- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

پایتون، محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در شاخص TIOBE شد

پایتون برای اولین بار در ۲۰ سال اخیر با کنار زدن جاوا، جاوا اسکریپت و C به محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیا تبدیل شده است.

 

*** پایتون، محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی شد

 

به گزارش پژواک [1]، پایتون برای اولین بار در ۲۰ سال اخیر با کنار زدن جاوا، جاوا اسکریپت و C به محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیا تبدیل شده و رده‌بندی ماه اکتبر ۲۰۲۱ شرکت TIOBE بر اساس جستجوهای سطح وب نتیجه یافته‌های خود را منتشر کرده است.

شرکت TIOBE که در زمینه ارزیابی و ردیابی کیفیت نرم‌افزارها تخصص دارد، در تحقیقات خود از ۲۵ وب‌سایت و موتور جستجوی محبوب از جمله گوگل، بینگ، یاهو، ویکی‌پدیا و یوتیوب استفاده کرده است.

این شرکت در جدیدترین رده‌بندی خود می‌گوید زبان پایتون برای اولین بار در ۲۰ سال اخیر به جایگاه نخست فهرست محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی رفته است.

 

«پل جانسن»، مدیرعامل TIOBE می‌گوید:

«پایتون که به عنوان یک زبان اسکریپت‌نویسی آغاز به کار کرد و جایگزینی برای Perl بود، به بلوغ رسیده است. سهولت یادگیری، حجم بالای کتابخانه‌ها و مصرف گسترده در حوزه‌های مختلف باعث شده این زبان به محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی حال حاضر دنیا تبدیل شود.»

 

همان‌طور که در فهرست محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی TIOBE مشخص است، پایتون همچنان یکی از بحث‌برانگیزترین زبان‌های برنامه‌نویسی محسوب می‌شود.

با این حال، کسب جایگاه نخست توسط این زبان صرفا به خاطر افزایش محبوبیت خود پایتون نبوده است.

سایر زبان‌ها هم با افت محبوبیت در جستجوها روبرو بودند و همین مسئله باعث شد سهم ۱۱.۲۷ درصدی پایتون بتواند این زبان را به رده اول بفرستد.

زبان C در ماه اکتبر پارسال سهم ۱۱.۱۶ درصدی داشت، اما حالا فقط ۵.۷۹ درصد از جستجوها را به خود اختصاص داده است.

جاوا هم پارسال ۱۰.۴۶ درصد از سهم جستجوها را در دست گرفته بود، اما امسال فقط ۲.۱۱ درصد از جستجوها را در اختیار دارد.

سایر زبان‌های موجود در فهرست ۱۰ زبان محبوب امسال شامل سی پلاس پلاس، سی شارپ، ویژوال بیسیک، جاوا اسکریپت، اس‌کیو‌ال، پی‌اچ‌پی و اسمبلی هستند.

گزارش TIOBE همچنین نشان می‌دهد که ۲.۲ میلیون توسعه‌دهنده به خاطر افزایش کاربردهای این زبان در حوزه یادگیری ماشینی و علم داده‌ها به استفاده از پایتون روی آورده‌اند.

 

 

انتهای پیام///