- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

شکایت از اپل به دلیل حذف شارژر از جعبه آیفون

جمعی از دانشجویان چینی از اپل به دلیل تصمیمش دال بر حذف آداپتور شارژ از جعبه گوشی‌های آیفون شکایت کرده‌اند.

 

*** شکایت از اپل به دلیل حذف شارژر از جعبه آیفون

 

به گزارش پژواک [1]، سال گذشته، اپل در ویداد معارفه خانواده آیفون ۱۲ در تصمیمی عجیب و غیرمنتظره هدفون و آداپتور شارژ را از جعبه گوشی‌های هوشمندش حذف کرد و به‌نظر می‌رسد که این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

پس از تصمیم یادشده، این شرکت بارها با جریمه دستگاه‌های حقوقی برزیل روبه‌رو شده است و اکنون گروهی از دانشجویان دانشگاه دونگ‌هوا و دانشگاه فناوری شیمیایی پکن نیز به جمع جبهه مخالفان تصمیم اپل مبنی بر حذف شارژر از جعبه آیفون‌ها پیوسته‌اند و قصد دارند شکایتی را علیه کوپرتینویی‌ها تنظیم کنند.

اپل‌اینسایدر گزارش می‌دهد که این پرونده در یک جلسه استماع آنلاین در پلتفرم الکترونیکی دعوی دادگاه اینترنتی پکن ارائه شد و ظاهرا پس از یک جلسه دو ساعته، با شواهدی از سوی دانشجویان و اپل، دادگاه در حال جمع‌آوری شواهد و مواد مکتوب است.

این شکایت در اصل از کمپین‌های دانشجویی به اسم شیائوفانگ و نارضایتی او از حذف شارژر از جعبه خانواده آیفون ۱۲ نشأت می‌گیرد.

شیائوفانگ خاطرنشان می‌کند از آنجایی که کابل همراه دستگاه‌های جدید از نوع USB-C به درگاه لایتنینگ است، با آداپتورهای قدیمی اپل سازگار نیست.

بنابراین اگر مشتریان از قبل شارژر ندارند، باید یک شارژر سازگار با USB-C یا یک شارژر مگ‌سیف خریداری کنند.

 

شیائوفانگ ادعا می‌کند که اپل آداپتور شارژ را به‌دلیل بازاریابی شارژهای اختصاصی مگ‌سیف حذف کرده است.

 

او همچنین بیان می‌کند که تصمیم اپل برای عدم استفاده از شارژر با انگیزه سود بیشتر انجام شده و اپل در پوشش حفظ محیط زیست این مسئله را پنهان کرده است.

 

شیائوفانگ و همراهانش در دادگاه آنلاین خواهان این هستند که اپل آداپتور شارژ را به جعبه آیفون‌ها بازگرداند و همچنین ۱۰۰ یوان (معادل ۱۶ دلار آمریکا) برای نقض قرارداد و هزینه دادرسی (از طریق Vice) بپردازد.

دراین‌میان، یکی از نمایندگان اپل استدلال می‌کند که برای شرکت‌ها معمول است که تلفن‌های بدون شارژر بفروشند و خاطرنشان کرد که بسته‌بندی آیفون ۱۲ به وضوح نشان می‌دهد که هیچ شارژری در آن وجود ندارد؛ بنابراین کاربر با آگاهی کامل اقدام به خرید می‌کند.

 

گفته می‌شود این پرونده هنوز در حال انجام است و از آن زمان در سایت رسانه اجتماعی چینی ویبو، جایی که دانشجویان شاهد موجی از حمایت (از طریق گلوبال تایمز) بوده‌اند، رسانه‌ای شده است.

شکایت از اپل برای چنین مبلغ ناچیزی ممکن است عجیب به نظر برسد، اما به‌طور کلی هدف پشت این شکایت می‌تواند اهمیت داشته باشد.

جالب است بدانید که پیش‌تر یک دانشجوی چینی در سال ۲۰۱۹ از استراحت‌گاه دیزنی شانگ‌های برای تنها ۵۰ یوان (۷ دلار) به دلیل اینکه اجازه نداده مشتریان غذا به پارک بیاورند، شکایت کرد.

انتقادات از حذف شارژر توسط اپل در حالی مطرح می‌شود که اتحادیه اروپا همچنان در حال بررسی قانونی است که تمامی سازندگان تلفن‌های همراه را به استفاده از استاندارد شارژ USB-C مجاب می‌کند. در صورت تصویب این قانون اپل مجبور خواهد حداقل در بازار اروپا گوشی‌های آیفون را با درگاه USB-C عرضه کند. البته برخی گمانه‌زنی‌ها از آن حکایت دارند که اپل به‌طورکلی درگاه مرسوم را از گوشی‌های آیفون حذف و تنها از استاندارد شارژهای القایی (بی‌سیم) ارائه خواهد داد.

انتهای پیام///