کد خبر:265858
پ
بررسی وزیر آموزش و پرورش ۳۰۰٫۵۰۰
پژواک گزارش می‌دهد:

در جلسه رای اعتماد به حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم چه گذشت؟ (بروزرسانی)

در جلسه رای اعتماد به حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم نمایندگان موافق، مخالف و کمیسیون آموزش به تشریح نظرات خود پیرامون وی پرداختند.

در جلسه رای اعتماد به حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم نمایندگان موافق، مخالف و کمیسیون آموزش به تشریح نظرات خود پیرامون وی پرداختند.

 

*** رای اعتماد به حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم

 

به گزارش پژواک، صبح امروز جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی با حضور کلیه نمایندگان ملت، آغاز شد.
حسین باغگلی گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اولین وزیری بود که روند رای اعتماد به وی در صحن علنی مجلس آغاز شد.

 

*** رضا حاجی‌پور/ نماینده کمیسیون آموزش و پرورش

رضا حاجی‌پور به عنوان نماینده کمیسیون آموزش و پرورش گزارش این کمیسیون درباره حسین باغگلی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را زیر قرائت کرد.

 

مهمترین نظرات کمیسیون تخصصی آموزش مجلس درباره باغ گلی به شرح زیر است:

-با شیوع کرونا دانش آموزان بدترین تاثیرات را از تعطیلی مدارس متحمل شدند. محرومیت ۳ میلیون دانش آموز از ابزارهای ارتباطی بار سنگینی بر دوش آموزش و پرورش است.

-باغ گلی مدرک دکتری در رشته علوم تربیتی دارد. تحصیلات دانشگاهی او مرتبط است ولی فقدان سوابق اجرایی و مدیریت در آموزش و پرورش و عدم استخدام کاری، توانایی و تخصص لازم را در مدیریت آموزش و پرورش دارا نیست

-او تدریس در مقاطع تحصیلی ندارد و فقط ۳ سال مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی بوده است که محدود به مدرسه امام رضا (ع) است. این مدارس خاص بوده و هیات امنایی است و نمی تواند نمونه جامعی برای پیاده سازی الگوهای تعلیم و تربیت در کل کشور باشد.

-او انتقاد از وضعیت موجود دارد ولی تعهدات و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات را ارائه نکرد.

-برای رفع مشکلات معلمان و افزایش انگیزه آنها، نظر به برنامه خاصی ندارد.

-انتظار می رفت برنامه او مفصل، دقیق و جامع باشد ولی بسیار مختصر و بدون ورود به جزییات است.

-نقاط ضعف برنامه باغ گلی به شرح زیر است: عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه های اجرایی ارائه شده، نگاه بسیار سطحی نسبت به مشکلات آموزش و پرورش، عدم آشنایی با نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش، عدم انطباق برنامه با اسناد بالادستی. برنامه های او برنامه نیست، اهداف سند تحول آموزش و پرورش است.

-مدیری نیاز داریم که شناخت کافی از مسایل و چالشها و چگونگی عبور از بحران داشته باشد. آموزش و پرورش امروز نیروی قوی و میدانی می خواهد که تجربه داشته باشد که آقای باغگلی فاقد آن است.

-او سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارد. او از جامعه معلمان نیست و صرفا مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی بوده است.

-نظر نهایی کمیسیون: در برنامه او پیشنهاد مناسبی دیده نشده است. تحصیلات دانشگاهی اش مرتبط است. بنابراین ضمن احترام به او و رییس جمهور، کمیسیون تصدی او برای پست آموزش و پرورش را موافق نبوده و ایشان فاقد صلاحیت لازم است.

 

*** جلال رشیدی کوچی / مخالفت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

 

جلال رشیدی کوچی در مخالفت با برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس گفت:

ای کاش موضوع شفافیت تصویب شده بود تا مزایای این امر برای مردم و کشور مشخص می‌شد.

وزرات آموزش و پرورش از کلیدی‌ترین وزراتخانه‌های کشور است و نیروهایی که در این وزارتخانه فعالیت می‌کنند به اندازه خود بزرگ و فرهیخته هستند. انتظار این بود که فردی بزرگ در حیطه آموزش و پرورش انتخاب شود. انتظار می‌رفت فردی انتخاب شود که از بدنه آموزش و پرورش باشد. امروز چشم صدها هزار فرهنگی به این مجلس دوخته شده است.

 

این نماینده مجلس در پایان، اضافه کرد:

ایشان – گزینه پیشنهادی – قطعا یکی از رویش‌های انقلاب است به شرط اینکه در جای خودش استفاده شود. متاسفانه برنامه‌های وزیر پیشنهادی علی رغم اینکه آرمانگرا بود، اما منطبق با خواسته‌های جامعه فرهنگیان نبود و این عدم انطباق به کشور و دولت لطمه خواهد زد.

 

*** علی اصغر عنابستانی/  موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

 

نماینده سبزوار در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت:

برنامه های آقای باغگلی قابل دفاع است. چرا فراموش می کنیم که ژنرال های تدبیر و امید چه بر سر این ملت آوردند؟

 

علی اصغر عنابستانی، در ادامه افزود:

می گویند روزهای سختی داریم و فرصت آزمون و خطا نداریم اما سوالم این است مگر آن روزها سخت نبود و جنگ نبود که کشور را به جوانان سپردیم؟ نسل جوان ۴۰ سال به نظاره نشسته اند و ایده هایشان مثل بغض در گلو مانده است. جوانان خون دل خورده اند. جوانان را به خامی متهم می کنند تا دستشان کوتاه نشود.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس در پایان، عنوان داشت:

به نسلی که ایده دارد فرصت بدهید. من ۱۶ سال قبل در شهرداری مشهد به امثال باغگلی فرصت دادم و نتیجه گرفتم. به جوانی که برنامه دارد، انقلابی است و تخصص دارد فرصت بدهید.

 

*** جعفر راستی/ موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

 

جعفر راستیدر موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت:

بعد از چند دهه مردم ایران توانستند رئیس جمهور انقلابی و پاکدست انتخاب کنند که کمتر زمانی وجود داشت که قوای مقننه و قضاییه انقلابی و جهادی بودند پس مجلس انقلابی گل به دروازه خودی نزند.

 

وی امتیاز کابینه رئیسی را جوان گرایی و غیرجناحی بودن دانست و گفت:

آن هایی که می گویند آقای باغگلی برای وزارت آموزش و پرورش جوان است دقت کنند که پیامبر اکرم (ص) در ۴۰ سالگی به رسالت مبعوث شد و رهبری در ۴۲ سالگی رئیس جمهور شد و فرماندهان جنگ تحمیلی هم از جوانان بودند.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه شبکه های معاند علیه باغگلی به فضاسازی پرداخته اند، گفت:

آنها که امروز از بدنه آموزش و پرورش ایراد می گیرند در ۱۲ دوره قبلی کجا بودند؟ آنها همه وزیر و معاون و مدیرکلی بودند که اجازه تحول در وزارت آموزش و پرورش را ندادند. یک بار بگذارید فرزندان راستین انقلاب بیایند و آموزش و پرورش را سامان دهند. تسلیم توطئه های دشمنان نشوید؛ چون آنان نسل آینده ما را هدف قرار دادند.

ما به نگاهی نو و جوان نیاز داریم. کسی که زیر بیرق سند ننگین ۲۰۳۰ پرورش پیدا کند نمی تواند مثل جوانان هشت سال دفاع مقدس بوده اند.

 

نماینده شبستر در پایان، خطاب به معلمان و کارکنان آموزش و پرورش گفت:

جوانی مثل باغگلی می توانند در این وزارتخانه تحول ایجاد کند. او می تواند مشکلات را مرتفع نماید.

مصلحت مجلس انقلابی در آن است که افرادی با نگاه نو و فارغ از جریانات قبلی را سر کار آورد. البته که مجلس ضمن همکاری با دولت رئیسی از جایگاه خود هم دفاع می کند پس وزرا خیال نکنند که اگر امروز از فردی دفاع کردیم در صورت تغییر رویکرد او همچنان مدافع خواهیم بود بلکه باید وزرا پاسخگو باشند.

 

*** سیدکاظم دلخوش / مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

 

نماینده مردم صومعه سرا در مخالفت با وزیر آموزش و پرورش گفت:

از آقای رئیسی صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. آقای رئیسی اگر نمایندگان مردم ایران دغدغه دادند این دغدغه به این دلیل است که وزارتخانه را به ناجی بسپارند.

اگر مخالفتی می کنیم به دلیل جوان بودن آقای باغگلی نیست. اگر با وزیری مخالفت می کنیم، دوست داریم بهترین ها برای مردم اتفاق بیفتند و مردم این فرصت را آخرین فرصت خود می دانند.

ما مخالفتی با وزیر جوان نداریم و نسبت به این امر افتخار می کنیم. ۵٠ میلیون نفر خانواده آموزش و پرورش است که ٢ میلیون فرهیخته و ١۵ میلیون دانش آموز را شامل می شود. ۵٠ میلیون نفر چشمشان به ابن جایگاه است و باید برای فرهنگ و آموزش کشور جایگاه ویژه مطرح شود. ما فردی که آموزش ندیده بود را به جبهه و جنگ نمی فرستادیم و در مقابل نیز می توان از آدم های پخته تری برای این وزارتخانه استفاده کرد.

 

سیدکاظم دلخوش در پایان، تصریح کرد: آقای باغگلی باید توجه داشته باشد که وقتی افراد پخته در این جایگاه وجود دارند، اگر از بیرون از این تشکیلات به فردی رای بدهیم توهین است. تا جایی که عمر دارم مهدکودک ها را مردها اداره نمی کردند.

اگر می خواهیم وزیری برای آموزش و پرورش انتخاب کنیم باید سابقه کاری او را نگاه کنیم که حداقل ۱۰ الی ۱۵ سال سابقه کاری داشته باشد.

درباره مطالبات فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش تاکنون هیچ توفیقی نداشته است و آقای باغگلی نیز نمی تواند در خصوص زندگی فرهنگیان کاری انجام بدهد.

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه