کد خبر:282970
پ
هواوی
پژواک گزارش می‌دهد:

هواوی از سیستم‌عامل جدید و مستقل خود با نام HarmonyOS Next رونمایی کرد

روز گذشته شرکت هواوی از سیستم‌عامل جدید خود با نام HarmonyOS Next در کشور چین رونمایی کرد.

روز گذشته شرکت هواوی از سیستم‌عامل جدید خود با نام HarmonyOS Next در کشور چین رونمایی کرد.

 

*** سیستم‌عامل جدید هواوی 

 

به گزارش پژواک، این سیستم‌عامل برخلاف نسخه‌ معمولی HarmonyOS بر پایه پروژه متن باز اندروید (Android AOSP) طراحی نشده است.

بعلاوه سیستم‌عامل جدید به هیچ وجه با اندروید و برنامه‌های آن سازگاری ندارد. سازندگان از HarmonyOS Next تحت عنوان هارمونی خالص‌سازی شده (purebred Harmony) یاد می‌کنند.

دلیل این نامگذاری این است که سیستم‌عامل جدید روی هسته HarmonyOS ساخته شده و از برنامه‌هایی که به‌طور خاص برای آن نوشته شده‌اند؛ استفاده می‌کند.

یو چنگ‌دونگ در جریان کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته اعلام کرد که کرنل HarmonyOS نسبت به نمونه سنتی (احتمالا لینوکس) برتری داشته و برای استفاده در دستگاه‌های مختلف و تمامی سناریوها مناسب است. به گفته وی، HarmonyOS یک سیستم‌عامل واقعی به‌شمار رفته و تمامی مولفه‌های آن از زبان برنامه‌نویسی گرفته تا کامپایلر به‌صورت کاملا بومی توسعه یافته است.

هواوی ساختار سیستم‌عامل را تشریح نموده و حتی یک مدل هوش مصنوعی یکپارچه با نام Pangu را نیز در اختیار دارد. این مدل با فریم‌ورک MindSpore کار می‌کند. طبیعتا کمپانی چینی از محیط‌های توسعه و برنامه‌نویسی خاص خود، یک کامپایلر (Ark Complier) و زبان‌های برنامه‌نویسی شامل ArkTS و Cangjie بهره گرفته است.

 

 

کرنل این سیستم‌عامل، HarmonyOS و فایل سیستمی آن نیز EROFS/HMDFS نامگذاری شده است. به گفته نمایندگان هواوی در حال حاضر بیش از ۲۰۰ اپلیکیشن برای سیستم‌عامل HarmonyOS Next توسعه یافته است. بیش از ۶۰ تیم سازنده در پروژه تولید بازی مشارکت داشته و بیش از ۷۰ عنوان بازی در دست تولید هستند. به‌طور کلی انتظار می‌رود که تا پایان سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۰۰۰ عنوان برنامه برای HarmonyOS Next منتشر شود.

بایستی توجه داشت که HarmonyOS Next در وهله نخست برای بازار چین ارائه می‌شود؛ کشوری که هواوی در آن از جایگاه قدرتمندی برخوردار است. با توجه به موفقیت پرچمداران سری میت ۶۰ و نوا ۱۲، شرکای هواوی ترجیح می‌دهند تا استقلال کامل این شرکت از اندروید را نادیده نگیرند. در نتیجه شرکای هواوی به شکلی جدی در فرآیند توسعه مشارکت دارند.

 

 

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که تا پایان سال ۲۰۲۴ سیستم‌عامل HarmonyOS از iOS پیشی گرفته و به دومین سیستم‌عامل موبایلی کشور چین پس از اندروید تبدیل شود. با توجه به ظرفیت بازار چین، تحقق چنین سناریویی بسیار محتمل به‌نظر می‌رسد.

نسخه بتا بسته HarmonyOS Next هم‌اکنون برای گوشی‌های هواوی میت ۶۰، میت ۶۰ پرو و میت X5 منتشر شده است. نسخه نهایی این سیستم‌عامل احتمالا در ۳ ماهه سوم سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه