- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

اولین تصویر زمین از فضا چگونه ثبت شد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ۷۵ سال پیش یک موشک بالستیک ساخته شده توسط نازی‌های آلمانی بود که برای اولین بار موفق به ثبت تصویر زمین از منظر فضا شد که این اتفاق برای سال ۱۹۴۶ یک دستاورد حیرت انگیز بود.

 

*** اولین تصویر زمین از فضا چگونه ثبت شد؟

 

به گزارش پژواک [1]، هفتاد و پنج سال پیش دانشمندان در محدوده موشکی “وایت سندز”(White Sands) در صحرای نیومکزیکوی آمریکا دوربینی را بر روی دماغه یک موشک بالستیک به نام “وی-۲”(V-۲) که توسط نازی‌ها ساخته شده بود، قرار دادند و آن را به فضا پرتاب کردند که در نتیجه اولین عکس زمین از فضا توسط آن ثبت شد.

این رویداد در تاریخ ۲۴ اکتبر ۱۹۴۶ رخ داد و موشک بالستیک “وی-۲” به ارتفاع ۱۰۴ کیلومتری زمین که کمی بالاتر از ارتفاعی است که به عنوان “لبه‌ی فضا” شناخته می‌شود، پرواز کرد و با آن دوربین تصویربرداری ۳۵ میلیمتری در هر یک و نیم ثانیه یک عکس گرفت.

سپس دوربین همراه با موشک به سرعت پایین آمد و به زمین بازگشت و با سرعت بیش از ۵۴۷ کیلومتر در ساعت به زمین برخورد کرد و متلاشی شد.

اما دانشمندان با جستجو میان بقایای این موشک موفق به بازیابی نگاتیوهای آن دوربین شدند و اولین تصویر زمین از فضا را به بشریت هدیه دادند.

“مایکل نوفلد”(Michael Neufeld) متصدی ارشد بخش تاریخ فضایی در موزه ملی هوا و فضای آمریکا می‌گوید: برای سال ۱۹۴۶، این یک دستاورد شگفت‌انگیز بود.

آن دوربین در یک جعبه کوچک فولادی مخصوص قرار داده شده بود که به آن اجازه می‌داد در شرایط دشوار صعود و سقوط، بدون آسیب باقی بماند.

“فرد رولی” یکی از نیروهایی بود که در آن زمان برای بازیابی فیلم دوربین به محل سقوط موشک فرستاده شده بود. وی در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۶ گفت که یافتن دوربین باعث شد دانشمندان به وجد بیایند.

“دیوید دوورکین”(David DeVorkin) سرپرست موزه ملی هوا و فضا نیز می‌گوید برخلاف سقوط شدید و برخورد موشک با زمین، تنها یکی از لنزهای دوربین از دست رفته بود.

در نهایت وقتی دانشمندان در نهایت این تصویر بدیع را روی صفحه نمایش دیدند، از شدت هیجان سرمست شدند.

این احساس سرخوشی ناشی از این واقعیت بود که ارتش ایالات متحده حتی یک چتر نجات برای بازگرداندن موشک‌های ساخت آلمان نداشت، بنابراین هیچ راهی برای تضمین بازگشت امن محموله موشک وجود نداشت.

“نوفلد” گفت: کاری که آنها در موشک‌های “V-۲” اولیه انجام دادند، اساساً این بود که تجهیزات را در بدنه‌های زرهی قرار می‌دادند و امیدوار بودند که پس از برخورد با زمین با سرعت ۱۰۰ مایل در ساعت جان سالم به در ببرند.

این از خوش شانسی آنها بود که این بدنه‌های زرهی کار کردند و ما اکنون یک قطعه‌ی جذاب از تاریخ را در قالب این عکس در اختیار داریم.

 

*** ماکت موشک وی-۲

 

موشک “وی-۲(موشک بالستیکی بود که در جنگ جهانی دوم در آلمان ساخته شد و برای بمباران استراتژیک اهداف متفقین به کار رفت.

این موشک که با سوخت مایع کار می‌کرد، اولین نمونه از موشک‌های بالستیک بود که توسط بشر ساخته شد.

موشک‌های بالستیک به موشک‌های دوربردی گفته می‌شود که از جو زمین خارج شده و بقیه مسیر را بدون سوخت و بر اساس قوانین بالستیکی طی می‌کنند تا دوباره به جو زمین برگشته و بر سر هدف خود فرود آیند.

به این ترتیب موشک “وی-۲” اولین شیء ساخته شده به دست انسان بود که از جو زمین خارج می‌شد.

با شکست آلمان و پایان جنگ، این موشک‌ها و طرح‌های مربوط به آن به همراه سازندگانش به دست نیروهای آمریکا و شوروی افتادند و این امر، زمینه‌ی ساخت دیگر موشک‌های بالستیک نظامی و راکت‌های مورد استفاده در صنعت فضانوردی در هر دو کشور را فراهم آورد.

 

 

انتهای پیام///