- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

فروکش کردن طوفان سهمگین بورس/ سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری باید ریسک کند

کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به فروکش کردن طوفان سهمگین بورس، معتقد است، سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری باید ریسک کند.

 

*** اهمیت بازار سرمایه

 

به گزارش پژواک [1]، حمید رضا دانش کاظمی درباره اهمیت بازار سرمایه، بیان کرد:

بازار‌های سرمایه در همه‌ی دنیا از برنامه‌های دولت و سیاستمداران تاثیر می‌گیرد ، در ایران هم به این گونه است، زمانی که در اقتصاد و بورس، قیمت کالا دستوری تعیین می‌شود به سهامدار خسارت وارد و منابع مالی به واسطه‌ها انتقال داده می‌شود.

 

وی با بیان اینکه باید قیمت محصولات آزاد سازی شود، ادامه داد:

زمانی که قیمت کالا آزاد و یا در بورس کالا عرضه شود قیمت محصول براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

 

*** آزاد سازی قیمت خودرو

 

کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان داشت:

با آزاد سازی قیمت خودرو، علاوه بر سهام گروه خودرویی، سهام همه گروه‌های شیمیایی، پالایشی و صنعت با اقبال روبرو و پول به همه‌ی صنایع بازار سرمایه واریز شد و بالعکس وقتی خبر حذف قیمت گذاری دستوری در خودرو منتفی شد روز بعد سهام همه صنایع در بازار سرمایه منفی و باعث خروج نقدینگی در بازار گردید.

در بازار سرمایه، منابع و نقدینگی با امنیت وارد و با بی اعتمادی خارج می‌شود تصمیمی که در بحث قیمت گذاری خودرو صورت گرفت بیانگر این است که بر روی همه محصولات قیمت گذاری صورت خواهد گرفت.

زمانی که تصمیماتی، چون قیمت گذاری صورت می‌گیرد سرمایه گذار احساس می‌کند که سیاستمدار بر روی منافعش مالیات مضاعفی گذاشته است، یعنی در کشور ما هر شخصی که پول خود را به سیستم بانکی بسپارد و عملا وارد تولید و صنعت نکند مالیات نمی‌دهد، اما اگر در بورس سرمایه گذاری کند باید مالیات پرداخت کند.

 

دانش کاظمی در ادامه اضافه کرد:

وقتی قیمت براساس عرضه و تقاضا تعیین نمی‌شود و قیمت گذاری به صورت دستوری است یعنی مالیات از سهامدار دریافت می‌شود. در حالی که اگر شخصی پولی را در بانک سپرده گذاری کند از پرداخت مالیات، معاف می‌شود.

موضوع قیمت گذاری صرفا در صنعت خودرو نیست بلکه در صنایع پالایشگاهی و سایر صنایع هم وجود دارد یعنی سرمایه گذار باید برای سرمایه گذاری ریسک کند.

 

*** قیمت‌گذاری دستوری

 

به گزارش پژواک، کارشناس بازار سرمایه در پایان، تصریح کرد:

وقتی قیمت گذاری دستوری بر روی کالا ایجاد شود در این صورت منابع به جیب دلال می‌رود در نهایت محصول با قیمت بالا بدست مصرف کننده می‌رسد.

باید سرمایه گذاری را در کشور شفاف کنیم تا پول‌ها از بازار‌های سالم و بورس به بازرار‌های زیر زمینی و رمز ارز‌ها سرازیر نشوند.

صدا و سیما

 

 

انتهای پیام///