کد خبر:283554
پ
آلمتن
پژواک گزارش می‌دهد:

پاسخ اوپن‌ای‌آی به شکایت ایلان ماسک با انتشار تعدادی از مکاتبات ایمیلی

اوپن‌ای‌آی در پاسخ به شکایتی که ایلان ماسک هفته گذشته مطرح کرد ایمیل‌هایی از او را منتشر کرده است.

اوپن‌ای‌آی در پاسخ به شکایتی که ایلان ماسک هفته گذشته مطرح کرد ایمیل‌هایی از او را منتشر کرده است.

 

*** پاسخ اوپن‌ای‌آی به شکایت ایلان ماسک با انتشار تعدادی از مکاتبات ایمیلی

 

به گزارش پژواک، ماسک مدعی است که اوپن‌ای‌آی با تبدیل شدن به یک شرکت سود محور از ماموریت توسعه مسئولانه هوش مصنوعی فاصله گرفته و به بازوی درآمدی مایکروسافت بدل شده است. با این حال اوپن‌ای‌آی می‌گوید که عصبانیت ماسک از تلاش ناکام او در الحاق این شرکت به تسلا است.

اوپن‌ای‌آی طی پستی که توسط چندین هم‌بنیان‌گذار اوپن‌ای‌آی از جمله سم آلمتن، گرگ بروکمن و ایلیا سوتسکور، نوشته شده می‌گوید: «متاسفیم کار با کسی که عمیقا او را تحسین می‌کنیم به اینجا کشید- کسی که ابتدا الهام‌بخش ما برای بلندپروازی بیشتر بود، سپس از شکست برایمان گفت، رقیبی را راه‌اندازی کرد و بعد درست وقتی که بدون او یک پیشرفت معنا دار را به سمت ماموریت اوپن‌ای‌آی رقم زدیم، از ما شکایت کرد.»

در این پست همچنین ایمیل‌هایی به ایمیل‌ّایی اشاره کرد که ماسک برای کارکنان شرکت ارسال کرده و از تلاش‌های اوپن‌ای‌آی برای جذب سرمایه حمایت کرده است. براساس پست اوپن‌ای‌آی، ماسک در یکی از ایمیل‌ها می‌نویسد: «این کار سریعا به میلیارد‌ها دلار در سال نیاز دارد یا اینکه باید فراموشش کرد.»

براساس این پست، اوپن‌ای‌آی در دوران فعالیت عام‌المنفعه کمتر از ۴۵ میلیون دلار کمک مالی از ماسک و بیش از ۹۰ میلیون دلار از دیگر سرمایه‌گذاران جذب خود کرده است. ایمیل‌های منتشر شده نشان می‌دهد که ماسک شرکت را به سمت اهداف بلند‌پروازانه‌تری در جذب سرمایه سوق داده است. طبق اعلام شرکت، آلمتن و بروکمن قصد جذب ۱۰۰ میلیون دلار را داشتند که با اعتراض ماسک مواجه شدند. او معتقد بود که رقم بیشتری باید هدف قرار گیرد.

«ما باید رقمی بسیار بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار را هدف بگیریم تا در مقایسه با مخارج گوگل یا فیسبوک بی اثر نباشد. به نظر من باید گفت که کار را با یک تعهد سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری می‌کنیم. این واقعی است. هرچقدر که دیگران کم گذاشتند را من خودم تامین می‌کنم.»

ماسک در شکایت خود مدعی شده است که رابطه نزدیک این استارت‌آپ با مایکروسافت باعث شده تا شرکت تحت تاثیر ردموندی‌ها، از ماموریت اصلی یعنی ساخت فناوری متن‌باز و رایگان برای همه فاصله بگیرد. در این شکایت با اشاره به هوش مصنوعی عمومی (AGI)،‌ شکل قدرتمندی از هوش مصنوعی که هنوز محقق نشده، گفته می‌شود: «تا امروز، وبسایت اوپن‌ای‌آی همچنان ماموریت شرکت را تضمین AGI برای نفع تمام بشریت عنوان می‌کند. اما در واقعیت اوپن‌ای‌آی به یک زیرشاخه بسته برای بزرگترین شرکت فناوری جهان یعنی مایکروسافت تبدیل شده است.»

با این حال براساس ایمیلی که از سوی اوپن‌ای‌آی منتشر شده است، ماسک نیز با توقف توسعه متن‌باز برای نفع تمام بشریت موافق بوده و از نظر او هم نباید همیشه چگونگی پیشرفت‌های فناورانه را با همه در میان گذاشت. سوتسکور سال ۲۰۱۶ در ایمیلی که اوپن‌ای‌آی به آن اشاره کرده است، می‌گوید: «همینطور که به ساخت هوش مصنوعی نزدیک‌تر می‌شویم، منطقی است که ماهیت بسته‌تری داشته باشیم. کلمه باز (Open) در اوپن‌ای‌آی به این معنا است که همه از ثرمه‌های هوش مصنوعی و پس از ساخت آن نفع می‌برند، اما کاملا منطقی است که علم را به اشتراک نگذاریم.» ماسک در پاسخ به این ایمیل می‌نویسد: «درسته.»

هم‌بنیان‌گذاران اوپن‌ای‌آی در این پست وبلاگی می‌گویند که ماسک با نفوذ شرکتی در این استارت‌آپ مشکلی نداشته است. به گفته آنها ماسک تلاش کرده تا اوپن‌ای‌آی را به زیرشاخه‌ای از تسلا تبدیل کند و در ایمیلی گفته است: «تسلا تنها مسیری است که می‌توان به ایستادن در مقابل گوگل امیدوار بود. حتی در این صورت هم احتمال اینکه بتوانیم مقابل گوگل بایستیم کم است. احتمالا آن فقط صفر نیست.»

از جمله گلایه‌های متعدد ماسک در این شکایت می‌توان به نقض قرارداد، خیانت در امانت و ادعاهای فعالیت تجاری غیرمنصفانه اشاره کرد. او در تلاش است تا از منفعت شرکت برای مایکروسافت و شخص آلتمن جلوگیری کند. سوتسکور با نگارش این نامه برای اولین بار پس از اخراج آلمتن در انظار عمومی حضور یافته است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه