کد خبر:270284
پ
صالحی مدیر واحد شکایت سامانه اینماد
مدیر واحد شکایت سامانه اینماد وزارت صنعت:

ساز و کار شکایت از کسب و کارهای اینترنتی

مدیر واحد شکایت سامانه اینماد وزارت صنعت، ساز و کار شکایت از کسب و کارهای اینترنتی را تشریح کرد.

مدیر واحد شکایت سامانه اینماد وزارت صنعت، ساز و کار شکایت از کسب و کارهای اینترنتی را تشریح کرد.

 

*** ساز و کار شکایت از کسب و کارهای اینترنتی

 

به گزارش پژواک، نسیم صالحی در گفتگو با رسانه ملی پیرامون ساز و کار شکایت از کسب و کارهای اینترنتی، اظهار داشت:

همانطور که مستحضر هستید مرکز توسعه تجارت الکترونیک از سال ۱۳۸۹ با سامانه کسب وکارها اینترنتی با اعطای اینماد از همان سال بنا بر وظایف قانونی خودش در جهت حمایت از حقوق مصرف کننده در تجارتمحلی برای ثبت شکایت ایجاد کرده بودند.

مرکز توسعه به منظور ارتقا عملکرد بهبود فرایندها بازنویسی سامانه نماید اعتماد الکترونیکی را در دستور کار خود قرار داده است.

در بازرسی جدید چالش های جدید که با آن روبه رو بودیم بررسی کردیم.

از جمله این چالش‌ها برای مصرف کنندگان، این بود که؛ مصرف کنندگان نمی‌دانستند به کدام سازمان مراجعه و چه اسناد و مدارکی را باید ارائه دهد و بین مراجع مختلف برای شکایت سردرگم که همین موضوع باعث می‌شد تا علاوه بر پرداخت هزینه‌های زیاد زمان زیادی را نیز برای شکایت می‌گذاشتند.

 

مدیر واحد شکایت سامانه اینماد وزارت صنعت در ادامه افزود:

از جمله چالش‌های موجود در سمت فروشندگان نیز مواردی همچون؛ باید به مراجع مختلف پاسخگو بود و دفاعیات خود را نیز مطرح می‌کرد کسب و کار خودش را تعطیل می کرد مطرح بود.

لازم به ذکر است، سازمان‌ها نیز مشکلاتی را داشتند که با بررسی چالش ها به سامانه ثبت شکایت درگاه واحد ثبت شکایت به مرکز تخصصی خودش ارجاع داده می‌شود.

 

*** ساز و کار فعالیت سامانه

 

وی همچنین ضمن ابراز امیدواری از رونمایی سامانه در ابتای سال جدید، اظهار داشت:

خریداران محترم حتما وقتی وارد سایتی می شوند شناسنامه و نماد اعتماد آن کسب و کار را حتما بررسی کنند چون ما در شنانامه شکایت های بدون پاسخ و کوتاهی در پاسخگویی شرکت ها را قرار دادیم که بتوانند میزان ریسک خودشان را بررسی کنند و از همنا جا می توانند شکایت خودشان را ثبت کنند.

ابتدا فرایند مذاکره بین خریدار و مصرف کننده اتفاق می افتد و اگر نتیجه نگیرد بر اساس کار و خذمتی که کسب و کار ارائه می دهد به سازمان مربوط ارجاع داده می شود و از طریق مراجع مختلف پیگیری می شود و نتیجه از طریق همین سامانه به مصرف کننده اعلام خواهد شد.

 

*** مصرف کننده تحت چه شرایطی می‌تواند از فروشنده شکایت کند؟

 

مدیر واحد شکایت سامانه اینماد در ادامه بیان داشت:

در سامانه جدید شکایت را صرفا بر مبنای ثبت اطلاعات تراکنش پرداخت قرار داده ایم وکه باید اطلاعات ان شامل شماره مرجع و شماره پایانه شیا شماره ترمینال تاریخ خرید مبلغ خرید را باید حتما وارد کند و بعد از استعلام از بانک مرکزی در نهایت مصرف کننده می تواند ثبت شکایت بکند.

در واقع کسانی که از درگاه شاپرک خرید خود را انجام داده باشند وآن برگه واریز وجه را داشته باشند امکان ثبت شکایت دارند و اگر خریدار مبلغ را نقدی پرداخت کرده باشند امکان ثبت شکایت را ندارند.

پیشنهاد ما به خریداران زمانی که خرید را انجام می‌دهند حتما این اطلاعات را ذخیره کنند و زمانی که خرید را انجام می‌دهند حتما ذخیره بکنند تا درصورت اینکه اگر مشکلی پیش آمد بتوانند در سامانه ثبت شکایت انجام بدهند.

 

*** چه تعداد شکایت در روز به سامانه اینماد می‌شود؟

 

به گزارش پژواک، مدیر واحد شکایت سامانه اینماد وزارت صنعت در پایان، افزود:

به‌طور میانگین ماهانه حدودا ۲۶۰۰ مورد ثبت شکایت در سامانه انجام می‌شود بیشتر شکایت‌ها باتوجه به شیوع کرونا مربوط به خرید دیجیتال می‌باشد.

در ابتدای شروع کارتلاش داریم اطلاع رسانی کنیم که امکان ثبت شکایت را به‌صورت قبل داشته باشیم تا خریداران این آگاهی رو داشته باشند تا در صورت بروز مشکل بتوانند امکان رسیدگی داشته باشد.

یکی از چالش‌ها ایجاد شکایت های تکراری بود که در سامانه جدید این موضوع به این روش حل کردیم که امکان ثبت اطلاعات تکراری وجود نداشته باشد.

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه