- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

پرتاب فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به تعویق افتاد

پرتاب فضاپیمای استارلاینر بوئینگ تا سال ۲۰۲۲ به تعویق افتاد.

 

*** تعویق در پرتاب فضاپیمای استارلاینر بوئینگ 

 

به گزارش پژواک [1]، زمزمه‌های مربوط به تاخیر بلندمدت در پرواز آزمایش بعدی فضاپیمای استارلاینر بویینگ حقیقت داشتند. اکنون گزارش شده که بوئینگ و ناسا قصد دارند «آزمایش پرتاب مداری ۲» را در نیمه اول سال ۲۰۲۲ انجام دهند.

استارلاینر ابتدا قرار بود ۱۲ مرداد ماه در ماموریت آزمایش پرتاب مداری ۲ (OFT-2) به عنوان یک آزمایش حیاتی و بدون هیچ سرنشینی به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شود.

اما آزمایش‌های پیش از پرتاب نشان داد که ۱۳ سوپاپ گیر کرده در ماژول سرویس این فضاپیما وجود دارد و حالا مشخص شده پرتاب آن را تا سال آینده با تاخیر مواجه کرده است.

زمان پرتاب OFT-2 همچنان توسط ناسا، بویینگ، «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی» (ULA) و محدوده شرقی ارزیابی می‌شود. این تیم هم اکنون در حال کار روی فرصت‌هایی برای نیمه اول سال ۲۰۲۲ است.»

ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی موشک استارلاینر یعنی «اتلس ۵» را می‌سازد. محدوده شرقی نیز نهاد نیرو فضایی ایالات متحده است که بر پرتاب از ساحل شرقی نظارت می‌کند. همچنین به گفته مقامات ناسا، بوئینگ تاکنون پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه برطرف کردن مشکل سوپاپ داشته است.

«بویینگ محتمل‌ترین علت مربوط به فعل و انفعالات اکسیدکننده و رطوبت را شناسایی کرده و اگرچه هنوز برخی کارها در حال انجام هستند، اما اطمینان ما به حدی بالاست که اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه را آغاز می‌کنیم. به همین منظور آزمایش‌های اضافی فضاپیما و اجزای آن در هفته‌های آینده انجام می‌شود تا عوامل موثر و اصلاح سیستم‌های ضروری پیش از پرواز صورت بگیرد.»

سال ۲۰۱۴، برنامه خدمه تجاری ناسا دو شرکت بوئینگ و اسپیس ایکس را برای حمل و نقل فضانوردان به ایستگاه فضایی انتخاب کرد و به هر دو شرکت قراردادهای چند میلیارد دلاری ارائه کرد.

اسپیس ایکس در حال حاضر دو ماموریت عملیاتی را با «موشک فالکون ۹» و «کپسول کرو دراگون» انجام داده است و برای سومین پرواز خود در ۸ آبان آماده می‌شود.

استارلاینر هنوز فضانوردان را با خود حمل نکرده و تا زمانی که پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود تا ایستگاه فضایی را با موفقیت انجام نداده باشد، نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

انتهای پیام///