کد خبر:263326
پ
ابراهیم رئیسی
پژواک گزارش می‌دهد:

آیت‌الله ابراهیم رئیسی در مناظره دوم/ فاصله طبقاتی، محصول بی‌عدالتی است/ دیپلماسی فعال اقتصادی را در کنار مناسبات سیاسی، فعال می‌کنیم

آیت‌الله ابراهیم رئیسی با حضور در مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ضمن تشریح برنامه‌های خود به برخی انتقادات پاسخ داد.

آیت‌الله ابراهیم رئیسی با حضور در مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ضمن تشریح برنامه‌های خود به برخی انتقادات پاسخ داد.

 

*** من نمی‌خواهم از حق دفاع استفاده کنم

 

به گزارش پژواک، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی در دومین مناظره با محوریت فرهنگی، اجتماعی در پاسخ به سوالی با موضوع فاصله طبقاتی، اظهارداشت:

جلسه قبل برخی بداخلاقی‌ها شد که به مثابه آنچه در قانون آمده، اجازه داده شد من چند دقیقه‌ای از خود دفاع کنم اما من نمی‌خواهم از این حق دفاع استفاده کنم و دفاع را در این باب به مردم محول می‌کنم؛ مردم عزیز در این رابطه دفاع خواهند داشت.

امیدوارم آنچه در این نشست و مناظره هست بر اساس اخلاق و قانون و طبق آنچه اقتضای این نشست مناظراتی است، اتفاق افتد البته آذری زبان های عزیز از استان‌های ترک‌نشین بسیار بنده را مورد محبت قرار دادند که صمیمانه از کرامت، لطف و عنایت این عزیزان تشکر می کنم.

 

*** حقوق باید به عدالت پرداخت شود

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع فاصله طبقاتی به اجرای برخی طرح‌ها اشاره کرد و گفت:

در طرح سلامت برخی صد میلیون و ۲۰۰ میلیون دریافت می کردند در حالی که برخی پرستاران و پزشکان دریافت های ناچیز داشتند همچنین در اداره و سازمان هم گاهی کارکنان مختلف، پرداخت های مختلف دارند.

برخی بخشنامه‌ها صادر شده که اگر رأی مردم به من تعلق گیرد در بخشنامه ها تجدیدنظر می کنیم و چند برابر کردن حقوق مدیران را به عدالت نزدیک می کنیم.

منظور از عدالت، عدالت در جذب، نگهداری نیروی انسانی، ارتقا و پرداخت حقوق است.

حقوق باید به عدالت پرداخت شود، همچنین ظرفیت‌ها باید براساس عدالت توزیع شود.

 اگر همه ظرفیت‌ها در کشور به عدالت توزیع شود، شاهد این میزان فاصله طبقاتی نیستیم.

 

*** زمینه‌های ایجاد فاصله‌های طبقاتی چیست؟

 

وی پرداخت تسهیلات به شکل ناعادلانه را از جمله زمینه‌های ایجاد فاصله‌های طبقاتی دانست و افزود:

بسیاری از فاصله های طبقاتی محصول تصمیم گیری های ناعادلانه است.

نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون نظارت همچنین نظام قیمت گذاری، نظام نظارت بر تامین و تولید تا مصرف می تواند به فاصله طبقاتی منجر شود.

 

*** امروز یک اراده قوی مجاهدانه برای حل مشکلات وجود ندارد

 

رئیسی در ادامه گفت:

بعضی وقت ها نکات دقیق مطرح نمی شود هم زحمت برای مردم ایجاد میشود و هم به جای این که مسائل اصلی مطرح شود موضوع به حاشیه برده می شود ، یکی از نامزدها بار دیگر درباره مدرک معادل ما صحبت کرد، مدرک ما معادل نیست، مدرک حوزوی سطح ۴ و همچنین یک مدرک دانشگاهی است.

من سال هایی که در قوه قضاییه بودم نسبت به هر حوزه ای که مسوولیت داشتم پاسخگو بوده و هستم ولی به میزانی که در آن حوزه دستم باز بوده است مثلا زمانی که من دادستان کرج بود نسبت به آن تاریخ باید پاسخگو باشم، در آن مقطع اگر مطلبی بوده که انجام دادم باید پاسخگو باشم رهبری در سال ۸۰ بیانیه ای درباره مبارزه با فاسد گذاشتم من نمایشگاه گذاشتم و همه مدیران عالی و کارشناسان را آوردم که آن را ببینند از این که تمام دولت را پشت دوربین گذاشتم و همه آسیب شناسی کردند.

 

*** سخن ما در نبودن یک اراده قوی مجاهدانه است

 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دوره معاون اولی تابع جایگاه ریاست بودم هر کس نسبت به مسوولیتی که داشته باید پاسخگو باشد، افزود:

رییس بانک مرکزی باید نسبت به مسوولیت خود پاسخگو باشد پس مسوول کیست، ۴۲۰۰ قبل از ریاست من در قوه قضاییه تصویب شد من عضو شورای عالی تصویب شد بعد آن چرا درست اجرا نشد اگر درست نظارت می شد که این پول به کی داده می شد، ما بحثمان در اجرای نادرست است مگر در کشور طرح و برنامه کم است.

سخن ما در نبودن برنامه و سیاست نیست بلکه نبودن یک اراده قوی مجاهدانه است که مشکلات را حل کند در فرافکنی است، هر کس بید نسبت به حقوق خود پاسخگو باشد نسبت به حقوق کارگران باید متناسب با تورم متناسب‌سازی شود باید حقوق معلمان نسبت به وضعیت تورم متناسب سازی شود حقوق عادلانه از مسائل مهم کشور است نظام عادلانه پرداخت به نظام ناعادلانه تبدیل شده است.

 

*** عدالت در کشور آسیب دیده است

 

رئیسی با تاکید بر اینکه امروز باید در مورد آسیب‌های جامعه دید واقعی پیدا کرد، گفت:

اکنون وضعیت معیشت و کسب و کار مردم به شدت آسیب دیده همچنین وضعیت اعتماد به دولت شاید در پایین‌ترین سطح در سال‌های گذشته تاکنون قرار دارد.

ما در همه جا و همه حال به شدت نیازمند پشتوانه سرمایه اجتماعی هستیم.

آنچه ملت به دنبال آن بودند، مساله استقلال در همه حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی بود. امروز از اقتصاد سیاسی برخوردار هستیم اما در مورد استقلال اقتصادی به دلیل نگاه‌های جناحی، حزبی و شخصی نه نگاهی که برآمده از جایگاه انقلاب اسلامی، نگاه امام راحل (ره)، رهبر معظم انقلاب و نگاه مردم باشد، نبوده در حالی که باید کشور به استقلال برسد اما گام‌هایی که برداشته شده با آنچه که باید، متناسب نبوده است.

 

*** آزادی‌های اجتماعی در کنار استقلال بسیار مهم است

 

رئیسی در بعد پیشگیری‌ها از آسیب اجتماعی، بیان کرد:

امروز مردم از آسیب‌های اجتماعی بسیار نگران هستند.

آزادی‌های اجتماعی در کنار استقلال بسیار مهم است و در قانون اساسی به آنها تاکید شده و دولت‌ها باید دنبال تحقق این قضیه باشند.

ابتدای ورود به دستگاه قضایی با لایحه صیانت از حقوق بانوان مواجه شدم که این لایحه در ظرف مدت چند ماه تنظیم شد اما ۴۰۰ روز در دولت معطلی داشت که البته اخیرا شنیدم اقدامی برای رفتن به مجلس شورای اسلامی شده است.

محوری ترین نکته عدالت است. عدالت در کشور آسیب دیده است. عدالت در همه شئون از جمله عدالت آموزشی، عدالت اقتصادی، عدالت جنسیتی و عدالت اجتماعی منظور نه یک موضوع ذهنی است.

 

وی با تاکید بر اجرای قانون، افزود:

اگر قانون اجرا شود، ما به عدالت نزدیک و نزدیکتر می شویم همچنین اگر حقوق مردم به درستی شناخته شود، عدالت تحقق می‌یابد.

 

*** دیپلماسی فعال اقتصادی را در کنار مناسبات سیاسی، فعال می‌کنیم

 

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره دیپلماسی اقتصادی فعال گفت:

نسبت به بحث رفع تحریم ها هر دولتی کار را به دست بگیرد یکی از وظایف مهمش رفع تحریم های ظالمانه است در این جهت هیچ تردیدی نباید کرد، در کنار این قضیه باید خنثی سازی تحریم ها در دستور کار باشد، اقتصاد شرطی نباشد تلاش بشود که اقتصاد روی پای خود باشد تکانه ها روی آن تاثیر نداشته باشد نه کرونا نه سیل و نه تحریم روی آن تاثیر نداشته باشد.

دیپلماسی اقتصادی بحث مهمی است بحث از توسعه اقتصادی و تولید که می کنیم در کنارش همه دستگاه ها باید حس بگیرند، وزارت خارجه نقش مهمی بسیار دارد، ما در کشورهای همسایه ۱۵ همسایه داریم که هزار میلیارد واردات دارند که سهم ما از این واردات ۲۰ میلیارد دلار است اگر دیپلماسی فعال اقتصادی داشته باشیم برای تولید کننده بازاریابی می‌کند، سهممان به خوبی می‌تواند ۴۰ تا ۵۰ میلیارد در منطقه است، دیپلماسی اقتصادی با حرف و سخن نمی شود این طور نیست که هر کسی کارش در جایی کارش تمام شد بگوییم شما بیا و یک دوره سفیر شوید.

 

وی در ادامه تاکید کرد:

یکی از ماموریت های مهمی که برای وزارت خارجه تهیه خواهیم کرد دیپلماسی فعال اقتصادی در کنار مناسبات سیاسی و دیپلماسی سیاسی است اگر هر کشوری در دنیا توسعه اقتصادی پیدا کرده است می بینیم که از نقش های مهمش بازاریابی بوده که برای تولیدات استفاده می شود، کشورهای منطقه علاقه دارند از تولیدات ما استفاده کنند.

 

*** ما امکان حل مشکل مسکن جوانان را به راحتی داریم

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دولت وی درخصوص حل مشکل تاخیر در ازدواج جوانان، گفت:

یکی از دغدغه‌های جدی جوانان امروز، مساله ازدواج، اشتغال و مسکن است.

در سفرهای استانی‌ها فقط به واحدهای قضایی نمی‌روم و یکی از اجتماعاتی که حضور می‌یابم، اجتماعات دانشگاه‌ها و جوانان است و همواره ارتباطم با جوانان برقرار بوده و این موضوع را یکی از نعمت‌های زندگی خود می‌دانم.

 

*** حتما باید اشتغال و مسکن را تامین کنیم

 

رئیسی با اشاره به دوره تصدی خود در آستان قدس رضوی، افزود:

در آن دوره، روزی در دانشگاه فردوسی مشهد از جوانان پرسیدم که چرا ازدواج نمی کنید و آنها پاسخ دادند: «کو مسکن و کو اشتغال؟»

به برکت حضرت رضا (ع)، زمین آستان قدس و مبلغی را برای ساخت مسکن زوج‌های جوان دانشجو اختصاص دادیم و ۱۰ بلوک ساختیم.

اگر به جوانان می‌گوییم ازدواج، حتما باید اشتغال و مسکن را تامین کنیم؛ آیا این موضوع امکانپذیر هست یا خیر؟

 

رئیسی با اشاره به سخنان محسن رضایی، بیان کرد:

کسانی که معتقد به نشدن هستند، نمی‌توانند در این عرصه حضور فعال پیدا کنند. ما واقعا در این کشور می‌توانیم.

