کد خبر:276851
پ
amd-ryzen-7000-mobile-processors-1024×550
پژواک گزارش می دهد:

پردازنده‌های جدید رایزن ۷۰۰۰ AMD معرفی شدند

پردازنده‌های جدید رایزن ۷۰۰۰ AMD برای لپ‌تاپ‌ها با حداکثر ۱۶ هسته معرفی شدند

پردازنده‌های جدید رایزن ۷۰۰۰ AMD برای لپ‌تاپ‌ها با حداکثر ۱۶ هسته معرفی شدند.

 

*** پردازنده‌های جدید رایزن ۷۰۰۰ AMD معرفی شدند

 

به گزارش پژواک، لپ‌تاپ‌ها سال ۲۰۲۳ قدرتمندتر از همیشه ظاهر خواهند شد؛ چرا که بعد از پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل، حالا نوبت به پردازنده‌های جدید رایزن ۷۰۰۰ AMD برای لپ‌تاپ‌ها رسیده است. این پردازنده‌ها البته با معماری‌های مختلفی از Zen 2 گرفته تا Zen 4 از راه می‌رسند.

قدرتمندترین پردازنده‌های لپ‌تاپ AMD مانند اینتل، پسوند HX را یدک می‌کشند. بالاترین عضو این خانواده، رایزن ۹ ۷۹۴۵HX نام دارد که از معماری Zen 4 بهره می‌برد. این پردازنده به ۱۶ هسته و ۳۲ رشته مجهز شده است و حداکثر فرکانس ۵٫۴ گیگاهرتز با ۸۰ مگابایت حافظه کش دارد. توان طراحی حرارتی این پردازنده بین ۵۵ تا ۷۵ وات قرار گرفته است.

در نگاه اول این پردازنده پایین‌تر از پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل قرار می‌گیرد؛ چرا که پردازنده‌ای مانند Core i9-13980HX از ۲۴ هسته بهره می‌برد و طبق ادعای سازنده‌اش، سریع‌ترین پردازنده لپ‌تاپ است. اما پردازنده اینتل طراحی هیبریدی دارد، در حالی که پردازنده AMD از طراحی عادی بهره می‌برد.

درحقیقت در پردازنده اینتل تنها با ۸ هسته قدرتمند روبه‌رو هستیم و ۱۶ هسته دیگر از نوع کم‌مصرف هستند. این در حالی است که تمام ۱۶ هسته پردازنده AMD از نوع Zen 4 و با عملکرد بالا هستند. بنابراین پردازنده AMD، دو برابر هسته‌های قدرتمند بیشتری دارد، بااین‌حال نمی‌دانیم در دنیای واقعی این پردازنده‌ها چه عملکردی از خودشان نشان می‌دهند.

به گفته AMD، پردازنده‌های جدید HX در مقایسه با رایزن ۶۹۰۰HX تا ۷۸ درصد عملکرد بهتری در Cinebench دارند. این خانواده از پردازنده‌های AMD شامل چهار عضو می‌شود که دو مورد آن از نوع رایزن ۹، یکی از نوع رایزن ۷ و آخری از نوع رایزن ۵ است که همگی در فوریه از راه می‌رسند. مشخصات آن‌ها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

 

در ادامه نوبت به پردازنده‌های سری رایزن ۷۰۴۵ می‌رسد که احتمالاً در اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ مانند الین ویر M16 و M18 مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پردازنده‌ها با معماری Zen 4 و لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته شده‌اند و در بالاترین نسخه، ۱۶ هسته و ۳۲ رشته دارند.

در ادامه با پردازنده‌های سری رایزن ۷۰۴۰ روبه‌رو هستیم که آن‌ها هم با معماری Zen 4 ساخته شده‌اند، اما ۴ نانومتری هستند. این پردازنده‌ها حداکثر ۸ هسته و ۱۶ رشته دارند و در بالاترین حالت فرکانس ۵٫۲ گیگاهرتز را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

پردازنده‌های سری رایزن ۷۰۳۵ با معماری +Zen 3 و لیتوگرافی ۶ نانومتری ساخته شده‌اند که از رم DDR5 پشتیبانی می‌کنند و حداکثر ۸ هسته دارند. درنهایت هم با پردازنده‌های رایزن ۷۰۳۰ با معماری Zen 3 و رایزن ۷۰۲۰ با معماری Zen 2 روبه‌رو هستیم.

لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های ۷۰۴۰ در ماه مارس از راه می‌رسند و لپ‌تاپ‌های دارای پردازنده‌های ۷۰۴۵ در ماه فوریه روانه بازار خواهند شد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه