- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

با آزادسازی واردات، تکلیف خودروهای متروکه در گمرک چه خواهد شد؟

وزیر صنعت آخرین وضعیت تعیین تکلیف خودروهای متروکه در گمرک را شرح داد.

 

*** اما و اگر‌ها در خصوص خودرو‌های متروکه

 

به گزارش پژواک [1]، بر اساس گزارش نهایی گمرک ایران، از مجموع خودروهای وارداتی، ۲۲۴۹ دستگاه (بخشی از این خودروها دارای پرونده قضایی بوده یا حدود ۱۰۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش بوده و امکان ترخیص آن‌ها وجود نداشته است) هنوز باقی مانده است.

در خصوص تعیین تکلیف خودروهای توقیفی متروکه و آن دسته که در گمرک ماند، از پایان سال گذشته ماجرای واگذاری به مناطق آزاد مطرح شد که در ابتدا بحث ۱۵۰۰ دستگاه بود، اما در ادامه سازمان اموال تملیکی اعلام کرد که مقرر شده تمامی خودروها تعیین تکلیف شود که بر این اساس موضوع در کمیسیون اقتصادی هیات دولت مطرح و مقرر شد با تصویب نهایی در دستور کار قرار گیرد.

بر این اساس با پایان زمان تعیین شده برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی، حدود ۱۵۰۰ دستگاه از آن‌ها که مجوز قانونی برای ترخیص را دریافت نکردند، متروکه شدند.

این خودروها جریان پر حاشیه‌ای طی سال‌های اخیر داشته و در مواردی درگیر اختلاف نظرها بین دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله گمرک، سازمان اموال تملیکی، وزارت صمت، بانک مرکزی و البته سازمان ملی استاندارد بوده است که می‌توان به ماجرای غیراستاندارد بودن خودروهایی همچون بنز، BMW و پورشه اشاره کرد که در نهایت هم توافقی بین دستگاه‌ها صورت نگرفت.

 

*** وزیر صنعت/ تعیین تکلیف خودرو‌های متروکه

 

به گزارش پژواک، سید رضا فاطمی‌امین در خصوص تعیین تکلیف خودرو‌های متروکه در گمرک با از سرگیری واردات از سال آینده، اظهار داشت:

خودروهای متروکه بدون ثبت سفارش وارد کشور شدند، اما در حال بررسی و تصمیم‌گیری بر روی موضوع خودروهای متروکه در وزارتخانه هستیم.

برای تعدادی از خودروها مقرر شده است که تصمیم‌گیری شود.

 

وزیر صنعت در پایان، تصریح کرد:

البته ترخیص این خودروها نیاز به مصوبه دولت دارد؛ چرا که همانطور که اشاره شد و بر کسی پوشیده نیست، این خودروها بدون ثبت سفارش وارد کشور شده است.

ایسنا

 

 

انتهای پیام///