 

*** ‌۴۰ درصد از ظرفیت تولیدی کشور خالی است

 

وی با بیان اینکه ‌۴۰ درصد از ظرفیت تولیدی کشور خالی است، اظهاداشت‌:

به من می‌گویند چرا به واحدهای تولیدی سر زده‌ام؛ من به یک واحد یا دو واحد در استان‌ها سر زده‌ام اما بیش از دو هزار واحد در دادگستری‌ها توسط عزیزان ما فعال شده که البته بخشی از قضیه است.

در اقتصاد ما ۷۰ درصد از ظرفیت‌ها خالی است به این معنا که اقتصاد فضای مجازی، اقتصاد دریا باید فعال شود.
برخی کشورهای اروپایی ارتباط کمی با دریا دارند اما ما بیش از سه هزار کیلومتر با دریا ارتباط داریم و فعال کردن اقتصاد دریا از مسائلی است که بسیار ‌می تواند در ایجاد شغل موثر باشد.

فعال‌سازی اشتغال در کشور به هیچ عنوان سخت نیست و اگر تولید مساله کشور شود، مشکل اشتغال حل ‌می‌شود.

ما امکان حل مشکل مسکن جوانان را به راحتی داریم زیرا بیشترین هزینه مسکن مربوط به زمین است و زمین در کشور ما بسیار است و ما برای اشتغال و مسکن جوانان برنامه داریم.

 

*** مردم شعور و فهم دارند، آن‌ها را به بازی نگیرید 

 

رئیسی با اشاره به دور قبلی مناظره ریاست جمهوری، بیان کرد:

در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری مسائل کشور نه به صورت کلان بلکه به صورت اقلیمی شناخته شود، معلوم شود که در هر حوزه ای چه مسائلی وجود دارد و این مساله چه راهکاری دارد و در این راهکار اولویت چیست و قدرت و توانی باشد که این مساله را حل کند.

از اول پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیشترین بهره را از آزادی در کشور می‌بردند حرف‌های بسیار ساختارشکنانه می زدند بیشترین اهانت می‌کردند تا حرف بهشان می زدید می گفتند آزادی نیست چیز عجیبی است کسی در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری ظاهر می‌شود و در همین جایگاه بیشترین حرف‌های ساختارشکنانه در ناامید کردن مردم ایجاد می گفتند بعد می‌گویند مردم ببینید ما آزادی نداریم مردم را چی حساب کردید مردم شعور و فهم دارند.

بنده آمادگی دارم بدون وقت قبلی با هر کدام از دولتمردان که آقایان ادعا دارند بدون وقت قبلی برویم نزد مردم ببینم نگاه مردم به دولت و نسبت به من چیست ما پیش روی مردم هستیم چرا این گونه حرف می زنیم.

من در دور انتخابات قبل در این سالن به من بسیار اهانت شد من از هیچ کس شکایت نکردم، رقیب ما که آقایان از کارمندان آنان حساب می شوند ۲۰۰ شکایت به دادگستری از دانشجو، پژوهشگر داشتند من قاضی هستم یک شکایت نکردم آقایان ادعای آزادی دارند در عمل چرا درست عمل نمی کنید.

 

*** گشت ارشاد برای مدیران خواهیم داشت

 

به گزارش پژواک، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان با بیان اینکه جمهور یعنی همه مردم باید در این مملکت حقشان تضمین قانونی شودبا هر گویش و اقلیمی، افزود:

امروز ما معتقدیم فضای مجازی بهترین بستر برای نظارت مردم بر دولتمردان است ما این کار را در دادگستری انجام دادیم ما در دادگستری هر قاضی را با نگاه مردم بررسی می کنیم و مردم به او نمره می دهند این کار اجرا می شود، ۳۵ سامانه فعال و تا اخر سال ۴۰ سامانه فعال می می شود ما در این کرونا کاری کردیم برای دنیا الگو شد ۱۲۰ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند. ما به نام نظام اسلامی داریم عمل می کنیم این کارها کارهای افتخارآمیز است.

ما گشت ارشاد برای مدیران خواهیم داشت اگر دولتمردان خوب عمل کنند مردم خوب عمل می‌کنند.

 

 

انتهای پیام/// 

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه