کد خبر:282312
پ
بانک دی
پژواک گزارش می‌دهد:

واقعیت پشت پرده انتقال نماد معاملاتی بانک دی از بازار دوم به بازار پایه فرابورس چیست؟/ آیا سهامداران بانک دی باید از عملکرد مدیران این بانک خوشحال باشند یا نگران؟/ بورس‌بازان در کمین سهامداران خرد دی

انتقال نماد معاملاتی بانک دی از بازار دوم به بازار پایه فرابورس که تاکنون برای بانک‌های مختلفی در کشور رخ داده، سهامداران این نماد را با سردرگمی و تمرکز بورس‌بازان بر این نماد، همراه کرده است.

انتقال نماد معاملاتی بانک دی از بازار دوم به بازار پایه فرابورس که تاکنون برای بانک‌های مختلفی در کشور رخ داده، سهامداران این نماد را با سردرگمی و تمرکز بورس‌بازان بر این نماد، همراه کرده است.

 

*** انتقال نماد از بازار دوم به بازار پایه با جوسازی کم‌نظیر رسانه‌ای

 

به گزارش پژواک، چند روزی است، انتقال نماد معاملاتی بانک دی از بازار دوم به بازار پایه فرابورس که تاکنون در صنعت بانکداری بواسطه بالا بودن بخش هزینه‌ها موضوعی متعارف و برای بسیاری از بانک‌های کشور رخ داده است، با یک موج رسانه‌ای کم‌نظیر همراه شده است و به راحتی در یک مقایسه با خبری مشابه درباره سایر بانک‌ها، متوجه می‌شوید که تاکنون هیچ خبر مشابه‌ای تا این حد مورد توجه و بازنشر قرار نگرفته است، روندی که بدون شک هر شخص باتجربه و صاحب فن را به این نتیجه می‌رساند که این رویکرد رسانه‌ای در قبال بانک مذکور دارای پشت پرده و اهداف پنهان است.

در اطلاعیه که بر روی کدال قرار گرفت اعلام شد، به استناد ماده ۴۲ دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، به استحضار می‌رساند، به علت شمول ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، پذیرش اوراق بهادار ناشر از فهرست اوراق بهادار پذیرفته شده در فرابورس ایران، لغو گردید.

 

*** انتقال نماد از بازار دوم به بازار پایه؛ قوانین و مقررات یا کاهش ارزش سهام

 

اما قبل از اینکه به واقعیت و پشت پرده انتقال نماد معاملاتی بانک دی از بازار دوم به بازار پایه فرابورس بپردازیم، اجازه بدید نگاهی کوتاه به بازار پایه فرابورس، داشته باشیم.

بازار پایه فرابورس یکی زیرمجموعه‌های بازار فرابورس ایران است که خود به سه تابلوی زرد، نارنجی و قرمز تقسیم‌بندی می‌شود.

عمده‌ترین تفاوت معاملات نمادهای تابلوهای مختلف بازار پایه فرابورس ایران، دامنه نوسان آن‌ها است.

در حال حاضر، دامنه نوسان نمادهای تابلوی پایه زرد، ۳ درصد، تابلو پایه نارنجی، ۲ درصد و تابلو پایه قرمز، ۱ درصد است و در صورت وجود صف خرید و فروش به مدت سه روز متوالی، دامنه نوسان برای تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب به پنج، چهار و دو درصد افزایش می‌یابد.

به بیان ساده‌تر، انتقال یک نماد از بازار دوم به بازار پایه در فرابورس بیشتر به قوانین و مقررات مربوط می‌شود و به گفته کارشناسان، الزاما دلیل بر ریزش ارزش سهام نماد معاملاتی نیست، البته حمایت سهامداران در نمادهای بازار پایه، اهمیت بیشتری از سایر بازارها دارد.

 

*** پشت پرده و واقعیت انتقال نماد معاملاتی بانک دی از بازار دوم به بازار پایه

 

به گزارش پژواک، نماد بانک دی در هشتم آذرماه با اطلاعیه‌ای بر روی کدال همراه شد که از لغو پذیرش آن خبر می‌داد.

در اطلاعیه مذکور، علت لغو پذیرش بانک دی، عدم خروج از ماده شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت در مهلت مقرر هیئت پذیرش ذکر شده و بدین ترتیب نماد دی بزودی در بازار پایه بازگشایی خواهد شد.

این خبر همانطور که در ابتدا ذکر شد با یک موج کم‌نظیر بازنشر در رسانه‌های مختلف روبرو شد که همه کارشناسان بازار سرمایه و حتی برخی کارشناسان رسانه را به تعجب واداشت زیرا تاکنون همچین روندی را در قبال بانک‌های دیگر در شرایط مشابه، ملاحظه نکرده بودند.

