌های داخلی دسترسی داشته باشد. هفته اخیر نیز رئیس قوه قضائیه در بخشنامه‌ای اعلام کرد طبق اصل ۲۵ قانون اساسی احدی حق ندارد به اطلاعات مردم دست اندازی کند.

از این رو برای حفاظت از داده‌های مردم لایحه‌ای آماده کرده ایم که به زودی به مجلس ارسال می‌شود و انتظار داریم با حمایت نمایندگان با قید دوفوریت تصویب شود.

 

*** قابلیت‌های پتلفرم‌های داخلی

 

به گزارش پژواک، وزیر ارتباطات در پایان با اشاره به قابلیت‌های متنوع پتلفرم‌های داخلی، گفت:

امکان ارتباط صوتی و تصویری در شبکه‌های اجتماعی داخلی فراهم شده است و به زودی مردم می‌توانند با تلفن‌های ثابت نیز تماس بگیرند.

تلاش می‌کنیم تمام نیازهای مردم را در پلتفرم‌های داخلی برآورده کنیم.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه