کد خبر:270177
پ
شاخص پیشوایی
رئیس سازمان ملی بهره‌وری در مصاحبه اختصاصی با صنایع اذعان کرد

افت یک درصدی بهره‌وری در کشور در یک دهه گذشته/ ضرورت هدایت سرمایه‌ قابل توجه به سمت ماشین‌آلات برای جلوگیری از چالش بهره‌وری در آینده/ پاداش اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دولتی مشروط به کسب شاخص‌های بهره‌وری ایده‌آل خواهد شد

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با اذعان به افت یک درصدی بهره‌وری کشور در یک دهه گذشته، ضمن تاکید بر ضرورت هدایت سرمایه‌ قابل توجه به سمت ماشین‌آلات برای جلوگیری از چالش بهره‌وری در آینده، از پاداش اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دولتی مشروط به کسب شاخص‌های بهره‌وری ایده‌آل از سوی این اعضاء، از سال آینده خبر داد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با اذعان به افت یک درصدی بهره‌وری کشور در یک دهه گذشته، ضمن تاکید بر ضرورت هدایت سرمایه‌ قابل توجه به سمت ماشین‌آلات برای جلوگیری از چالش بهره‌وری در آینده، از پاداش اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دولتی مشروط به کسب شاخص‌های بهره‌وری ایده‌آل از سوی این اعضاء، از سال آینده خبر داد.

 

*** ضرورت توجه به بهره‌وری در نظام مدیریتی کشور

 

به گزارش پژواک، به نقل از صنایع، بهره‌وری از مفاهیم علم اقتصاد و مدیریت است که به‌ دست آوردن حداکثر سود ممکن با بهره‌گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و… به منظور ارتقای رفاه جامعه، تعبیر می‌شود.

کارشناسان نیز سالهای زیادی است تاکید دارند برای ایجاد رفاه، معیشت و حیات بهتری برای مردم کشور و حتی نسل‌های آینده لازم است در مسیر ارتقا سطح بهره‌وری در کشور حرکت کنیم و با توجه به شرایط امروز کشور، بهره‌وری برای ما دیگر، یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.

با توجه به اهمیت این موضوع و کسب اطلاعات بیشتر از وضع بهره‌وری در کشور و همچنین برنامه‌ها و اقدامات دولت برای دستیابی به این مهم، خبرنگار صنایع گفتگویی اختصاصی را با رئیس سازمان ملی بهره‌وری کشور انجام داده‌ است که در ادامه که خلاصه‌ای از این گفتگو را ملاحظه خواهید نمود.

 

*** بهره‌وری در یک دهه اخیر

 

رئیس سازمان ملی بهره‌وری در ابتدای این گفتگو و به منظور ارائه تصویری روشن از میزان بهره‌وری یک دهه اخیر در کشورمان، اظهار داشت:

در ۱۰ سال گذشته متوسط رشد بهره‌وری کل کشور ( شاخص TSD) که مربوط به میزان تولید نا‌خالصی ملی می‌شود با رشد منفی یک درصد، روند مطلوبی نداشته است.

اما در سال ۹۹ شاهد رشد ۵٫۷ درصدی بوده‌ایم که امیدواریم با هدف‌گذاری که دولت در سال ۱۴۰۱ انجام داده است و با پیش‌بینی رشد ۳٫۵ درصدی اقتصاد از محل بهره‌وری، بتوانیم شاهد استمرار رشد شاخص TSD در سال‌های آتی باشیم.

 

*** دلایل عدم افزایش بهره‌روی

 

میرسامان پیشوایی در تشریح عمده دلایلی که باعث عدم افزایش بهره‌وری در حوزه صنعت و تولید می‌شود، توضیح داد:
در حوزه صنعت مهم‌ترین نکته که باید به آن توجه شود بحث نرخ تشکیل سرمایه به ویژه در حوزه ماشین آلات است.

 

وی در ادامه تصریح کرد:
نرخ تشکیل سرمایه خالص در کشور روند مطلوبی ندارد و نکته قابل تامل در این میان این است که عمده‌ نرخ تشکیل سرمایه‌ای که در کشور وجود دارد در بخش ساختمان ارائه می‌شود.

لذا اگر نتوانیم سرمایه قابل توجهی را به سمت ماشین آلات هدایت کنیم قطعا بهره‌وری آینده کشور دچار چالش خواهد شد.

 

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه پنجره زمانی موجود برای جبران این عقب ماندگی بسیار محدود است، ادامه داد:

ضرورت دارد که در دو سال آینده تمرکز ویژه‌ای برای تشکیل سرمایه ثابت در حوزه صنعت و ماشین آلات داشته باشیم.

 

*** الزامات رشد بهره‌وری

 

پیشوایی ضمن اشاره به اینکه حوزه صنعت نیازمند مداخله‌های کلیدی است، اظهار کرد:

یکی از مداخله‌های جدی که باید انجام شود؛ بحث توانمند‌سازی است؛ چراکه بسیاری از مدیران کشور نسبت به حوزه بهره‌وری اطلاعات کافی ندارند و به همین دلیل ضرورت دارد توانمند‌سازی در این حوزه انجام شود.

 

وی در ادامه افزود:
نکته دیگری که باید به آن توجه شود افزایش فعالیت کمیته‌های بهره‌وری بخشی است که وزارت صنعت نیز دارای این کمیته‌های بهره‌وری می‌باشد که این می‌تواند چرخه بهره‌وری که توسط سازمان ملی بهره‌وری و حذف قانون برنامه ششم ابلاغ شده است را در بخش‌های مختلف مستقر کند.

 

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه بحث قیمت‎گذاری دستوری از دیگر مشکلات حوزه صنعت است، تاکید کرد:

اگر منابع قیمت‌گذاری دستوری چه از طریق دولت و چه از طریق مردم به صنعت بازنگردد؛ می‌تواند در بهره‌وری تاثیر جدی بگذارد و منجر به این شود که صنایع کشور نتوانند برای رسیدن به سطوح بالاتر تجدید قوا کنند.

 

*** برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه بهره‌وری

 

به گزارش پژواک، پیشوایی ضمن اشاره به اقدامات جدیدی که در دولت سیزدهم در حال انجام شدن می‌باشد، بیان کرد:

یکی از اتفاقات جدی که در دولت جدید در حال انجام شدن است؛ شکل‌گیری حرکت ملی بهره‌وری است.

در حال حاضر کمیته‌های استانی و کمیته‌های دستگاهی فعال هستند و شروع به گزارش‌گیری از بخش‌های مختلف و برنامه‌ریزی برای اجرای دوره‌های توانمند‌سازی کرده‌ایم.

چراکه نیاز جدی به شبکه‌سازی و توانمند‌‌سازی برای کارشناسان، مدیران و نخبگانی که در حوزه بهره‌وری در دستگاه دولتی، خصوصی و تعاونی ایفای نقش می‌کنند وجود دارد.

 

رئیس سازمان ملی بهره‌وری در پایان با تاکید بر اینکه ارتباطات خوبی بین سازمان ملی بهره‌وری و اتاق‌های اصناف، بازگانی و تعاون شکل گرفته است، اضافه کرد:

این اقدامات در کنار حذف قانون بودجه ۱۴۰۱ می‌تواند منجر به حضور جدی و پر رنگ بخش خصوصی و شرکت‌های دولتی برای اخذ شاخص‌های بهره‌وری شود.

شایان ذکر است، پاداش اعضای هیئت مدیره این شرکت‌ها منوط به کسب بهره‌وری بالاتر خواهد بود.

لذا اگر در سال آینده شرکت دولتی شاخص بهره‌وری مناسبی را گزارش نکند؛ اعضای هیئت مدیره آن شرکت از پاداش بهره‌مند نخواند شد.

 

در پایان، می‌توانید فیلم مصاحبه رئیس سازمان ملی بهره‌وری کشور با خبرنگار صنایع را مشاهده فرمایید:

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه