- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

گوگل سیستم‌عامل Fuchsia را برای دومین مدل نمایشگرهای هوشمند خود منتشر کرد

گوگل به‌منظور گسترش سطح استفاده از Fuchsia، برای دومین مدل نمایشگرهای هوشمند خود منتشر کرد.

 

*** تکمیل سیستم‌عامل Fuchsia برای Nest Hub Max

 

به گزارش پژواک، سطح قلمرو سومین سیستم‌عامل بزرگ گوگل یعنی Fuchsia، کمی گسترده‌تر شده است. این شرکت انتشار Fichsia را برای Nest Hub Max تکمیل کرد. این سیستم‌عامل همچنین برای Home Hub دردسترس قرار گرفته و بدین‌ترتیب درحال‌حاضر دو مدل از سه نمایشگر هوشمند این شرکت براساس سیستم‌عامل جدید کار می‌کنند. Nest Hub Max اولین دستگاهی محسوب می‌شود که از Fuchsia بهره می‌برد و گوگل درحال‌حاضر آن را به‌فروش می‌رساند. Home Hub نیز در حالی به این پلتفرم جدید مهاجرت کرد که تولید آن متوقف شده است.

رابط کاربری نمایشگر هوشمند گوگل به‌زبان برنامه‌نویسی فلاتر (Flutter) نوشته شده است؛ پلتفرمی که گوگل توسعه‌ی آن را برعهده دارد و درواقع برنامه‌نویسان می‌توانند با نوشتن یک کد منبع، خروجی اپلیکیشن‌های خود را برای اندروید، iOS، Fuchsia و حتی وب دریافت کنند. بنابراین نمی‌توان از نظر فنی گفت که رابط کاربری پس از تغییر سیستم‌عامل، مشابه قبل است زیرا کدهای فلاتر تقریباً روی همه‌ی دستگاه‌ها به‌طور محلی اجرا می‌شوند. بااین‌حال، شما کد جدیدتری دریافت خواهید کرد که منوی بلوتوث را نیز دراختیارتان قرار می‌دهد. اگر وارد تنظیمات شوید و بخش درباره‌ی دستگاه را انتخاب کنید، در فیلد Fuchsia Version چیزی شبیه ۶٫۲۰۲۱۱۱۰۹٫۱٫۳۱۶۶۲۴۳ را مشاهده خواهید کرد.

شاید کمی عجیب به‌نظر برسد که گوگل کل سیستم‌عامل را به پروژه‌ی آینده‌نگر و مخفی Fuchsia تغییر دهد اما اساساً قابلیت‌های جدیدی ازنظر کارایی و بهبود عملکرد یا امنیت روی آن ارائه ندهد. شما می‌توانید جزئیات کدمنبع Fuchsia را مرور کنید اما مزایای عملی آن، همچنان ناشناخته باقی می‌ماند. گوگل هرگز درباره‌ی Fuchsia صحبت نمی‌کند و بنابراین جزئیات زیادی درمورد آن‌چه غول جستجوی اینترنت درحال انجام آن است، دردسترس نداریم.

 

*** نمایشگرهای هوشمند خانگی

 

به‌نوشته‌ی ArsTechnica، ممکن است بخشی از مهاجرت به سیستم‌عامل جدید از نظر برخی کاربران غیرضروری باشد. نمایشگرهای هوشمند گوگل درطول تاریخ حضور خود در بازار، از پایه‌ی سیستم‌عامل قدرتمندی بهره نبرده‌اند و بنابراین شاید Fuchsia راهکاری برای این محصولات ارائه دهد تا با پلتفرم‌های گوگل سازگار شوند. اولین نسل نمایشگرهای هوشمند این شرکت از تولیدکنندگان ثالث بود که Android Things را اجرا می‌کردند؛ نسخه‌ی ویژه‌ای از پلتفرم محبوب موبایلی گوگل که برای دستگاه‌های حوزه‌ی اینترنت اشیا (IoT) و نمایشگرهای هوشمند طراحی شده بود. Android Things اوایل سال ۲۰۲۱ تعطیل شد و بنابراین امکان استفاده از آن روی نمایشگرهای هوشمند دیگر وجود ندارد.

نمایشگرهای هوشمند داخلی گوگل با تصمیم‌گیری عجیب این شرکت، ابتدا شاخه‌ای از پلتفرم Google Cast را اجرا کردند؛ سیستم‌عاملی که ابتدا برای کروم‌کست توسعه یافته بود. ایجاد تعامل کامل با صفحه‌ی لمسی و یک رابط کاربری کامل در Cast OS تغییری بزرگ برای چیزی بود که قبلاً فقط به‌عنوان گیرنده‌ی ویدئو و نمایش اسلاید مورد استفاده قرار می‌گرفت. گوگل درواقع این طرح را پیش برد و زمانی‌که کروم‌کست نیاز به تغییر چشمگیر مشابه با کل رابط کاربری داشت، این سیستم‌عامل را ارتقا نداد و درعوض به Android TV مهاجرت کرد.

آیا Cast OS آینده‌ای در گوگل دارد؟ به‌نظر نمی‌رسد سخت‌افزار اصلی کروم کست بخواهد در آینده کار زیادی روی این سیستم‌عامل انجام دهد. اگر گوگل بخواهد با Roku رقابت کند، یعنی حتی ارزان‌ترین کروم‌کست هم نیاز به اجرای کامل Android TV و داشتن یک کنترل از راه‌دور دارد. Android TV هنوز همه‌ی مزایای سادگی کروم‌کست را دارد و می‌توانید فقط با فشار دادن یک دکمه‌ی تلفن، رسانه‌ را روی آن پخش کنید اما برنامه‌ها و بازی‌های قابل نصب را نیز دردسترس کاربران قرار می‌دهد. اگر کروم‌کست سیستم‌عامل هم‌نام خود را رها کند، تنها محصولاتی که از Cast OS پشتیبانی خواهند کرد، بلندگوهای هوشمند خواهند بود. این سیستم‌عامل احتمالاً به‌طور کامل از بین خواهد رفت یا شاید در ابعاد کوچک‌تر به فعالیت خود ادامه دهد تا فقط بدون رابط کاربری، روی بلندگوهای هوشمند اجرا شود.

Fuchsia پلتفرم جالبی محسوب می‌شود زیرا یکی از معدود سیستم‌عامل‌هایی است که بر پایه‌ی لینوکس کار نمی‌کند. هسته‌ی این پلتفرم Zircon نام دارد. درواقع پروژ‌ه‌ی Fuchsia به‌عنوان سیستم‌عامل منبع‌باز جدیدی توصیف می‌شود که گوگل آن را از هسته توسعه داده و برای پاسخ‌گویی به نیازهای اکوسیستم روبه‌رشد امروزی دستگاه‌های متصل به شبکه طراحی شده است. این چارچوب ابتدا با هدف اجرا شدن روی همه‌ی نمایشگرهای هوشمند، بلندگوها، لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند روی کار آمد، اما همان‌طور که اشاره کردیم، نقشه‌ی راه سیستم‌عامل‌های حاشیه‌ای گوگل در اغلب موارد می‌توانند تغییر کنند. تصور اینکه پروژه‌ای بتواند اندروید یا سیستم‌عامل کروم را از بین ببرد بسیار دشوار است اما گوگل از تکرار محصولات خود هراسی ندارد.

 

 

انتهای پیام///