اخبار برگزیده

کد خبر:285110
پ
مناظره
پژواک گزارش می‌دهد:

کاندیداهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در مناظره اول با موضوع اقتصاد چه گفتند؟

کاندیداهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در مناظره اول با موضوع اقتصاد در خصوص برنامه‌های خود توضیحاتی را ارائه دادند.

کاندیداهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در مناظره اول با موضوع اقتصاد در خصوص برنامه‌های خود توضیحاتی را ارائه دادند.

 

*** اولین مناظره چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصاد

 

به گزارش پژواک، اولین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، دوشنبه شب؛ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳، حدود ساعت ۸:۲۰ (با تاخیر ۲۰ دقیقه‌ای) آغاز شد و طبق اطلاع‌رسانی که از قبل انجام شده چهار ساعت به طول خواهد انجامید.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پور محمدی ۶ کاندیدای تایید صلاحیت شده هستند که در این مناظره شرکت کرده‌اند.

 

*** حاشیه‌های پیش از شروع اولین مناظره

 

مصطفی پورمحمدی اولین کاندیدایی بود که وارد صداوسیما شد.

محمدباقر قالیباف همراه نوه‌اش در مراسم استقبال شرکت کرد.

سعید جلیلی با تیبای مشهورش وارد صداوسیما شد.

علیرضا زاکانی به عنوان آخرین کاندیدا، با تاکسی برقی که اخیرا رونمایی شد، به صداوسیما آمد.

پیمان جبلی رییس صداوسیما پس از حضور همه نامزدها وارد سالن انتظار شد.

 

*** قرعه کشی صندلی مناظره اول

 

صندلی شماره ۱ برای قاضی زاده هاشمی

صندلی شماره ۲ برای قالیباف

صندلی شماره ۳ برای پزشکیان

صندلی شماره ۴ برای جلیلی

صندلی شماره ۵ برای زاکانی

صندلی شماره ۶ برای پورمحمدی

 

اقامه نماز توسط نامزدهای ریاست جمهوری در ساختمان صداوسیما انجام شد.

هر نامزد ریاست جمهوری، در برنامه مناظره‌های انتخاباتی، فرصت ۱۰۵۰ دقیقه‌ای برای تبلیغات خواهد داشت.

در جدول زیر زمان چهار مناظره دیگر را که قرار است در تاریخ‌های دوشنبه ۲۸ خرداد، پنج‌شنبه ۳۱ خرداد، جمعه ۱ تیر، دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود، مرور کنید.

 

روز تاریخ ساعت
مناظره اول دوشنبه ۲۸ خرداد۱۴۰۳ در حال برگزاری است
مناظره دوم پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ۲۰تا ۲۴
مناظره سوم جمعه  ۱ تیر ۱۴۰۳ ۲۰تا ۲۴
مناظره چهارم دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ ۲۰تا ۲۴
مناظره پنجم سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ ۱۲:۳۰ تا ۱۶

 

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

 

*** قاضی‌زاده هاشمی/ مردم از وعده‌ها خسته شده‌اند

 

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، در پاسخ به سوالی درباره برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد:

وظیفه خود دانستم تا پرچمی که شهید رئیسی به دست گرفته بود و حکمرانی جدیدی را بوجود آورده بود، ادامه دهم.

بنده که جوان ترین فرد این جمع هستم بیست سال سابقه اجرایی در کشور دارم و بقیه افراد نیز دارای سوابق هستند. توجه کنیم که طوری صحبت نکنیم گویا دنیا امروز شروع شده است.

 

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم از وعده ها خسته شده‌اند، اظهار کرد:

بنابراین هر وعده ای که می دهیم باید بگوییم که چگونه آن را انجام می دهیم در غیر این صورت مردم ناامید می‌شوند و با صندوق‌ قهر می‌کنند.

برای رشد اقتصادی هشت درصد، ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار نیازمند کسب سرمایه هستیم. متاسفانه در سرمایه گذاری داخلی اکثر سرمایه‌ها خرج هزینه های دولت می‌شودف از سوی دیگر بخش خصوصی به دولت اعتماد ندارد و باید مسائل سیاسی را از اقتصاد خارج کنیم.

 

*** قالیباف/ مردم در انتخابات برای آینده خود تصمیم گیری کنند

 

محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوالات مربوط به برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی کشور گفت:

انتخابات فرصت بزرگی است که در اختیار شما مردم شریف ایران است که بتوانید برای آینده خود و فرزندان و ایران عزیز ما تصمیم گیری کنید.

رییس جمهور مسئولیت های سنگین دارد که باید این بار سنگین را با کمک دیگران به دوش بکشد لذا انتخاب مردم بسیار مهم است.

از مهمترین وظایف رییس جمهور در شرایط سخت امروز تحول و توجه در حوزه اقتصاد به ویژه برای خانواده های محروم و کارمندان و کارگران و پرستاران و مددجویان کمیته حضرت امام و سازمان بهزیستی است و آن ها که حقوق ثابتشان با تورم فاصله دارد.

رییس جمهور باید حل این مشکلات را ضمانت کند البته این هم با کمک مردم میسر می شود.

بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی و ایثارگران مشکلات دارند که باید رفع شود.

 

وی با بیان اینکه شرایط سختی را در دهه ۹۰ گذراندیم، افزود:

آن زمان رشد متوسط سالانه یک درصد و نقدینگی ۲۶ درصد بود که حاکی از اقتصاد سخت و مشکلات بود.

 

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با یادآوری ایام کرونا گفت:

در آن شرایط زنان ایرانی کار تربیت و آموزش و حفظ بچه ها را دنبال کردند و هم به تعبیری مادرخرج خانواده بودند؛ اکنون باید جبران شود.

 

*** پزشکیان/ لازمه اجرای برنامه هفتم مشارکت به دور از اختلاف است

 

مسعود پزشکیان درباره مهار تورم و رشد تولید، اظهار کرد:

برای هر اقدامی در ابتدا یک مشکل اساسی داریم؛ اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها، گروه‌ها و دسته‌ها را در جریان اجرای برنامه همراه خود کنیم، هرچقدر هم برنامه درستی بنویسیم ماننده سایر برنامه‌ها معطل میماند و هرچقدر هم قول بدهیم، اتفاقی نخواهد افتاد.

لازمه اجرای برنامه هفتم حضور همه و مشارکت به دور از اختلاف، استفاده از کارشناسان برجسته و نه جناحی و نه دسته‌ای بلکه نخبگان و دانشگاهیان؛ قطعاً اینکه عده‌ای را به اسم کارشناس بمیاوریم ولی کارشناس نیستند قطعا نمی‌توانند ما را به اهداف برنامه برساند.

 

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به قانون برنامه‌ هفتم توسعه مصوب مجلس گفت:

آن‌چه که دولت به مجلس ارائه داد ۷ فصل و ۲۶ بند بود که به ۲۶ فصل و نزدیک به ۱۱۹ ماده و هزار و هشت حکم تبدیل شد که اقدامی غیر ممکن است؛ شورای نگهبان از این مصوبه ایراد گرفت و به مجلس بازگرداند و در ماده‌ای مصوب شد که ۲۶ بند از این مصوبه را دولت طی یک سال بازنگری کند و مجددا به مجلس ارائه دهد؛ معنای این حرف این است که دولتی که روی کار می‌آید، درباره این ۲۶ بند برنامه‌ریزی کند که از نظر علمی غیرممکن است.

 

*** جلیلی/ برنامه هفتم توسعه باید جدی گرفته شود

 

سعید جلیلی با اشاره به سوالات مطرح شده توسط کارشناسان، با بیان اینکه این سوالات دو ایراد دارد، اظهار کرد:

اول اینکه چیزی که قانون می‌شود، مثل برنامه هفتم توسعه که مورد وفاق ملی است، نباید در آن تردید ایجاد شود. رشد هشت درصد یک ضرورت است و در قانون هم آمده است. مردم باید انتخاب کنند چه کسی می تواند این هدف را محقق کند. عوامل مختلفی برای رشد هشت درصدی نیاز است و فقط سرمایه نیاز نیست و نباید رشد اقتصادی فقط به سرمایه منوط شود. مهمتر از سرمایه، مدیریت سرمایه و استفاده از نیروی انسانی و فناوری‌ها است.

 

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری همچنین، افزود:

در برنامه هفتم توسعه برای دستیابی به رشد هشت درصد، از دولت خواسته شده است که ۴۷ برنامه را در شش ماه، سه ماه و یک سال تهیه کند. اگر در اصل برنامه توسعه تردید داشته باشیم و دنبال بررسی باشیم، رشد محقق نمی شود و کار ما عقب می افتد. رشد ۸ درصدی می تواند انجام شود به شرطی که جدی گرفته شود و از فردای انتخابات، تلاش برای اجرای آن شروع شود.

 

*** زاکانی/ مشکل اقتصاد ایران تجویزهای اقتصادی امریکا است

 

علیرضا زاکانی در پاسخ به پرسش های کارشناسان حوزه اقتصادی، بیان کرد:

عید قربان را تبریک می گویم امیدوارم بتوانیم ادامه دهنده راه شهید سید شهیدان اهل خدمت شهید رییسی باشیم. بنده یک پزشک هستم. پزشک اگر تشخیص غلط دهد نسخه غلط می‌نویسد. تشخیص غلط به کارنامه سیاه می انجامد. مشکل اقتصادی ایران تحریم آمریکا نیست. تجویزهای اقتصادی آمریکاست.

بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت ها قائلم باید تاکید بر استقلال اقتصادی بر اساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزایش قدرت پول ملی کنیم. ثانیا جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم. حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و نکته چهارم هم خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار بگذاریم.

 

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه اظهار کرد:

مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند اما با مسیری که ما تعیین کردیم دلاری خرج می‌کنند. تا وقتی این حل نشود اساسا امکان حل موضوع وجود ندارد.

بزرگ‌ترین ناترازی اقتصادی ما دخل و خرج ما است. ما ریال درآمد کسب می کنیم و با دلار خرج می کنیم. تا وقتی این حل نشود اساسا امکان حل موضوع وجود ندارد. ما دائما نسخه های غلط برای اقتصاد می‌پیچیم. از سال ۶۹ که نسخه تغییر ساختاری اقتصاد کشور را بیان کردند، به دنبال جهانی سازی قیمت‌ها و رهاسازی نرخ ارز و سرکوب دستمزدها و تضعیف دولت بودند. باید به قدرت پول ملی برگشت تا استقلال کشور را حفظ کنیم. توجه به عدم خام فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش افزوده مد نظر قرار گیرد.

 

*** پورمحمدی/ در تعامل با دنیا مشکلات مردم را برطرف کنیم

 

مصطفی پورمحمدی در خصوص رشد اقتصادی و برنامه هفتم، اظهار کرد:

ما همه مشکلات اقتصادی را می‌دانیم اما مردم این مشکلات را روزمره لمس می‌کنند و با پوست و گوشت خود آن‌ها را درک می‌کنند. وقتی با کارشناسان زیادی در این ایام و گذشته گفت‌وگو داشتم و پای صحبت مردم نشستم شاهد بودم که اقتصاد مقوله‌ای پیوسته به اجتماع، فرهنگ و عرصه بین‌المللی است.

ما مزیت‌هایی داریم اما هزینه آن را می‌دهیم و سودش را نمی‌بریم. چگونه ما باید این مشکلات اقتصادی را حل کنیم؟ باید با دنیا تعامل کنیم و مشکلات مردم را برطرف سازیم.

 

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم و بخش خصوصی و کارشناسان دغدغه جدی دارند و می‌گویند مشکلات اقتصادی صرفاً راه‌حل اقتصادی ندارد. نمی‌شود بدون توجه به ابعاد مختلف سیاسی، حقوقی، داخلی و بین‌المللی، راه‌حل اقتصادی ارائه داد، بیان داشت:

مگر می‌شود یک مشکل مهم به نام مسائل اقتصادی را از این منظر حل کنیم. نزدیک به دو دهه است که با مسئله تحریم مواجه هستیم. برخی اول گفتند که تحریم مسئله مهمی نیست و هنوز هم می‌گویند این مسئله مهم نیست. دنیا تحریم فلج‌کننده بر ما تحمیل کرده و ما ساده از کنارش می‌گذریم.

اما بعد از گذشت مدتی گفتیم نه تحریم هم مسئله است و ۲۰ تا ۳۰ درصد به اقتصاد ما آزار وارد می‌کند. نقل و انتقال مالی را که گرفتار آن هستیم و ده‌سال است باید آن را حل کنیم. ما در میان ۲۰۴ کشور جزو ۳ کشور لیست سیاه قرار گرفته‌ایم.

 

 

انتهای پیام///

منبع
منتخبین
ارسال دیدگاه