- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

مقررات صدور پروانه همگرای شبکه و خدمات ارتباطی تصویب شد

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با توجه به لزوم سرمایه‌گذاری در زیرساختهای ارتباطات ثابت و سیار، اصول حاکم بر صدور پروانه همگرای شبکه و خدمات ارتباطی را تصویب کرد.

 

*** تصویب مقررات صدور پروانه همگرای شبکه و خدمات ارتباطی 

 

به گزارش پژواک [1]، با توجه به لزوم سرمایه‌گذاری در زیرساختهای ارتباطات ثابت و سیار و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فنی، زیرساختی و تجاری برای توسعه شبکه و خدمات ارتباطی کشور، «اصول حاکم بر صدور پروانه همگرای شبکه و خدمات ارتباطی» در جلسه شماره ۳۲۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید.

در این مصوبه منظور از شبکه، مجموعه‏‬ ای شامل تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری است که امکان دسترسی و انتقال داده بین دو یا چند نقطه را مستقل از فناوری، به‌صورت ثابت و یا سیار و از طریق بخش‌های هسته، انتقال و دسترسی بی‌سیم و با سیم برای ارائه خدمات فراهم می‌کند.

این خدمات شامل ارائه هرگونه خدمت مخابراتی، ارتباطی و انتقال داده‌ها از قبیل دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و خدمات مبتنی بر آن، خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت، خدمات شبکه‌های اختصاصی، خدمات ترانک عمومی، خدمات مکالمه و ارتباط (صوتی، متنی، داده ای و تصویری)، انواع خدمات ارزش‏‬ افزوده و مکالمه صوتی بین‏‬ الملل وارده و صادره برای مشترکین در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و بر بستر شبکه با قابلیت ترابردپذیری و تحرک‏‬ پذیری می‌شود.

متقاضی دریافت این پروانه فعالیت، باید حداقل دو پروانه پایه شامل پروانه شبکه ارتباطی ثابت (ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP)/ ایجاد و بهره‌برداری از شبکه‌های انتقال داده نوری و دسترسی کاربران با استفاده از فیبرنوری (FTTx)) و یک پروانه شبکه ارتباطی سیار (انتقال داده مبتنی بر فناوری بیسیم (WTTx)/ شبکه و خدمات ارتباطات سیار (MNO)/ اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO) نوع اول) را داشته باشد.

مدت اعتبار این پروانه ۱۰ سال شمسی از تاریخ صدور پروانه در نظر گرفته شده است و دارنده پروانه موظف است معادل درصد تعیین شده از درآمد سالیانه خود در پروانه تلفن همراه یا انتقال داده مبتنی بر فناوری بیسیم (WTTx) را در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و آئین‌نامه ابلاغی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات عمومی اجباری (USO) در ناحیه خدمات تعیین شده، راساً یا از طریق دیگر دارندگان پروانه، هزینه کند.

دارنده این‬ پروانه‬ باید برای رعایت مقتضیات امنیت ملی، دفاعی و اعمال اختیارات دستگاه‌های امنیتی، تمام تدابیر را اتخاذ و تسهیلات لازم را ایجاد کند. به این منظور تمام موارد مورد نیاز این‬ مراجع که از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به دارنده پروانه ابلاغ می‌شود، بدون هرگونه ادعایی توسط دارنده پروانه لازم الاجرا است.

 

*** استفاده از کلیه فناوری‌های ثابت و سیار دارای استاندارهای بین‌المللی

 

به گزارش پژواک، در همین حال دارنده پروانه فعالیت در حوزه همگرایی شبکه و خدمات ارتباطی می‌تواند از کلیه فناوری‌های ثابت و یا سیار دارای استاندارهای بین‌المللی و مورد تأیید رگولاتوری در چارچوب خدمات و شبکه موضوع پروانه استفاده کند.

براساس نیازهای اجرا و توسعه در حوزه ثابت برای ایجاد پورت دسترسی FTTX و ظرفیت انتقال شهری که در این مصوبه آمده است، راه اندازی ۵ میلیون پورت در ۸ شهر بزرگ شامل تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، اهواز، تبریز و کرج برای مدت ۵ سال پیش بینی شده است. در همین حال هدفگذاری برای ایجاد ۱۰ میلیون پورت FTTX در کل کشور در این مصوبه آمده است.

جزئیات بیشتر در مورد این مصوبه به همراه جداول کاهش تسهیم درآمد برای متقاضیان دریافت پروانه، فهرست جریمه‌های تخلفات و نقض تعهدات و سایر تعهدات مدنظر در این لینک آمده است.

نویسنده: اعظم سیفی

 

انتهای پیام///