- پژواک‌پرس - https://pejvakpress.com -

آیا می‌‎توان مغز را با رایانه بازسازی کرد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده به راحتی می توان مغز و رایانه را برابر دانست.

 

*** آیا می‌‎توان مغز را با رایانه بازسازی کرد؟

 

به گزارش پژواک [1]، هر دوی مغز و رایانه ماشین‌های فکر هستند. اما همانطور که دکتر لیزا فلدمن بارت نشان می دهد، مقایسه دقیقاً قابل بررسی نیست.

مردم اغلب مغز را به عنوان یک کامپیوتر توصیف می کنند، گویی نورون ها مانند سخت افزار هستند و ذهن یک نرم افزار است. اما این استعاره بسیار ناقص و اشتباه است.
یک رایانه از قسمتهای ایستا ساخته شده است، در حالی که مغز شما با افزایش سن و یادگیری دائماً خود را دوباره سیم کشی می کند.
رایانه اطلاعات را در پرونده هایی که دقیقاً بازیابی شده اند ذخیره می کند، اما مغز اطلاعات را به معنای واقعی کلمه ذخیره نمی کند.
حافظه شما یک ساختار دائمی از پالس های الکتریکی و مواد شیمیایی در حال چرخش است و حافظه یکسان را می توان به روش های مختلف در زمان های مختلف جمع آوری کرد.
مغز همچنین کارهای مهمی را انجام می دهد که امروزه کامپیوترها نمی توانند انجام دهند.
می توان رایانه ای را با هزاران عکس آموزش داد تا قاصدک را به عنوان گیاهی با برگهای سبز و گلبرگهای زرد تشخیص دهد.
با این حال، شما می توانید به قاصدک نگاه کنید و درک کنید که در موقعیت های مختلف، به دسته های مختلف تعلق دارد. قاصدک در باغ سبزیجات شما یک علف هرز است، اما در یک دسته گل از فرزند شما، یک گل دلپذیر است.
گیاه قاصدک در سالاد غذا محسوب می شود، مردم قاصدک را به عنوان داروی گیاهی نیز مصرف می کنند.
به عبارت دیگر، مغز شما بدون هیچ زحمتی اشیاء را بر اساس عملکرد آنها طبقه بندی می کند، نه فقط از روی شکل فیزیکی آنها. برخی از دانشمندان بر این باورند که این توانایی باورنکردنی مغز، به نام ساخت طبقه بندی موقت، ممکن است برای نحوه عملکرد مغز اساسی باشد.
 
 

*** تفاوت مغز و رایانه

 
 
همچنین برخلاف رایانه، مغز شما مجموعه ای از قطعات در یک محفظه خالی نیست.
مغز شما در یک بدن زندگی می کند، شبکه ای پیچیده از سیستم ها که شامل بیش از ۶۰۰ ماهیچه در حال حرکت، اندام های داخلی، قلبی است که روزانه ۷۵۰۰ لیتر خون را پمپ می کند و ده ها هورمون و سایر مواد شیمیایی، که همه آنها باید به طور مداوم هماهنگ شوند، هضم غذا، دفع زباله، تأمین انرژی و مبارزه با بیماری.
مهمترین وظیفه مغز شما این است که سیستم های بدن خود را تنظیم کند تا زنده بمانید و حتی رشد کنید.
این احتمالاً دلیل اصلی تکامل مغز در وهله اول است. در طول صدها میلیون سال ، بدن حیوانات پیچیده شد و ده ها سیستم در تعادل بودند و برای بقا به یک کنترل کننده مرکزی نیاز داشتند تا خون ، آب ، نمک ، اکسیژن و دیگر منابع بدن را جابجا کند.
 
 

*** مغز به بدن نیاز دارد

 
 
به گزارش پژواک، کنترل مغز بر بدن شما در هسته فعالیت ذهنی شما قرار دارد. هر فکری که تا به حال داشته اید، هر مفهومی که آموخته اید، هر احساسی که تا به حال تجربه کرده اید و هر چیزی که تا به حال دیده اید، شنیده اید، بو کشیده اید، مزه کرده اید یا لمس کرده اید،  شامل داده هایی در مورد وضعیت بدن شما است. شما زندگی ذهنی خود را به این شکل تجربه نمی کنید، اما این چیزی است که اتفاق می افتد.
اگر ما کامپیوتری می خواهیم که مانند ما فکر می کند، احساس می کند، می بیند یا رفتار می کند، باید بدن – یا چیزی شبیه به بدن – را با مجموعه ای پیچیده از سیستم ها تنظیم کند که برای ادامه کار باید در تعادل باشد و برای حفظ آن حواسی داشته باشد. قوانین در دست بررسی رایانه های امروزی به این روش کار نمی کنند.
در حال حاضر، “مغز به عنوان رایانه” فقط یک تشبیه است. تشبیه ها می توانند برای توضیح موضوعات پیچیده به زبان ساده فوق العاده باشند، اما وقتی مردم تشبیه ها را به عنوان توضیح مسئله در نظر بگیرند، شکست می خورند و این تشبیه ها توّهم دانش را ایجاد می کنند.

انتهای پیام///