- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

زیرساخت‌های قانونی برای تحقق شعار سال فراهم شده است/ مقام پانزدهم جهان را در تولید علم داریم

عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است، زیرساخت‌های قانونی برای تحقق شعار سال فراهم شده است.

 

*** قانون جهش تولید دانش‌بنیان

 

به گزارش پژواک [1]، احمد حسین فلاحی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ مبنی بر تولید دانش بنیان و اشتغال زایی، اظهار داشت:

مقام معظم رهبری همیشه بر موضوع اقتصاد و تولید دانش بنیان تاکید داشتند و امسال نیز با نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام تولید دانش بنیان و اشتغالزایی تاکید دوباره ای بر اهمیت این حوزه داشتند.

 

وی با اشاره به قانون جهش تولید دانش بنیان مجلس، ادامه داد:

سال گذشته مجلس شورای اسلامی قانونی را تحت عنوان «جهش تولید دانش بنیان» تصویب کرد که ایرادات آن نیز که توسط شورای نگهبان مطرح شده بود، رفع شده و دوباره به شورای نگهبان برای تأیید نهایی ارسال شده است.

این بدین معنا است که زیرساخت‌های قانونی شعار امسال را برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تولید دانش بنیان فراهم کرده‌ایم.

سعی ما بر این بوده که تمام موانع قانونی را از جلوی پای شرکت‌های دانش بنیان برداریم و سعی کنیم که پارک‌های علم و فناوری را فعال‌تر کنیم.

در بودجه ۱۴۰۱ نیز دولت عنایت ویژه‌ای به این بخش داشته‌است و تقریباً زمینه برای جهش تولید دانش بنیان فراهم است.

این شعار بسیار هوشمندانه از سوی مقام معظم رهبری انتخاب‌شده است، چون در حال حاضر جهان به سمت «تجاری‌سازی علم» حرکت می‌کند، دیگر اکنون اقتصاد از طریق خام‌فروشی، نفت و غیره در حال نزدیک شدن به پایان خود است و آنچه که امروز حرف اول را در دنیا می‌زند، اقتصاد دانش بنیان است و امروز کشوری پیشتاز و قدرتمند است که در عرصه علمی بتواند سرآمد باشد.

 

*** مقام ۱۵ جهان را در تولید علم داریم

 

عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه بیان داشت:

خوشبختانه ما به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران طی این چند سال، جز کشورهای برتر منطقه و مقام ۱۵ جهان را در تولید علم داریم و امروز بیش‌از ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند.

باوجود جوانان نخبه‌ای که اگر موانعی سد راهشان نباشد و حمایت شوند، می‌توانیم بگوییم در بحث اقتصاد دانش بنیان جزو کشورهای اول خواهیم بود.

کما اینکه در خیلی از تولیدات نیز جز کشورهای برتر هستیم در برخی از عرصه‌ها مانند فناوری و نظامی بهتر عمل کرده‌ایم و امیدواریم که در بخش‌های دیگر نیز به این مسئله توجه شود و این شعار بتواند بهانه‌ای باشد برای توجه ویژه به اقتصاد دانش بنیان و جلوگیری کنیم از مهاجرت نخبگان به کشورهای دیگر و بتوانیم افتخارات علمی را در کشور خود رقم بزنیم.

 

وی به «قانون جهش تولید دانش بنیان» اشاره کرد و افزود:

این قانون هم موانع را برداشته و هم زمینه را ایجاد کرده و هم حمایت ویژه از اقتصاد دانش بنیان خواهد داشت. در واقع در این قانون توجه ویژه‌ای به نسل جوان شده‌است.

ضمانت پشتیبانی قانونی از دانش بنیان‌ها با قانون جدید فراهم خواهد شد.

 

*** انتظار از مدیران کشور برای تحقق شعار سال

 

به گزارش پژواک، عضو کمیسیون آموزش مجلس در پایان درباره انتظار از مدیران کشور برای تحقق شعار سال، اظهار داشت:

امیدوارم برخی از مدیران درک درستی از وضعیت جهان و مسئله دانش بنیان داشته باشند، چون هنوز خیلی از مدیران توجیه نشده‌اند که امروز، آنچه که در دنیا حرف اول را می‌زند، اقتصاد دانش بنیان است و باید به این سمت حرکت کنیم.

وی ادامه داد: اول باید توجیه شوند، ثانیاً تلاش کنند مانعی ایجاد نکنند. در دولت‌های گذشته موانع زیادی برای این جوانان و دانش بنیان‌ها ایجاد شده است ان‌شاءالله با این قانون و تاکید جدید رهبری موانع برداشته شود و حمایت ویژه‌ای از این گروه‌ها داشته باشیم.

 

 

انتهای پیام///