کد خبر:270947
پ
متاورس
پژواک گزارش می‌دهد:

مالیات بر ارزش افزوده در متاورس

با افزایش محبوبیت متاورس، رویدادهای بیشتری به واقعیت مجازی تغییر خواهند کرد و همین موضوع باعث مطرح شدن مالیات بر ارزش افزوده در متاورس شده است.

با افزایش محبوبیت متاورس، رویدادهای بیشتری به واقعیت مجازی تغییر خواهند کرد و همین موضوع باعث مطرح شدن مالیات بر ارزش افزوده در متاورس شده است.

 

***  ایده یک دنیای مجازی سه بعدی به هم پیوسته

 

به گزارش پژواک، “Metaverse” جدیدترین کلمه رایج در اینترنت است – ایده یک دنیای مجازی سه بعدی به هم پیوسته که در آن کاربران می توانند کار کنند، بازی کنند و معاشرت کنند برای بسیاری هیجان انگیز است.

اگرچه واژه متاورس در ابتدا توسط نیل استفنسون در سال ۱۹۹۲ در رمانش به نام «سقوط برفی» ابداع شد، اما پس از اینکه فیس بوک در اکتبر ۲۰۲۱ نام خود را به عنوان متا تغییر نام داد، مورد توجه عمومی قرار گرفت.

اندکی پس از آن، بسیاری از شرکت‌های فناوری شروع به بحث در مورد پتانسیل آشکار کردند. که متاورس برای کسب و کار آنها دارد.

متاورس پتانسیل بسیار زیادی برای تغییر نحوه برگزاری جلسات آنلاین و رویدادهای مجازی دارد.

 به‌دلیل ماهیت بسیار فراگیر و توسعه پذیر، متاورس می‌تواند برای میزبانی رویدادها با هر اندازه و نوع، از جلسات اداری کوچک گرفته تا کنفرانس های بزرگ استفاده شود.

 در آینده، ممکن است پلتفرم‌های کنفرانس سنتی را به نفع محیط‌های مجازی کنار بگذاریم که در آن با آواتارهای دیگر شرکت‌کنندگان تعامل خواهیم داشت.

 

*** مالیات بر ارزش افزوده در متاورس

 

مالیات بر ارزش افزوده چگونه در این واقعیت مجازی قرار می گیرد؟ با توجه به محبوبیت روزافزون رویدادهای متاورس، ناگزیر این سوال مطرح می‌شود که آیا بلیط رویدادهای مجازی باید مانند همتایان فیزیکی‌شان رفتار مالیاتی داشته باشد یا اینکه باید مانند هر سرویس دیجیتال دیگری با آنها رفتار شود.

قانون مالیات بر ارزش افزوده اتحادیه اروپا خدمات دیجیتال (“خدمات ارائه شده به صورت الکترونیکی”) را به عنوان خدمات ارائه شده از طریق اینترنت یا یک شبکه الکترونیکی تعریف می‌کند، که ماهیت آن باعث می شود که عرضه آنها اساساً خودکار باشد، که شامل حداقل مداخله انسانی و در غیاب فناوری اطلاعات غیرممکن است.

رویدادهای آنلاینی که نیاز به مشارکت انسانی در زمان واقعی از طرف سازمان دهندگان دارند (به عنوان مثال، یک کنفرانس مجازی با جلسات زنده) بعید است که این تعریف را برآورده کنند.

 نمونه‌ای از یک فعالیت مجازی که می‌تواند به عنوان یک سرویس دیجیتال واجد شرایط باشد، یک نمایشگاه آنلاین است که در آن برگزار کننده به سادگی به کاربران مجازی اجازه می‌دهد تا به یک مکان مجازی خاص وارد شوند اما در زمان واقعی با آن‌ها تعامل برقرار نمی‌کنند.

 این واقعیت که چنین رویدادی امکان تعامل انسانی در زمان واقعی را بین شرکت کنندگان در رویداد فراهم می کند، بی ربط است زیرا فقط مشارکت طرف تامین کننده برای اهداف مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته می شود.

 

*** قانون مالیات بر ارزش افزوده اتحادیه اروپا 

 

قانون مالیات بر ارزش افزوده اتحادیه اروپا شامل قانون خاصی برای پذیرش در رویدادها است.

 از آنجایی که این قانون در ابتدا برای رویدادهای فیزیکی طراحی شده بود، این سوال مطرح می‌شود که آیا می‌تواند برای رویدادی که کاملاً در متاوره اتفاق می‌افتد نیز اعمال شود.

 به‌عبارت دیگر، آیا فعالیت های مجازی را می‌توان یک رویداد برای اهداف مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفت؟

قانون مالیات بر ارزش افزوده اتحادیه اروپا اصطلاح “رویداد” را تعریف نمی‌کند.

 خوشبختانه، برخی از راهنمایی‌ها در مورد این مفهوم توسط دیوان عدالت اتحادیه اروپا (CJEU) ارائه شده است. 

در یکی از پرونده‌ها دادگاه حکم داد که؛ “پذیرش در رویدادها” معادل حق ورود به یک مکان نیست، بلکه این اصطلاح حق شرکت در یک فعالیت مانند یک مکان را در بر می‌گیرد. 

دوره یا سمینار به عبارت دیگر، یک رویداد نیازی به دسترسی به یک مکان فیزیکی خاص ندارد. این مشارکت است که مهم است.

 

در نظر خود در مورد همین پرونده، وکیل عمومی النور شارپستون برخی از ویژگی‌های دیگر رویدادها را نشان داد – فعالیت‌های تقسیم‌ناپذیری که از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند که در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شوند و به موضوعی از پیش تعریف‌شده مربوط می‌شوند. این بدان معنی است که رویدادهای متاورس ممکن است به عنوان رویدادهایی برای اهداف مالیات بر ارزش افزوده اتحادیه اروپا واجد شرایط شوند، اگر کوتاه، بدون وقفه و از قبل برنامه ریزی شده باشند.

 

پس از مشخص شدن اینکه فعالیت‌ها در متاورس ممکن است از منظر مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان رویداد یا خدمات دیجیتال در نظر گرفته شوند، اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به رفتار مالیاتی هر دو دسته بیندازیم.

 

*** رفتار مالیاتی خدمات دیجیتال

 

بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده اتحادیه اروپا، خدمات دیجیتال در کشوری که مشتری در آن مستقر است، آدرس دائمی خود را دارد یا معمولاً در آن ساکن است مشمول مالیات است.

 اگر مشتری شماره شناسایی مالیات بر ارزش افزوده خود را به فروشنده ارائه دهد (تجارت به تجارت، B2B، فروش)، فروشنده نیازی به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از معامله ندارد زیرا مکانیسم شارژ معکوس اعمال می‌شود. 

این بدان معناست که مشتری باید مالیات بر ارزش افزوده فروش را در نظر بگیرد.

اگر خدمات دیجیتال برای مقاصد خصوصی (کسب و کار به مصرف کننده، B2C، فروش) خریداری می شوند، فروشنده باید مکان هر مشتری را تعیین کند تا نرخ مالیات صحیح را دریافت کند. 

این می‌تواند بر اساس چندین شاخص مانند آدرس صورتحساب، جزئیات بانک یا آدرس IP انجام شود.

 

***رسیدگی مالیاتی به رویدادها

 

به گزارش پژواک، گفتنی است؛ قوانین فعلی مالیات بر ارزش افزوده اتحادیه اروپا شامل یک قانون ویژه برای پذیرش در رویدادها است که می گوید پذیرش در رویدادها در کشوری که رویداد در آن برگزار می شود مشمول مالیات است.

در حالی که ممکن است این قانون در دنیای فیزیکی که مکان رویداد را می‌توان به یک مکان جغرافیایی خاص تعیین کرد، آسان است، به نظر نمی‌رسد برای واقعیت مجازی که هیچ ارتباطی با قلمرو خاصی ندارد، مناسب باشد.

از آنجایی که برگزارکنندگان رویداد می توانند در چندین کشور مستقر شوند، ممکن است تعیین اینکه کدام یک از آنها باید به عنوان مکانی که رویداد در آن برگزار می شود در نظر گرفته شود، آسان نباشد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه