کد خبر:280883
پ
گمرک
گمرک ایران:

کمتر از یک میلیارد دلار تلفن همراه در سال ۱۴۰۲ وارد کشور شده است

بر اساس اعلام گمرک ایران، از ابتدای امسال و تا پایان مردادماه، ۹۱۳ میلیون دلار موبایل وارد ایران شده و سهم ۳٫۷۷ درصدی از ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

بر اساس اعلام گمرک ایران، از ابتدای امسال و تا پایان مردادماه، ۹۱۳ میلیون دلار موبایل وارد ایران شده و سهم ۳٫۷۷ درصدی از ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

 

*** جزئیات واردات تلفن همراه در سال ۱۴۰۲

 

به گزارش پژواک، گمرک اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲٫۸ میلیارد دلار صرف واردات تلفن همراه شده است. ارز ریالی واردات این کالا نیز معادل ۶۴ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان اعلام شد. این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴٫۱ میلیارد دلار صرف واردات تلفن همراه به کشور شده بود.

اگر این اعداد را تقسیم بر تعداد ماه‌های سال کنیم، در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب و به طور میانگین، ماهیانه ۳۴۰ و ۲۳۰ میلیون دلار صرف واردات موبایل به کشور شده بود.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ به طور میانگین ماهیانه ۱۸۳ میلیون دلار موبایل به کشور وارد شده است. واردات تلفن همراه به کشور طی دو سال گذشته روند نزولی به خود گرفته است و این خبر خوبی نیست. کاهش ورود تلفن همراه به معنای دسترسی کمتر به گوشی‌های به‌روز است که در آینده نه‌چندان دور می‌تواند اثرات سوء بسیاری داشته باشد.

به‌نظر می‌رسد یکی از عوامل این میزان کاهش، ممنوعیت واردات تجاری آیفون ۱۴ به کشور باشد. وضعیت اقتصادی و کم شدن قدرت خرید مردم و برنامه‌ریزی‌های دولت برای تولید تلفن همراه بومی می‌تواند از دلایل دیگر این افت محسوب شود.

ناگفته نماند دلایل ممنوعیت واردات سری‌‌های جدید آیفون هیچ‌گاه به‌طور رسمی و شفاف اعلام نشده است، اما به‌نظر می‌رسد به تلاش‌های برخی نمایندگان مجلس برای عدم واردات کالاهای آمریکایی بازمی‌گردد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه