کد خبر:268007
پ
بورس
کارشناس بازار سرمایه:

فروش اوراق دولتی، دغدغه سهامداران برای حضور در بورس/ ضرورت تشکیل نهاد مالی در جهت ایجاد تاثیر مثبت بر روند معاملات بازار

کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل نهاد مالی در جهت ایجاد تاثیر مثبت بر روند معاملات بازار، فروش اوراق دولتی را دغدغه سهامداران برای حضور در بورس عنوان کرد.

کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل نهاد مالی در جهت ایجاد تاثیر مثبت بر روند معاملات بازار، فروش اوراق دولتی را دغدغه سهامداران برای حضور در بورس عنوان کرد.

 

*** مصوبه ١٠ بندی ستاد اقتصاد دولت برای حمایت از بازار سرمایه

 

به گزارش پژواک، احسان عسگری به صعود این روزهای معاملات بورس اشاره کرد و افزود:

مصوبه ١٠ بندی ستاد اقتصاد دولت در راستای حمایت از شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه ارائه شد که به‌طور عمده پروژه‌های زیرساختی مهمی را به عنوان شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار در دستور کار دارند و فعالیت آنها می‌تواند به‌طور حتم کمک‌کننده به رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد.

مسوولان دولتی با تصویب ١٠ ماده به دنبال حمایت از شرکت‌های بورسی، سهامداران و تشویق برای افزایش سرمایه‌گذاری در این بازار هستند.

 

*** سیگنال مثبت مصوبه ستاد اقتصادی دولت به بازار سرمایه

 

وی، مصوبه ۱۰ بندی ستاد اقتصادی دولت را سیگنالی مثبت برای بهبود روند بازار و افزایش اعتماد سهامداران عنوان کرد و اضافه کرد:

این مصوبه نشان‌دهنده تمرکز دولت برای حمایت از سهامداران و ایجاد رونق در معاملات بازار سرمایه است و روند معاملات بورس را از طریق تصمیمات مثبت اتخاذ شده از روزهای پر فراز و نشیب خارج و به مدار تعادل باز گرداند.

 

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت به مجلس باعث ایجاد برخی از ابهامات برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فعالان بازار سرمایه شده بود، گفت:

این مصوبه ١٠ بندی که قرار است در بودجه لحاظ شود، کمک می‌کند تا ضمن تعیین سقف برای نرخ سوخت، خوراک پتروشیمی و فولادی مزیت سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها را با نرخ دلار و قیمت‌های جهانی توجیه‌پذیر کند.

دولت از طریق به‌کارگیری چنین اقداماتی، سرمایه‌گذاران را تشویق به تداوم سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و سهامداری در این بازار خواهد کرد.

 

*** حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی، اقدام مثبت دولت سیزدهم برای اقتصاد کشور

 

عسگری به دیگر تصمیم دولت سیزدهم درباره حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی تاکید کرد و گفت:

اکنون موضوع حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی که همیشه زمینه‌ساز رانت در میان دلالان بوده و تاکنون هیچ نفعی رابرای مصرف کننده نهایی نداشته است، رنگ واقعیت به خود گرفته است.

حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی کمک‌کننده به ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور و واقعی شدن قیمت‌ها خواهد بود.

 

*** تصمیم مثبت بانک مرکزی برای افزایش نرخ تسعیر ارز

 

کارشناس بازار سرمایه، به نرخ تسعیر ارز بانک‌ها اشاره کرد و گفت:

پس از سال‌ها مذاکره بین بانک مرکزی و بازار سرمایه، در نهایت بانک مرکزی تصمیم بر افزایش نرخ تسعیر ارز گرفت، این امر موجب می‌شود تا شرکت‌ها و بانک‌هایی که دارای دلار و منابع ارزی هستند بتوانند هزینه‌های خود را در اقتصاد کشور با نرخ واقعی‌تر شناسایی کنند که این اتفاق به شفافیت فضای اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

مصوبه ١٠ بندی ستاد اقتصادی دولت که برای حمایت از بازار سرمایه به مجلس ارائه شده است، می‌تواند هدایت کننده مسیر معاملات بورس باشد و امیدواریم صحبت‌های مطرح شده از سوی دولت و مسوولان، در مجلس تبدیل به قانون شود تا خیال سهامداران و فعالان بازار سرمایه آسوده و اطمینان خاطری از سوی شرکت‌ها برای تعیین مسیر بازار ایجاد شود.

 

*** سخاوت‌ دولت سیزدهم در ارائه مصوبه ۱۰ بندی ستاد اقتصادی

 

وی در ادامه به بند مربوط به انتقال مالیات حاصل از نقل و انتقال سهام به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت:

این موضوع نشان‌دهنده سخاوت‌مندی دولت است و با این اقدام حمایت جدی خود از بازار سرمایه را نشان داد.

بازار سرمایه پویا و دارای نقدشوندگی بالا به نفع دولت‌ها خواهد بود، زیرا دولت در این زمان قادر به فروش دارایی‌های مالی خود با قیمت و موقعیت مطلوب است.

 

عسگری با بیان اینکه رشد بازار سرمایه می‌تواند دارای برخی از منفعت‌ها برای دولت باشد، افزود:

تلاش برای گسترش بازار سرمایه منجر به افزایش عمق این بازار خواهد شد و دیگر در آن زمان تامین مالی دولت از طریق فروش اوراق با واکنش‌های شدید سرمایه‌گذاران رو به رو نمی‌شود.

دولت معتقد است که بازار سرمایه باید نقش فعال‌تری را در اقتصاد کشور ایفا کند، به همین دلیل چنین مزیت‌هایی را برای شرکت‌ها در راستای بهبود وضعیت بازار سرمایه در نظر گرفته است.

 

*** فروش اوراق دولتی، دغدغه سهامداران برای حضور در بورس

 

عسگری، فروش اوراق دولتی را دغدغه بازار سرمایه در زمان افت شاخص بورس عنوان کرد و گفت:

دولت تصمیم گرفت تا حجم اوراق قابل انتشار را کاهش دهد و اوراق کمتری تا پایان سال ١۴٠١ در اختیار مردم قرار گیرد.

مطرح شدن چنین خبری مبنی بر اینکه دولت مانند سال‌های گذشته برنامه‌ای برای فروش اوراق دولتی ندارد، از جمله خبرهای مثبتی است که می‌تواند در تغییر مسیر معاملات بورس و بهبود روند آن تاثیرگذار باشد.

 

*** تشکیل نهاد مالی با نقش موثر سازمان بورس و بانک مرکزی

 

به گزارش پژواک، کارشناس بازار سرمایه در پایان، تاکید کرد:

موضوع تشکیل نهاد مالی با نقش موثر سازمان بورس و بانک مرکزی از جمله اقدامات مثبتی است که سبب ایجاد تاثیر مثبت بر روند معاملات بازار خواهد شد.

بانک مرکزی چنین وعده ای را داده است تا نرخ سود بین بانکی حدود ٢٠ درصد ثابت شود و با افزایش چندان زیادی همراه نباشد، زیرا افزایش نرخ بهره بانکی ضمن مدیریت تورم در اقتصاد کشور منجر به رکود تورمی خواهد شد.

ایرنا

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه