- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

لایحه سناتورهای آمریکایی بر علیه گوگل و آمازون

حدود ۱۲ سناتور آمریکایی به طور رسمی لایحه‌ای به مجلس ارائه کرده‌اند که اجازه نمی‌دهد شرکت های بزرگ فناوری مانند آمازون و گوگل، محصولات و سرویس‌های خود را ارجحیت دهند.

 

*** لایحه سناتورهای آمریکایی بر علیه گوگل و آمازون

 

به گزارش پژواک [1] به نقل از مهر [2]، پیش از این نیز لایحه‌های مشابهی با هدف کنترل قدرت فزاینده شرکت‌های فناوری (از جمله فیس بوک و اپل) در بازار ارائه شده بود اما هیچیک تصویب و قانون نشده‌اند. البته فقط یک قانون که منابع موجود برای مجریان آنتی تراست را افزایش می‌دهد، توسط سنا تصویب شده است.

طبق لایحه امی کلوبوچار و چاک گرسلی (سناتورهای آمریکایی) پلتفرم‌های فناوری اجازه ندارند شرکت‌های فعال در سایت‌هایشان را وادار کنند کالاها و سرویس‌های آنها را بخرند. همچنین طبق این لایحه دستکاری در نتایج جستجو به نفع پلتفرم‌ها نیز ممنوع خواهد بود. یک لایحه همراه این پیش نویس، اکنون در کمیته قضائی مجلس تصویب شده و اکنون پس از تصویب سنا به قانون تبدیل خواهد شد.

هنگامیکه اخبار مبنی بر ارائه این لایحه در هفته گذشته منتشر شد، آمازون و گوگل نسبت به عواقب ناخواسته آن هشدار دادند. آمازون در بیانیه‌ای اعلام کرد چنین قانونی به مشتریان خسارت می‌زند و بیش از ۵۰۰ هزار کسب و کار کوچک و متوسط که در فروشگاه آنلاین آمازون فعال هستند را در معرض خطر قرار می‌دهد. گوگل نیز اعلام کرد چنین اقدامی ارائه سرویس‌های رایگان توسط شرکت‌ها را سخت‌تر می‌کند.

در این میان شرکت‌هایی از جمله اسپاتیفای، مچ گروپ، داک داک گو (موتور جستجو) از این لایحه پشتیبانی می‌کنند.

این درحالی است که هفته قبل رویترز در گزارشی فاش کرد بررسی هزاران سند داخلی آمازون نشان می‌دهد واحد این شرکت در هند با استفاده از یک برنامه سیستماتیک نسخه‌هایی از کالاهای فروشندگان طرف سوم تولید و از سوی دیگر نتایج جستجو را دستکاری می‌کند تا برندهای خود را در این کشور گسترش دهد.

 

 

انتهای پیام///