اما هدف از انتشار گزارش فوق پرداختن به یک موج بازنشر رسانه‌ای نیست بلکه هدف، نگاهی واقع‌بینانه به موضوع مذکور و همچنین ارائه تصویری واقعی‌تر و منطقی‌تر به سهامداران آن می‌باشد.

 

*** شفافیت کامل؛ آری یا خیر؟

 

سهامداران درباره خبر انتقال نماد معاملاتی بانک دی از بازار دوم به بازار پایه فرابورس، باید بدانند، این خبر و موضوع در ذات خود خبری منفی یا نگران‌کننده نیست بلکه این خبر حاکی از این است که در بانک دی مدیران و مسئولانی حضور دارند که شفافیت کامل و منطقی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

مدیران بانک دی و سهامدار عمده این نماد معاملاتی با اینکه می‌توانستند، مشمول ماده ۱۴۱ را به بهانه‌های مختلف و یا با موج‌سواری بر روی قیمت دارایی‌های خود، به تاخیر بیاندازد اما آنها مسیر دیگری را پیگیری کردند و تمرکز خود را بر اجرای کامل شفافیت قرار دادند.

در واقع سهامداران این نماد معاملاتی با نگاهی منطقی، نه تنها نباید نگران آینده سهام خود باشند بلکه باید از وجود مدیرانی در راس مدیریت نمادی که سهامدار آن هستند خوشحال باشند زیرا شفافیت واقعی، کامل و منطقی در هر نمادی، نه تنها آرامش را برای سهامداران خود به ارمغان می‌آورد بلکه قدرت تصمیم‌گیری آنها را درباره سهام و داراییشان، افزایش می‌دهد.

 

*** پاداش شفافیت از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیکتر است

 

با اینکه عاملان ایجاد موج مذکور علیه نماد معاملاتی بانک دی اهداف خود را پیگیری می‌کردند اما گویا پاداش شفافیت از آنچه مدیران نماد مذکور و سهامداران فکر می‌کردند به آنها نزدیکتر بود.

خوشبختانه روز گذشته، افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستور کار رئیس و معاونین سازمان بورس با مدیران هلدینگ‌های بزرگ کشور قرار داشت تا این مسئله را برای بانک دی و سایر بانک‌هایی که شرایط مشابه را دارد، برطرف کنند.

نتایج این نشست در واقع همان رویکردی بود که مدیران بانک دی و سهامدار عمده در دستور کار خود داشتند.

در خبر نتایج این جلسه به نقل از مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس آمده است، ناشران اوراق بهادار مشروح برنامه‌های خود در خصوص تجدید ارزیابی

دارایی‌ها را با هدف استمرار شفافیت و انصاف در بازار و از بین بردن هر گونه عدم تقارن اطلاعاتی، به اطلاع سهامداران برسانند، مسیری که در واقع مسیر و دستور کار سهامدار عمده بانک دی بود و به جای توجه به حاشیه‌ها، تمرکز خود را بر تجدید ارزیابی دارایی‌ها گذاشت و تلاش کرد با تغییر مدیرعامل، این مهم را عملیاتی کند.

در بخش دیگر این خبر آمده است، با توجه به سطح اهمیت موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها، رسیدگی به درخواست‌های افزایش سرمایه از این محل، توسط سازمان بورس در اولویت قرار دارد و این نکته با توجه به اقدامات عملیاتی سهامدار عمده، به معنی بازگشت زودهنگام فعالیت نماد معاملاتی بانک دی به روال معمول سابق است.

همچنین در بخش دیگر این خبر نیز آمده بود، تجدید ارزیابی محدود به هیچ طبقه خاصی از دارایی‌ها نیست و متناسب با ظرفیت و شرایط هر ناشر اوراق بهادار و رعایت صرفه و صلاح سهامداران، امکان پذیر است و این با توجه به دارایی‌های نماد معاملاتی بانک دی و رویکرد قابل توجه سهامدار عمده این نماد، به معنی آینده‌ای امیدوارکننده، مثبت و همراه با سود مناسب برای سهامداران این نماد است.

 

*** سه نکته قابل توجه برای سهامداران نماد معاملاتی بانک دی

 

در خصوص موضوع مورد بحث، مخاطبین و سهامداران خرد نماد معاملاتی بانک دی باید به سه نکته مهم توجه کنند.

اول اینکه، تغییرات سریع مدیرعامل در بانک دی در یک ماه گذشته در ابتدا برای سهامداران ایجاد تعجب و نگرانی کرد اما در واقع سهامدار عمده و مدیران این نماد معاملاتی تلاش و تمرکز خود را بر دور کردن زیان از سهامداران در تجدید ارزیابی‌ها جهت خروج از ماده ۱۴۱ و بازگشت فعالیت این بانک به روال عادی گذاشته بودند که به همین دلیل، عملکرد سهامدار عمده و مدیران بانک مربوطه، جای تقدیر دارد نه نگرانی.

دوم اینکه، باید به این واقعیت اذعان کرد که سهامدار عمده این نماد یعنی بنیاد شهید با عملکرد خود نشان داد واقعا به فکر سهامداران خرد است و علیرغم فشارها و حاشیه‌های مختلفی که تغییر سریع دو مدیرعامل در یک ماه به همراه داشت اما برای دور کردن ضرر از سهامداران خرد حاضر شد این فشارها را بپذیرد تا بتواند هرچه سریعتر تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اجرا و نماد را از شمول ماده ۱۴۱ خارج کند.

و سوم اینکه، سهامداران باید به ابعاد پیدا و پنهان موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

حوزه رسانه و آماج حمله به مدیران اقتصادی خانواده‌های شهدا، مورد دیگری است که باید به آن توجه کرد که در این خصوص با یک موج منفی کم‌نظیر رسانه‌ای از سوی برخی رسانه‌ها در انتشار گزینشی و حذف برخی موضوعات و نکات مثبت از یک خبر روبرو بودیم که نگرانی و سردرگمی سهامداران را به همراه داشت.

با اینکه رفع و عدم تکرار چنین مواردی، بدون شک، رعایت اخلاق حرفه‌ای از سوی برخی رسانه‌های مذکور را می‌طلبد اما در کنار آن، سهامداران خرد نیز باید همواره دقت و توجه لازم را به حاشیه‌های هدفمند داشته باشند تا اسیر جوسازی‌های برخی رسانه‌ها و صفحات و کانال‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی نشوند.

 

*** بازی برد-برد؛ چشم‌انداز نماد معاملاتی بانک دی

 

بر اساس اخبار و گزارش‌های دریافتی، اگر ارزندگی این سهم و ارزش واقعی ۲۰۰ تومانی آن را بعلاوه برنامه بانک برای واگذاری نیروگاه دماوند در نظر بگیریم، می‌تواند نه تنها سهامدار خرد را آرام کند بلکه می‌تواند چشم‌اندازی مثبت را برای آنها به تصویر بکشد.

از طرف دیگر، مطابق برنامه منتشر شده بانک برای خروج از ماده ۱۴۱، شرکت نیروگاه دماوند با مالکیت ۷۰ درصدی بانک دی در دو نوبت تجدید ارزیابی شد که منتج به تقویت ۹۳۰۰۰ میلیارد ریالی حقوق صاحبان سهام شد.

البته طی مجوز اخذ شده از بانک مرکزی، در نهایت با واگذاری نیروگاه برق دماوند در اقساط بلند مدت ۱۰ ساله با دریافت ۵ الی ۱۰ درصد نقد موافقت شد.

اما شنیده‌ها حاکی از آن است که اخیراً سهام نیروگاه برق دماوند از سوی هیئت کارشناسان رسمی به مبلغ ۸۱۰۰۰ ریال برای هر سهم قیمت‌گذاری شده است که طی هفته‌های آتی آگهی واگذاری آن منتشر می‌شود که با اجرای آن حدود ۱۹۰۰۰۰ میلیارد ریال از سود شناسایی خواهد شد و بدون شک کمک بزرگی به خروج بانک دی از زیان انباشته خواهد کرد و این یعنی برد-برد برای سهامداران عمده و خرد.

موافقت بانک مرکزی با برنامه تحول بانک دی برای خروج از زیان، برنامه‌ بانک برای واگذاری ۱۰۰ درصدی نیروگاه دماوند به شرکتهای زیر مجموعه که به کاهش ۹۰۰۰۰ میلیارد ریالی زیان بانک منتج می‌شود.

تهاتر کوهستان پارک شادی مشهد و برج شایان با املاک بنیادشهید، افزایش سرمایه ۷۰ هزار میلیارد ریالی بانک ، اخذ مجوز بانک مرکزی برای تاسیس صندوق املاک و مستغلات، صندوق زمین و ساختمان، وصول نقدی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال از پرونده های مطالباتی بدهکاران کلان بانک و… مواردی است که خبر از تغییرات چشمگیر در عملکرد بانک دی می‌دهد.

 

*** بورس‌بازان در کمین سهامداران خرد دی

 

به گزارش پژواک، عملکرد قابل توجه سهامدار عمده و مدیران نماد معاملاتی بانک دی، چشم‌انداز مثبت و تغییرات چشمگیر در عملکرد بانک دی، فعالان بازار سرمایه را به این نماد حساس کرده که به احتمال زیاد در روزهای آتی با بازگشایی نماد دی در بازار پایه، شاهد تمرکز بورس‌بازان بر روی این نماد خواهیم بود تا از رفتار هیجانی سهامداران خرد دی بهترین استفاده را داشته باشند که علاوه‌بر صبوری، هوشیاری بیش از پیش این سهامداران را می‎طلبد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه